Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

kommer KF alltid hem?

Menar du vid, eller efter, ett besök?
Tänkte det är ganska omöjligt att bedöma om någonting tillhör någon utan att varit hemma hos personen eller ens talat med denne.

Om du orkar, kan du ge exempel du själv har tänkt innan du träffat/pratat med gäldenären att dennes sambo har nog saker skrivet på sig själv som egentligen är gäldenärens? För mig låter det som rent omöjligt även om man gjort hembesök.

Men nu kan jag ha fel uppfattning av människor, det kanske är mer vanligt att personer gör allt för att inte betala sina skulder. Skulle aldrig falla mig tanken att inte göra vad jag kan för att betala det jag är skyldig men det kanske inte är så självklart hos alla som jag tror

Ja, bilar vid några tillfällen

Tycker mig ha läst någonstans att bevis bördan ligger hos KF att kunna bevisa att egendomen tillhör gäldenären, stämmer det?

Hur kan det vara möjligt för KF att tex sälja sambos tex bil då? Står sambon på bilen, lånet står på sambon, försäkring står på sambon och alla betalningar görs via sambons konto.
Hur kan KF då bedöma att i detta fall bilen tillhör någon annan?

Edit: många funderingar för jag finner detta intressant hur människor som jobbar hos KF kan ta precis vad dom vill i ett hem och bara säga "jag tror detta tillhör gäldenären, så tar vi det här och säljer det för han/hon har skulder att reglera".
Menar det inte på ett drygt vis det jag skriver och frågar, men det verkar vara lite så det går till när man har läst på både detta och andra forum

Beror på lagstödet man använder, i de flesta fall man bevisbördan ligga på gäldenären.

Om du på rikigt tror det är så får du nog kolla vem som är den som beslutat om lagar och förordningar. (Det är inte personal hos kfm).
Det är alltså en lag som tillämpas då den är stiftad på ett sånt sätt att allt i ett hem anses tillhöra gäldenären om inte annat visas, och då kan det utmätas.
Gäller sambos/makar kan tilläggas, inte om man bor med mamma eller syskon eller liknande.

Beror på lagstödet man använder, i de flesta fall man bevisbördan ligga på gäldenären.

Om du på rikigt tror det är så får du nog kolla vem som är den som beslutat om lagar och förordningar. (Det är inte personal hos kfm).
Det är alltså en lag som tillämpas då den är stiftad på ett sånt sätt att allt i ett hem anses tillhöra gäldenären om inte annat visas, och då kan det utmätas.
Gäller sambos/makar kan tilläggas, inte om man bor med mamma eller syskon eller liknande.
Okej då är det alltså inte sant att KF har bevisbördan utan det är gäldenären/sambo som har det?

Kan du ge exempel på hur man kan bevisa att något inte tillhör gäldenären? Då bilar måste vara bland det svåraste så kan vi ta det som exempel.
Brukar gäldenären (lånar) bilen en dag tex, anses den då vara gäldenärens trots det jag skrev tidigare?

Okej då är det alltså inte sant att KF har bevisbördan utan det är gäldenären/sambo som har det?

Kan du ge exempel på hur man kan bevisa att något inte tillhör gäldenären? Då bilar måste vara bland det svåraste så kan vi ta det som exempel.
Brukar gäldenären (lånar) bilen en dag tex, anses den då vara gäldenärens trots det jag skrev tidigare?

Det låter som någon varit väldigt fel ute ja.

Gott om dokumentation om vem som betalar allt kring fordonet kan vara bra om det är en kompis bil man har.

Men när det kommer till lös egendom utanför bostaden, så ligger all bevisbörda på kfm?

Lös egendom utanför hem som inte ens är ett begrepp, där är ju bilar ett strålande exempel

Om det inte betalas på löneutmätningen på kort tid så bör ni få besök

Hur blir det med sambons fritidshus om mina skulder går till kf? Står i gåvobrevet att fastigheten inte ska ingå i samboegendom eller något liknande. Kan kf ta stugan?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp