Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kommande skatteskuld - samtidigt sökt Skuldsanering. Någon med erfarenhet?

Jag har som bekant sökt skuldsanering.

Jag har också öppnat en tråd som rör detta där man kan följa min resa men även följa tips/råd : https://www.lånforum.se/threads/jag-har-ansökt-om-skuldsanering.21144/page-32#post-348023

Hur jag hamnade i den här mörka sitsen kan man läsa mer om här : https://www.lånforum.se/threads/mitt-spelmissbruk.7911/

Nu har jag dock en specifik frågeställning inför min ansökan om skuldsanering.

Jag har en "latent" skatteskuld för en bostadsaffär som kommer bli "skarp" i april - jag får eventuellt inledande nu i januari.

Hur ska jag förhålla mig till skatteskulden för bostadsaffären/vinsten? Innebär det automatiskt avslag? Någon med erfarenhet i detta? Någon som varit med om att man ansökt om skuldsanering ett par veckor innan man har fått en "statlig" skuld?

Svarade dej i den andra tråden men klipper in svaret här med :)
Vi el maken i detta fall, hade en kommande skatteskuld pga försäljning av bostad. Fick inledande i maj-17 o skatteskulden fastställdes efter inledande samma år, 2017. Den kom att ingå i makens skuldsanering

Kommer ihåg det svaret! Här är det dock lite annorlunda för jag sålde lägenheten oktober 2022 typ.
Jag ansökte om skuldsanering 2022 (november) .

Men den här skatteskulden, den kommer ju först att bli aktuell i typ april/maj 2023 och fastställas i slutet på 2023, eller rättare sagt senast att betala.

Så i mitt fall har dom inget belopp att gå på :/

Kronofogden hittar allting i sin utredning, för mig hittade de 2 lån som jag hade glömt i min ansökan, de var med när förslagen skickades ut, och som sagt, för mig gick de bakåt ända till 2006 när min skuldresa började.
Det du kan göra är att fråga din handledare på kfm och vara ärlig och säga som det är. Jag gjorde det på en skuld som tyvärr hade ökat från ansökan till inlednings beslut pga ett köp jag gjorde via det bolaget, ringde direkt och sa detta till min handläggare och hon sa att -Ja, det var ju inte så bra men hur mycket pengar rör det sig om? -5000kr, sa ja, då sa hon: Ok, ja det är nog ingen fara men gör inget mer nu.

Jag är fortfarande rädd att det kan paja allt ändå, som sagt så väntar jag bara på det slutliga beskedet från kfm, men det kan ta tid med tanke på att jag har 24 aktörer som ska gå med på allt och helst inte bråka!

Kommer ihåg det svaret! Här är det dock lite annorlunda för jag sålde lägenheten oktober 2022 typ.
Jag ansökte om skuldsanering 2022 (november) .

Men den här skatteskulden, den kommer ju först att bli aktuell i typ april/maj 2023 och fastställas i slutet på 2023, eller rättare sagt senast att betala.

Så i mitt fall har dom inget belopp att gå på :/
När vi fick inledande så fanns det heller inget belopp att gå på. Bara att det skulle bli skuld. Vet att jag frågade upp handläggaren om hur det skulle bli m detta och fick då till svar att det skulle ingå i saneringen. Omvänt blev det ju då så att jag som fick tillbaka på skatten fick pytsa in det som ett engångsbelopp.
Vi ansökte om sanering i nov-16 och sålde huset dec-16. Inledande maj-17 och beslut sept-17. Det som eg hände för oss var att det drog ut på tiden med slutgiltigt beslut för att just detta m skattebiten skulle bli klar. Men som sagt, detta är ju nu några år sen (otroligt...6 år sen ansökan...) o det kan ju bero på hur handläggaren resonerar.

Kronofogden hittar allting i sin utredning, för mig hittade de 2 lån som jag hade glömt i min ansökan, de var med när förslagen skickades ut, och som sagt, för mig gick de bakåt ända till 2006 när min skuldresa började.
Det du kan göra är att fråga din handledare på kfm och vara ärlig och säga som det är. Jag gjorde det på en skuld som tyvärr hade ökat från ansökan till inlednings beslut pga ett köp jag gjorde via det bolaget, ringde direkt och sa detta till min handläggare och hon sa att -Ja, det var ju inte så bra men hur mycket pengar rör det sig om? -5000kr, sa ja, då sa hon: Ok, ja det är nog ingen fara men gör inget mer nu.

Jag är fortfarande rädd att det kan paja allt ändå, som sagt så väntar jag bara på det slutliga beskedet från kfm, men det kan ta tid med tanke på att jag har 24 aktörer som ska gå med på allt och helst inte bråka!

Känner igen mycket utav det du skriver, sen är det ju nästan omöjligt att hålla koll på alla aktörer, datum och siffror. Är ju en kolossal mängd.

Den ingår i skuldsanering oavsett belopp. Då den kommer lite sent blir den prekluderad

Känner igen mycket utav det du skriver, sen är det ju nästan omöjligt att hålla koll på alla aktörer, datum och siffror. Är ju en kolossal mängd.
Ja det är ju det, och jag får nya inkasso krav från bankerna nu, smspengar var fräckast, de hade skickat hela skulden till Gothia och dessutom dragit bak fakturadatumen 1 år så det ska se ut som att jag inte har betalat, oerhört fräckt! Jag ringde direkt till Gothia och de skulle kontakta kunden direkt och sen återkomma till mig, spelar ju ingen roll egentligen vad som händer för skulden ingår i min sanering, men oerhört fräckt av dem eller hur?

Ja det är ju det, och jag får nya inkasso krav från bankerna nu, smspengar var fräckast, de hade skickat hela skulden till Gothia och dessutom dragit bak fakturadatumen 1 år så det ska se ut som att jag inte har betalat, oerhört fräckt! Jag ringde direkt till Gothia och de skulle kontakta kunden direkt och sen återkomma till mig, spelar ju ingen roll egentligen vad som händer för skulden ingår i min sanering, men oerhört fräckt av dem eller hur?

Finns så mycket fula fiskar alltså.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp