Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Knivig sits, samlinglån?

TS har Inkomst på 376k/år och Lån synliga 783k.

Han har alltså lån över 200% sin inkomst.

Jag hade varit mer försiktig.

Försiktig med vad? Som jag förstår det har han ingenting att förlora. Återigen TS, kör hårt.

Personen tjänar på ett år 370.000 och har mer än det dubbla i lån. Nästan 800.000

Du skriver "Det är verkligen inte kört för dig! Shit, jag är nästan säker på att du får ett bra lån beviljat."

Jag undrar hur du kan vara säker? Jag sökte med en miljon i årsinkomst och UC på 0.8% utan att få bud. Just för att jag har 800K i blanco.

TS kan söka om han inte har något att förlora men jag tror det kan bli tufft.

Håller givetvis tummarna och följer med spänning!

Personen tjänar på ett år 370.000 och har mer än det dubbla i lån. Nästan 800.000

Du skriver "Det är verkligen inte kört för dig! Shit, jag är nästan säker på att du får ett bra lån beviljat."

Jag undrar hur du kan vara säker? Jag sökte med en miljon i årsinkomst och UC på 0.8% utan att få bud. Just för att jag har 800K i blanco.

TS kan söka om han inte har något att förlora men jag tror det kan bli tufft.

Håller givetvis tummarna och följer med spänning!

Ser inte något konstigt i att skriva att det inte är helt kört. Det är det verkligen inte. Vi vet inte alls exakt vad bankerna gör sina bedömningar på och exakt hur bedömningarna går till. Med det sagt så kan en person med bedrövliga förutsättningar få fler bud(inte nödvändigtvis bättre bud) än en som har bättre sådana. Vi vet att det handlar om förfrågningar, inkomst, skuldbörda, underskott och kreditbetyg till exempel men bankerna gör sin bedömning på fler faktorer än så.

Idag till skillnad från ett par år sen så jobbar bankerna dessutom med lösenkrav vilket ger dem en trygghet i att kunden inte blir överbelånad. På så sätt är det möjligt att få ett högre belopp beviljat och det förutsätter att banken betalar av dina tidigare lån och så att det blir ett mindre risktagande risk för banken.

Vad jag således ville förmedla i mitt tidigare inlägg var att det inte är lönt att känna att det är helt kört och istället bara gilla läget utan att det givetvis finns en god chans och jag tycker att TS ska ta den.

Hade mer än så när det var som värst.

Nu ser det ut såhär.

Bilagor

• Screenshot_20210106_000337_com.pf_tech.kreddy.jpg
    Screenshot_20210106_000337_com.pf_tech.kreddy.jpg
    283.1 KB · Visningar: 254
Om du har flera lån med olika räntor så sikta på att göra det i flera steg.
Om du får ett samlingslån så kommer det troligen inte bli jättebra ränta. Vissa av dina skulder idag kanske har bättre ränta.
Kanske ska du prova att söka utanför UC, t.ex. Wästgöta och då bara söka på belopp för att lösa Ferratum och Klarna. Har du flera mindre lån även synliga på UC kanske du kan ta höjd för dom också.
Kommer du ner lite i månadskostnad på detta sätt kan du sedan gå på någon låneförmedlare och samla dina sämsta lån. Det du inte ska göra är att låna lite mer än du löser bara för att du kan utan bara så att du löser det du har.

Men börja med att skriva ner dina lån, månadskostnad och ränta för varje så du ser vilka är de dyraste, billigaste etc.
Lägg allt på autogiro så slipper du faktureringskostnader, hur kul är det att lägga 50:- på alla skulder, kan lätt bli en femhundring i månaden.

Sen är det bra att också skriva ner andra utgifter man har, kanske finns det saker man kan vara utan, t.ex. Spotify, Netflix, minska ner sitt mobbilabb. till ett billigare, kanske byta leverantör.

Excel är bra för att skriva ner allt, alternativ som är gratis är Libre Office eller Open Office, de funkar lika bra som MS Office för detta och mycket annat.

Tycker också du kan söka på Wästgöta på belopp som ligger utanför uc, tänk bara på att Wästgöta är ganska tuffa du bör ha en 7 eller 8 på ” min upplysning ” om du har denna tjänst, räkna bort 2 poäng på ditt betyg hos Bisnode så kommer du nära det betyg bankerna ser vilket är lägre än på ” min upplysning ”. Skulle rekommendera ansökan hos Wästgöta innan du söker samlingslån då vissa banker även tar Bisnode utöver uc och då ser Wästgöta dessa så har du fin historik på Bisnode så bör det gå vägen dock inte mer än 6 ff och inte ff från högkostnadskrediter. Betyget bankerna ser bör inte vara lägre än 6 kreditvärdig.

Känner så väl igen mig i din situation - var -och är fortfarande i en liknande situation som dig. Starkt att du berättat för din sambo, du har tagit ett första kliv. Att vara öppen och ärlig kring din situation kommer stärka dig och motivera dig till en förändring. Hur har dina skulder uppkommit? Är det pga spelmissbruk eller liknande råder jag dig att söka hjälp och regga dig på spelpaus. Annars är det stor risk för förnyade destruktiva beteenden.

Vad gäller din lånesituation skulle jag råda dig att prova att ansöka även om det kanske inte ser jätteljust ut. Ansöka hos Advisa och uppge att du vill samla lån. Huruvida du kommer få några erbjudanden är osäkert. Önskar dig under alla omständigheter ett stort lycka till!! Uppdatera oss om hur det går för dig :)

Hade mer än så när det var som värst.

Nu ser det ut såhär.
Får man fråga vad du har för uc betyg? Fick ett medlemslån av Nordea på deras Max 350.000 men skrev och frågade om det va möjligt att kunna få ännu mer för samla precis allt oss dom (600.000 rätt exakt) utan att behöva ta en ny UC. Dom svarade att jag ska ringa för att diskutera det lånet, låter inte helt kört isåfall? Att dom ber mig ringa och inte säger nej direkt

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp