Kontantinsats, hur gjorde ni? Buffert?

Hej!
Sparar 7700 i månaden till kontantinsats. Kommer vid årsskiftet ha ca 80000 på sparkontot. Byter snart arbete och Kommer få ut en del pengar för innestående semester. Var först inne på att köpa bostadsrätts radhus men tänkt om lite. Blir ju isåfall både kostnad för lån och månadsavgift för bostadsrätten. Planerar nu i framtiden för köp av mindre hus istället. Husen där jag vill bo kostar 1800000-2000000. Behöver då en kontantinsats på minst 300000 sen tillkommer kostnad för pantbrev och lagfart. Dessutom behöver jag ha en buffert för oförutsedda händelser med huset. Bor i hyresrätt nu. Hur har ni andra gjort för att finansiera kontantinsats? Hur mycket har ni buffert för oförutsedda händelser?

Hej!
Sparar 7700 i månaden till kontantinsats. Kommer vid årsskiftet ha ca 80000 på sparkontot. Byter snart arbete och Kommer få ut en del pengar för innestående semester. Var först inne på att köpa bostadsrätts radhus men tänkt om lite. Blir ju isåfall både kostnad för lån och månadsavgift för bostadsrätten. Planerar nu i framtiden för köp av mindre hus istället. Husen där jag vill bo kostar 1800000-2000000. Behöver då en kontantinsats på minst 300000 sen tillkommer kostnad för pantbrev och lagfart. Dessutom behöver jag ha en buffert för oförutsedda händelser med huset. Bor i hyresrätt nu. Hur har ni andra gjort för att finansiera kontantinsats? Hur mycket har ni buffert för oförutsedda händelser?
Finansierar med blancolån. Bara simulera på SBAB så får du koll hur mycket blanco du kan ha och hur mycket kontantinsats du behöver.

Hej!

Beror nog helt på var du bor också, i regel ökar ju de flesta boenden i pris med åren.
Väl inne i BR-snurran så har det en tendens att gå bra.

När jag sitter och skojräknar lönar det sig oftast att "äga" sitt boende, kontra en hyra man aldrig ser igen varje månad.
Buffert är också svårt att svara på beroende hur man bor. Själv bor jag i en bostadsrätt och har ett "nödkonto" på 10.000 om kyl/frys/tvättmaskin skulle paja. Nallar oftast men fyller alltid på varje månad så det alltid finns 10. Använder detta också om jag tex behöver nya vinterdäck till bilen, service och sådana saker.

Äger man ett större "ruckelhus" bör man nog ha en större buffert om man tex behöver lägga om taket, värmepannan pajar eller liknande.

MvH

Jag tog blancolån på SBAB samt ett på UC osynligt lån hos Wästgöta eftersom jag var ganska barskrapad efter avslutad skuldsanering. Hade en liten del av pengarna själv efter inlösen av en vinstandelsfond med. Buffert finns ej, men har en generös kontokredit hos min bank som jag kan utnyttja om akut behov uppstår innan jag hunnit spara ihop bufferten.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp