Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kompis tagit samlingslån via Ikano till mig

En underbar vän till mig har ställt upp på att ansöka om lån till mig för att samla mindre lån och krediter. Jag kunde inte söka själv pga för många ff.
Nu har han blivit erbjuden ett lån på Ikano bank på 180.000 och det är den summan som jag ska lösa.
De har skrivit att det är ett lösenkrav på 180.000.
Vad jag förstår det som så kommer Ikano att betala alla lån och skulder till lånegivarna.
Nu är jag bara orolig över att Ikano kommer få reda på att det är mina lån.
De kommer vilja ha bankgiro, OCR och summa.
Men hur mycket djupdyker bankerna? Kollar de upp vem som står på lånen/krediterna?
Osäker att min vän blir nekad pga det är mina skulder som ska lösas.

Har din kompis egna lån? Om inte, gör ansökan på nytt och sök nytt lån. Ikano sätter alltid lösenkrav om man har sökt samla lån. Med allra största sannolikhet så kommer dom få reda på att det är dina lån, ja, men du kan chansa och bara fylla i OCRnummer,bankgironummer och belopp. De flesta banker vill ha in fakturorna på lånen men Ikano skickar ju bara fysiska avtal i brevlådan så jag tror inte dom vill ha några fakturor. Tror det kan vara rätt kört dock, vet inte om OCR eller Bankgiro på något sätt förtäljer vems lån det är, det ska jag låta vara osagt men i regel kan man inte lösa någon annans lån med ett lösenkrav.

Har din kompis egna lån? Om inte, gör ansökan på nytt och sök nytt lån. Ikano sätter alltid lösenkrav om man har sökt samla lån. Med allra största sannolikhet så kommer dom få reda på att det är dina lån, ja, men du kan chansa och bara fylla i OCRnummer,bankgironummer och belopp. De flesta banker vill ha in fakturorna på lånen men Ikano skickar ju bara fysiska avtal i brevlådan så jag tror inte dom vill ha några fakturor. Tror det kan vara rätt kört dock, vet inte om OCR eller Bankgiro på något sätt förtäljer vems lån det är, det ska jag låta vara osagt men i regel kan man inte lösa någon annans lån med ett lösenkrav.
Han har egna lån på 300.000 kr. När han valde lånet från Zmarta fick han upp en komplettering och då fick han uppge bankuppgifter. Efter att han hade gjort det fick han detta meddelande:

"Tack för att du valde Zmarta för att teckna ett lån med Ikano Bank!

Nu kommer långivaren att skicka ett skuldebrev till dig. Det enda du behöver göra är att skriva under och skicka tillbaka skuldebrevet, så blir lånet utbetalt.
Har du några frågor tveka inte att ring oss på 0771-47 48 49."

Så min fråga är, när kommer de vilja ha uppgifterna till de andra bankerna?
För det står ju ingenting om det utan enbart skulebrev.

Han har egna lån på 300.000 kr. När han valde lånet från Zmarta fick han upp en komplettering och då fick han uppge bankuppgifter. Efter att han hade gjort det fick han detta meddelande:

"Tack för att du valde Zmarta för att teckna ett lån med Ikano Bank!

Nu kommer långivaren att skicka ett skuldebrev till dig. Det enda du behöver göra är att skriva under och skicka tillbaka skuldebrevet, så blir lånet utbetalt.
Har du några frågor tveka inte att ring oss på 0771-47 48 49."

Så min fråga är, när kommer de vilja ha uppgifterna till de andra bankerna?
För det står ju ingenting om det utan enbart skulebrev.
Han kommer att få hem ett skuldebrev från Ikano med papper som han fyller i. Det sker inte digitalt med Ikano som med typ alla andra banker.

Han kommer att få hem ett skuldebrev från Ikano med papper som han fyller i. Det sker inte digitalt med Ikano som med typ alla andra banker.
Ja det förstår jag. Läste lite i andra trådar om att samla lån hos Ikano.
Vissa har skrivit att Ikano enbart löser lånen som har bankgiro och de lån som är plugiro betalas ut till kontot.

Jag har följande lån.

Komplett bank - plugrio
Klarna - plusgiro
Ferratum - plusgiro
Fairlo - trustly överföring?
Northmill - bankgiro (20.000 kr)

Då betyder det att det egentligen bara är ett lån de kan lösa. Är jag fortfarande körd då tror ni?
Om det är plusgiro så kollar de säkert inte ens upp det.
När det gäller northmill så skulle de kolla upp kan han väl bara säga att jag tagit ett lån till honom förut på 20.000 kr och att han betalar tillbaka det till mig på så sätt?
Skulle det inte godkännas får han väl betala 20.000 kr på sina egna skulder tänker jag.

Ring till Ikano och säg att alla lån som ni vill lösa har Plusgiro och kolla om dom kan ta bort lösenkravet. Ikanos handläggare är dom absolut mest behjälpliga och trevliga enligt mig.

Hej, hur gick det med detta? Samlade de alla de lånen eller gick det inte?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp