Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Konsumentkredit ångrat att lösa hela lånet?

Hej! Jag har tagit ett större samlingslån för att samla och få bättre ränta. Ett av lånen som skulle lösas är ett privatlån hos Konsumentkredit. Jag ringde till dem och sa att jag ville lösa hela lånet och frågade hur jag går tillväga. De sa alla betalningsuppgifter muntligt men vägrade att skicka via mail eller sms, bara via papperspost (på grund av nån banksekretess), så jag sa okej, skicka gärna via post då. Ett tag efter samtalet kom jag på att jag har ett annat lån (avbetalning) med sämre ränta och kom på att det skulle kanske vara bäst att i första hand ta bort alla mindre lån med större ränta (delbetalning på Walley och liknande) och sen lösa resten hos Konsumentkredit. Frågan är vad som händer nu när de redan skickat uppgifterna för att lösa hela lånet? Är det kört nu? Eller går det bra att betala en del och inte hela? Kan de ändra mitt ränta (till det sämre) om jag betalar det mesta av lånet och lämnar el liten snutt kvar? Tack för svar!

Står det specifikt i uppgifterna du fått att det är för att slutbetala hela ditt lån?
Lättast är nog att du kontaktar dem och frågar vad som gäller.
Det är absolut inget pinsamt med det, och förklara att du tänkt fel och vill göra extra amorteringar under en tid istället.

Står det specifikt i uppgifterna du fått att det är för att slutbetala hela ditt lån?
Lättast är nog att du kontaktar dem och frågar vad som gäller.
Det är absolut inget pinsamt med det, och förklara att du tänkt fel och vill göra extra amorteringar under en tid istället.

Jag har inte fått se vad som står än, de sa det tar flera dagar med posten. Heter det extra amorteringar när man sätter in mer pengar än de vanliga aviserade betalningar? Står i alla fall i lånevillkoret att man får göra extraamorteringar, vet dock inte hur det blir i det här fallet.

Om du inte har bundit räntan får du göra hur många extra inbetalningar du vill. Om du har bundit räntan får kreditgivaren ta betalt för det dom förlorar på att du bryter bindetiden.

Rätten att betala din skuld i förtid gäller både om du vill lösa hela skulden på en gång eller om du vill göra en extraamortering. Det kostar ingenting extra att extraamortera, förutom om ditt lån har bunden ränta och du löser hela lånet eller gör extraamorteringen under den bundna perioden. Då kan du få betala så kallad ränteskillnadsersättning till långivaren.

Om du inte har bundit räntan får du göra hur många extra inbetalningar du vill. Om du har bundit räntan får kreditgivaren ta betalt för det dom förlorar på att du bryter bindetiden.

Jag har inte bundit räntan men frågan är vad som gäller nu när jag redan ringt och efterfrågat betalningsuppgifter för att betala av hela lånet...

Implicit i det där som jag länkade så spelar det nog ingen roll, eftersom du har lagskyddad rätt att när som helst göra extrainbetalningar. Då kan inte långivaren lägga extra villkor för det hela. Alltså, du kan ångra dig lika väl som att betala av allt, eller delar, när som helst. Om långivaren lägger villkor för detta så finns det inget lagstöd för de villkoren. Men som de andra sa, ring och prata med dem. De tackar nog inte nej till att fortsätta tjäna ränta på en redan existerande kredit.

Ingenting kommer att hända. Dom har bara skickat uppgifter till dig om vad du behöver betala för att lösa hela ditt lån, samt ocr och bankgironummer osv. Löser du lånet så löser du det, gör du ingenting så händer ingenting. Vill du betala en en del men inte hela lånet så går det finfint.
Ett tips bara är att ringa Konsumentkredit och fråga vad som händer med din månadskostnad om du extraamorterar. Vissa sänker månadskostnaden och i vissa fall behåller du den.

Är det någon som vet om man fått igenom en betalningsfri månad och sedan så väljer man att betala in beloppet om det händer något? Räknas detta som rak amortering eller hur funkar det? För funderar på att betala in beloppet denna månaden men undrar om det är dåligt om man fått en betalningsfri månad?

Bunden ränta är i princip bara aktuell vid bolån. Jag har sett det någon enstaka gång på billån..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp