Knepig situation, men går den kanske att lösa?

Fast han får inget nytt bolån med 7 ff.

Är det så?

6 av dem är privat, 2 för näringsidkare.

2 bolåne-ff, ett nystartat bolag 1 uc, en suppleant uppdrag 1 uc, 2 blanco.

Inte ens värt att försöka, är det på dem det faller tror du enbart?

Du skriver att du kan öka lönen på banks begäran, men inte för att du själv vill det och klara dina räkningar... Där tappade du bort mig iaf.
Eller varför inte sälja lght för 3.8 och göra en vinst på 1.4 som efter skatt ändå är över en mille i vinst. Betala av dina blanco och du har ändå 400-500' kvar.
Då har du kontantinsatsen till ett nytt boende och inget blanco kvar utan bara ett bolån.
Skjuter du upp skatten har du ju ytterligare ungefär 300' till kontantinsats på nytt boende. Du kan köpa grannens lght så bor du ju ändå kvar i huset :)

Det är så jag kommer behöva göra, jättebra idé.

Kan ju ta det som en alternativlösning med banken.

Stormtrivs dock vilket är segt att behöva flytta från, när det oavsett lösning ändå blir samma utfall, samma kontantinsats och skuldfri.

Om detta skulle gå igenom borde ju en bank lika gärna kunna hjälpa mig behålla nuvarande lgh.

Men antar att dem verkligen måste se att lånen löses för att dem ska ta i en.

Får fråga runt bland vänner som är bankmän och höra med dem. De som sitter på mandaten måste ju inse att det är samma sak som att låta mig belåna lyan och betala skulderna.

Du kan säkerligen låna upp någon hundring, men jag tycker det ser mörkt ut att låna upp till 81-82%(3,1milj) med en bruttolön på 37-38, direkt efter du köpt lägenheten. Får man fråga varför du inte ansökte om ett litet högre bolån i och med affären från första början? Tror banken hade nappat om du sagt att det är ombildning och du vill renovera lite för att få värdet att öka. Då hade du sluppit det nu.

Senast ändrad:
Du kan säkerligen låna upp någon hundring, men jag tycker det ser mörkt ut att låna upp till 81-82%(3,1milj) med en bruttolön på 37-38, direkt efter du köpt lägenheten. Får man fråga varför du inte ansökte om ett litet högre bolån i och med affären från första början? Tror banken hade nappat om du sagt att det är ombildning och du vill renovera lite för att få värdet att öka. Då hade du sluppit det nu.

Det var det misstaget jag gjorde. Men jag upplevde Nordea så hårda och misstänksamma, så ville bara göra allt för att få lånet i tid och inte ställa till med mer problem där och då.

Har nu bokat ett möte med en storbank, ska bli intressant att se vad dem säger.

Taxerade tydligen 505k förra året, så 42k, sedan kommer jag ta ut 10k från ett till bolag som öppnas nu så totalt är lönen tillräcklig. Men vi får se om det räcker!

Värt att fråga iallafall, ingen som riktigt vet hur bankerna resonerar just nu. Billiga pengar för bankerna men risk för låntagare som får betalningsbekymmer.

Såhär är läget, ledsen att jag missade detta i ursprungsinlägget.

Jag omvandlade en hyresrätt och fick köpa för 2.4. Liknande lyor i huset (halva huset säljer nu) säljs för 3.7-3.8. En mäklare kan säkert hjälpa mig med värdering på 3.9-4.0, har mailat honom.

Innan jag fick lånet hade jag blanco på 650k. Dessa var jag tvungen att lösa för att jag av Nordea skulle få bolånet (trots den låga belåningen). Det gick som tur var igenom i sista stund.

Jag lånade då pengar av en vän i 3 mån, löste lånen, sen blancolånade jag igen för att betala tillbaka honom då han har dem på börsen och tjänar betydligt mer pengar på dem där än vad han kan göra på mig, och nu sitter jag med 650k blanco, men har fått lägenheten till en dunderaffär i alla fall.

Jag hörde av mig till Nordea när lånen var på plats, och hoppades få annan handläggare, men kom till exakt samma kontor som förstås frågade hur jag kunde ha lån igen. Så de tackade nej till att låta mig belåna lägenheten.

Jag omvandlade en hyresrätt och fick köpa för 2.4. Liknande lyor i huset (halva huset säljer nu) säljs för 3.7-3.8. En mäklare kan säkert hjälpa mig med värdering på 3.9-4.0, har mailat honom. Beskriver sitsen lite mer ovan.

Det är anledningen till att jag tror det är helt onödigt att vända mig till Nordea igen.

Hej!
Kan tyvärr inte svara på dina frågor, men jag ställer själv lite frågor istället
Är själv i tankar på att ombilda våran hyresrätt. Hade varit en dröm att komma in på bostadsmarknaden till ett rejält rea pris.
Jag är i stadiet att knacka dörr hos grannarna snart för att se hur många som är med på tåget.
Var det en lång process ?
Hur lång tid tog det?
Tog du/ni hjälp utifrån med allt?

Har ju som dom flesta andra här inne en stor skuld, och jag är rädd att det skall sätta käppar i hjulet ifall det hade blivit en affär framöver.
Är bankerna ”extra snälla” om man får en sådan här chans?

Hej!
Kan tyvärr inte svara på dina frågor, men jag ställer själv lite frågor istället
Är själv i tankar på att ombilda våran hyresrätt. Hade varit en dröm att komma in på bostadsmarknaden till ett rejält rea pris.
Jag är i stadiet att knacka dörr hos grannarna snart för att se hur många som är med på tåget.
Var det en lång process ?
Hur lång tid tog det?
Tog du/ni hjälp utifrån med allt?

Har ju som dom flesta andra här inne en stor skuld, och jag är rädd att det skall sätta käppar i hjulet ifall det hade blivit en affär framöver.
Är bankerna ”extra snälla” om man får en sådan här chans?

Tja, ska svara så gott jag kan på
mobilen!

Det var vi i huset som gick ihop och bildade BRF, efter att ha fått in tillräckligt intresse genom att lägga lapp i brevlådan i allas dörrar.

Vi hade sedan tidigare en vilande BRF så den kallade vi i stämma till och röstade om ja till uppköp.

Sedan anlitade vi en ombildningskonsult som skötte hela processen därifrån. Bara googla så ser du hur deras processer ser ut.

Jag hade Nordea som bank och de krävde att jag löste mina lån för att få lånet, trots att jag gick plus med över en miljon.

De var stenhårda, pga ansåg att jag hade varit oansvarig.

Så kommer det så långt för dig får du låna cash för att lösa alla skulder. Sedan ta lån igen och betala tillbaka med dem.

Det är inte bästa lösningen, men fungerade för mig för att inte missa möjligheten.

Att redan nu avsätta pengar i sparande hjälper. Kan de se att du aktivt jobbat för att förbättra ekonomin, lagt undan en tusenlapp (helst mer) varje månad in i nån fond, och du har gjort detta i 8-24 månader innan du kommer och
ber om pengar, har du enligt
min uppfattning ett betydligt bättre case än vad jag hade, som inte hade något sparat eller visat vilja på att bygga buffert.

Sedan finns det många banker jag hade kunnat titta med, andra är säkert snällare. Nordea läser jag mkt om är
hårda. Ville dock inte ödsla UCs så gick på den lösningen jag hade :)

Glöm inte att fråga fastighetsägaren om de kan tänka sig sälja givet att ni löser processen och har fått igenom en initial röstning som lutar mot ett ja, så ni inte vevar i onödan. En fastighetsvärd
måste ju vilja sälja.

Tja, ska svara så gott jag kan på
mobilen!

Det var vi i huset som gick ihop och bildade BRF, efter att ha fått in tillräckligt intresse genom att lägga lapp i brevlådan i allas dörrar.

Vi hade sedan tidigare en vilande BRF så den kallade vi i stämma till och röstade om ja till uppköp.

Sedan anlitade vi en ombildningskonsult som skötte hela processen därifrån. Bara googla så ser du hur deras processer ser ut.

Jag hade Nordea som bank och de krävde att jag löste mina lån för att få lånet, trots att jag gick plus med över en miljon.

De var stenhårda, pga ansåg att jag hade varit oansvarig.

Så kommer det så långt för dig får du låna cash för att lösa alla skulder. Sedan ta lån igen och betala tillbaka med dem.

Det är inte bästa lösningen, men fungerade för mig för att inte missa möjligheten.

Att redan nu avsätta pengar i sparande hjälper. Kan de se att du aktivt jobbat för att förbättra ekonomin, lagt undan en tusenlapp (helst mer) varje månad in i nån fond, och du har gjort detta i 8-24 månader innan du kommer och
ber om pengar, har du enligt
min uppfattning ett betydligt bättre case än vad jag hade, som inte hade något sparat eller visat vilja på att bygga buffert.

Sedan finns det många banker jag hade kunnat titta med, andra är säkert snällare. Nordea läser jag mkt om är
hårda. Ville dock inte ödsla UCs så gick på den lösningen jag hade :)

Glöm inte att fråga fastighetsägaren om de kan tänka sig sälja givet att ni löser processen och har fått igenom en initial röstning som lutar mot ett ja, så ni inte vevar i onödan. En fastighetsvärd
måste ju vilja sälja.

Tjena!
Tack för svaret. Håller tummar och tår att det skall gå igenom i vårat område. Vissa man knackade var inte lika lyriska ”att behöva städa lekplatsen själva... njae...vet inte om man tjänar så mycket pengar på det...”
Vi får se hur allt slutar.

Funderar på att anlita en firma senare i processen. Vilken hade ni? Var ni nöjda? Vad kostade processen?

Jag vet att det bästa är om jag var ”skuldfri” när jag ansöker om bolånet, men vem frågar man om ett lån under några månader liksom ? Det hade varit skillnad om jag hade bett någon om ett lån på 20 000kr, inte några hundra tusen ...

Hej!

Berättar nu min situation och hör om ni tror detta kan gå att lösa.
  • Inkomst 450 tkr / år
  • 7 förfrågninar på UC i år
  • Bostadsrätt värd 3.8 MSEK i Sthlm innerstad
  • Bolån på 2.4 MSEK
  • 7 förfrågningar på UC i år, köpte bostaden i år
  • Blancolån på 250k ICA, 350k Ikano, kreditkort 100k, dvs totalt 670k
  • Inget sparande, dvs kan ses som oansvarigt då jag är mellan 33-35 år
Jag har månadsutgifter på ca. 22k i räkningar (har ej då pengar att leva för, så går back varje månad). Så kommer behöva öka löner från mina bolag för att klara mig och ta extragigg etc. Det tar fokus från mina bolag och därför kom jag på ikväll att någon bank kanske kan lösa detta åt mig, med rätt bankkontakt.

Har Nordea idag men vill lösa min privata ekonomiska situation med blancolånen, som äter upp 12-14k/mån. Kan på banks begäran öka inkomsten till 50k/mån.

Jag har idag en belåningsgrad på 2.4/3.8 = 63% right?

Jag tänker att jag skall boka ett möte med SEB eller Handelsbanken och lägga korten på bordet. Eller annan bank (tips?).

Jag är redo att flytta två av mina aktiebolag och privata förehavanden, dvs mitt bolån även, i utbyte mot att jag får belåna lägenheten för att cleara mina skulder.

Drömmen hade varit att öka bolånet med 700k till 3.1m. Har då en belåningsgrad på 3.1 av 3.8 = 81.5%.

Det ärliga svaret gällande blancolånen är att jag spekulerat bort dem på börsen. Bör jag inte nämna det, eller bör jag nämna det och be om råd om lågrisk-fonder istället? Det är ju ett riskbeteende som de kanske drar öronen för.

Ni som har erfarenhet. Är bankerna lyhörda för såna här scenarion, eller behöver man hitta en särskild bankkontakt via en vän eller liknande för att det ens skall vara möjligt?

Framtiden ser ju ljus ut, särskilt om något av mina bolag säljs. Då blir jag förhoppningsvis god för några miljoner. Kan samtidigt committa till att spara 5k/mån i fonder banken och jag kommer överens om, för att visa att jag tar ansvar.

Enligt bolånereglerna som finns idag, kan jag vara belånad 80-82% och tjäna 35-40k/mån, eller bör jag korrigera lönen innan mötet?

Tacksam för tips och råd, även på eventuella banker som ni tror lyssnar mer på likn situationer!
Jag vill inte alls vara ettrig eller otrevlig just nu, så ta det rätt, men antingen hade du en massiv kontantinsats när du köpte ditt boende eller så är du otroligt naiv, för INGEN bostadsrätt i Sverige, inte ens Stockholm ökar i värde från 2.4 till 3.8 på ett år (baserat på att din ff var färsk)... vill du justera siffrorna eller förklara läget så kan vi börja denna diskussionen på nytt? Så samtliga fina medlemmar här har rätt förutsättningar för att kanske kunna hjälpa dig...

gör om gör rätt!

Jag vill inte alls vara ettrig eller otrevlig just nu, så ta det rätt, men antingen hade du en massiv kontantinsats när du köpte ditt boende eller så är du otroligt naiv, för INGEN bostadsrätt i Sverige, inte ens Stockholm ökar i värde från 2.4 till 3.8 på ett år (baserat på att din ff var färsk)... vill du justera siffrorna eller förklara läget så kan vi börja denna diskussionen på nytt? Så samtliga fina medlemmar här har rätt förutsättningar för att kanske kunna hjälpa dig...

gör om gör rätt!
Ohhhh sorry, det var du och nu förstår jag. Backar på mitt tidigare inlägg!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp