Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kommunens Budget och skuldrådgivning

Hej! Sitter i en svår situation med skulder, har nog inte en av de största skulderna som jag läst om andra här som har skulder över 1 mille, men fortfarande så pass att min inkomst inte räcker till. Har i dagsläget skuld på ca 300k, småkrediter och lån med sjukt höga räntor. Har skrivit i en tidigare tråd min exakta situaion,inkomst, varför det är så bråttom just nu osv, om någon orkar läsa igenom det där då jag inte kan ta upp allt här igen. Men till min fråga- vad har ni för erfarenhet av kommunens budget och skuldrådgivning? Har svårt att hitta info Exakt vad dem hjälper med, men vill nog mest höra ifrån någon med erfarenhet- har dem exempelvist kunnat hjälpa er med långivare ni har att förhandla om ränta? Få en ny avbetalningsplan? Frysa lån? Berätta gärna, är dem till stor hjälp?. Funderat som ett första steg att ta kontakt med dem, men vart lite skeptisk om dem faktiskt kan hjälpa med något. Men tsr all hjälp jag kan just nu, får sån ångest över dethär och behöver ordna min ekonomi.

Så här står det om kommunens skuldrådgivare. Sen om det skiljer sig mellan kommuner låter jag vara osagt.

Du kan till exempel få hjälp med att:

planera din ekonomi och göra en budget. hantera och prioritera dina skulder. kontakta dem du är skyldig pengar. får stöd före, under och efter en skuldsanering.

Nu tänker jag svara på ts fråga och här är min erfarenhet. Jag har pratat med kommunen skuldrådgivare efter att jag fick avslag på skuldsanering. Han berättade för mig vad jag ska tänka på. Varför jag bedöms inte få inledande och alla mina frågor besvarades.
Lugnade mig gällande löneutmätningen och hur allt funkar efter att löneutmätningen kommer igång.
Han gav mig rådet att vänta med att ansöka igen med skuldsanering och inte tänka för mycket på det där med skulden och löneutmätningen.
Jag mådde mycket bättre efter att jag har pratat med honom. Fick en känsla av att det var någon som hjälpte mig med kloka råd.
Jag kommer definitivt söka skuldsanering med skuldrådgivare när det väl är dags. Det är en faktisk REKOMMENDATION som både kronofogden och kommunen ge för att öka chanserna. Det visar nämligen att du söker hjälp och tar din situation på allvar.
Och du kan alltid be om råd så det behövs inte vara just till enbart skuldsanering.
Skuldrådgivare hjälper inte med att ringa runt och omförhandla. Däremot ger dem råd hur du ska agera i just din situation. De ger råd vad du ska tänka på när det gäller dina utgifter och inkomster samt vad en ev väg framåt kan bli. Just omförhandla ränta har inte jag erfarenhet av heller men det är nog bara att ringa låneförmedlare och kollar om man har möjlighet att få bättre ränta.
Tack för svar! =) fråga, varför blev du nekad? nu vet jag ju egentligen inte hur mitt problem kommer behöva lösas, vill ju helst ej behöva skuldsanering, men ifall så, bra o veta innan- nekar dem ex. pga. att en skuld kanske inte är så jättehög? För mig är skulden 300k plus ungefär, kanske inte så hög som andra som söker eller? Kan dem neka o. Dom anser att man kan lösa situationen själv typ, eller vad kollar dem efter?

Så här står det om kommunens skuldrådgivare. Sen om det skiljer sig mellan kommuner låter jag vara osagt.

Du kan till exempel få hjälp med att:

planera din ekonomi och göra en budget. hantera och prioritera dina skulder. kontakta dem du är skyldig pengar. får stöd före, under och efter en skuldsanering.
Ok skönt, betyder att dem kan kontakta mina långivare! Och kanske förhandla åt mig, dem är väl mer kunniga och vet exakt vad dem ska trycka på när dem pratar med dem..

Hej! Det du nämnde med barnen, vad fråga dom närmare det? Blir typ orolig om dem anser det dåligt med dålig ekonomi när man har ett barn,nyfödd. Som jag skrev i tidigare det gäller MIG sj, min sambo har riktigt bra ekonomi och vi lever jättebra annars. Men tänker för min del, meddelar dem ex. soc om ena föräldern är skuldsatt?
Sett ur barnkonvention samt annat har dem skyldighet att ta med hur ens ev barns mående är. Som i mitt fall är jag ingen bra förälder till mina 2 barn med tanke på all stress och ständigt trixande med ekonomin. DVS det har gått ut över dem vilket kronofogden tar med i beaktande vid ansökan om sanering. Sen beror det självfallet på så många fler punkter. Om din sambo har bra ekonomi och det är en nyfödd bebis så är nog denna punkten kanske inte superviktig i en ev ansökan.

Mig veterligen kontaktar dem ej Soc men det är inget jag är säker på. I mitt fall så gjordes det inget. Mina är 3 och 5. Med tanke på hur många som är skuldsatta i Sverige skulle Soc inte ha nåt annat att göra ifall det var tvunget att anmälas varje tillfälle...

Men om jag förstod dig rätt skulle du inte ansöka om skuldsanering? För frågan gällande hur barnen ev påverkades kom från fogden, inte rådgivaren.

Du skriver att din sambo har riktigt bra ekonomi och lever jättebra annars. Hur kan det då komma sig att inte sambon kan gå in och hjälpa till? Du skrev väl att skulden i sig faktiskt inte är så förhållandevis stor så om nu hen tjänar så pass bra borde det gå att lösa en bättre situation för dig med hjälp av denne.

Det går ju inte att i ena sekunden går det inte runt för dig för att sen i nästa sekund prata om att ni lever jättebra annars. Får inte ihop ekvationen ordentligt.

Tack för svar! =) fråga, varför blev du nekad? nu vet jag ju egentligen inte hur mitt problem kommer behöva lösas, vill ju helst ej behöva skuldsanering, men ifall så, bra o veta innan- nekar dem ex. pga. att en skuld kanske inte är så jättehög? För mig är skulden 300k plus ungefär, kanske inte så hög som andra som söker eller? Kan dem neka o. Dom anser att man kan lösa situationen själv typ, eller vad kollar dem efter?
Dem kollar på familjens ekonomi totalt sett. Har också att göra med hur gamla skulder, skulder i förhållande till inkomst, ålder på dig, ifall man tror du kommer kunna betala allt inom skälig tid (runt 12-13 år), vad skulderna uppkommit genom etc etc. Har hushållet ex en bil som är värd mer än 30 kan det nekas för dem anser ni kunde byta till billgare bil etc.

Ok skönt, betyder att dem kan kontakta mina långivare! Och kanske förhandla åt mig, dem är väl mer kunniga och vet exakt vad dem ska trycka på när dem pratar med dem..
Det är så jag uppfattar det.
Det bästa är att ta kontakt med dom i din kommun så får du korrekt svar. Vet inte om det skiljer mellan kommuner? Hör med dom.

Sett ur barnkonvention samt annat har dem skyldighet att ta med hur ens ev barns mående är. Som i mitt fall är jag ingen bra förälder till mina 2 barn med tanke på all stress och ständigt trixande med ekonomin. DVS det har gått ut över dem vilket kronofogden tar med i beaktande vid ansökan om sanering. Sen beror det självfallet på så många fler punkter. Om din sambo har bra ekonomi och det är en nyfödd bebis så är nog denna punkten kanske inte superviktig i en ev ansökan.

Mig veterligen kontaktar dem ej Soc men det är inget jag är säker på. I mitt fall så gjordes det inget. Mina är 3 och 5. Med tanke på hur många som är skuldsatta i Sverige skulle Soc inte ha nåt annat att göra ifall det var tvunget att anmälas varje tillfälle...

Men om jag förstod dig rätt skulle du inte ansöka om skuldsanering? För frågan gällande hur barnen ev påverkades kom från fogden, inte rådgivaren.

Du skriver att din sambo har riktigt bra ekonomi och lever jättebra annars. Hur kan det då komma sig att inte sambon kan gå in och hjälpa till? Du skrev väl att skulden i sig faktiskt inte är så förhållandevis stor så om nu hen tjänar så pass bra borde det gå att lösa en bättre situation för dig med hjälp av denne.

Det går ju inte att i ena sekunden går det inte runt för dig för att sen i nästa sekund prata om att ni lever jättebra annars. Får inte ihop ekvationen ordentligt.
Förstår,tack!.. Min sambo vet ej hur jag blev skuldsatt,dvs genom tidigare spelmissbruk, och vågar inte riktigt ta upp det med honom, tror ej han skulle ta det bra och är rädd för ev. separation isåfall, och som jag skrev ska vi precis få ett barn. Dock vet han att jag är skuldsatt, ej vrf.
Som jag sa, ja,han har väldigt bra ekonomi, han har aldrig gått in i större lån och krediter, betalar helst saker på en gång istället för faktura,sparar så gott han kan osv. Då det har varit på dethär sättet sen vi bott tillsammans, ca 2år,har han stått för ca 80% för allt hemma, jag betalar en liten liten del av hyran och sedan halva matinköpet för månaden, ca 4tusen då. Så därför ja, vi lever jättebra annars på det sättet,och vårt barn skulle aldrig sakna något. Men sambon ser det mer som "min" och "din" ekonomi. Jag har mina egna skulder och inget han kommer, eller behöver ens tycker jag, betala av. O då han stått för det mesta hemma också, och aldrig behövt ta lån för egen skull ens, kan jag på något sätt förstå. Han skulle ej hjälpa till o ta ett samlingslån för o lösa mina skulder, och det skulle kunna lösa mina problem ex. Men kommer ej gå.

Dem kollar på familjens ekonomi totalt sett. Har också att göra med hur gamla skulder, skulder i förhållande till inkomst, ålder på dig, ifall man tror du kommer kunna betala allt inom skälig tid (runt 12-13 år), vad skulderna uppkommit genom etc etc. Har hushållet ex en bil som är värd mer än 30 kan det nekas för dem anser ni kunde byta till billgare bil etc.
Jaha. Att dem kollar familjens totala ekonomi har jag inte riktigt förstått. Har jag det dåligt till ekonomisk ,men sambon bra,blir jag då ej beviljad?

Jaha. Att dem kollar familjens totala ekonomi har jag inte riktigt förstått. Har jag det dåligt till ekonomisk ,men sambon bra,blir jag då ej beviljad?
De kan kräva du ska betala mer i en sanering ifall ni totalt har en bra inkomst. I mitt fall är det jag som tjänar bra medans sambon inte tjänar lika bra. Allt har räknats ihop så som totala inkomster gentemot utgifter som hyra, mat etc.

Du får ju även tänka på det faktum att skulle det gå så långt att du hamnar hos kronofogden fast med utmätning så kan dem i värsta fall komma och mäta ut saker i ert gemensamma hem, om det nu inte finns tydliga bevis så som kvitton på att din sambo äger vissa grejer.

Ni som familj får inte ha en bil värd massa, trots att den ev står på honom. Svårt att säga exakt hur kronofogden skulle bestämma.

De kan kräva du ska betala mer i en sanering ifall ni totalt har en bra inkomst. I mitt fall är det jag som tjänar bra medans sambon inte tjänar lika bra. Allt har räknats ihop så som totala inkomster gentemot utgifter som hyra, mat etc.

Du får ju även tänka på det faktum att skulle det gå så långt att du hamnar hos kronofogden fast med utmätning så kan dem i värsta fall komma och mäta ut saker i ert gemensamma hem, om det nu inte finns tydliga bevis så som kvitton på att din sambo äger vissa grejer.

Ni som familj får inte ha en bil värd massa, trots att den ev står på honom. Svårt att säga exakt hur kronofogden skulle bestämma.
Det där med bilen vet jag inte om det blev helt korrekt. Sambon får äga vilken bil han vill, kruxet är väl att bevisa att det är hans och inte den skuldsattes. Och vem bilen ”står på” har ingen betydelse för kf.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp