Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Klarnakortet= Alektum inkasso

Min skuld på klarnakortet på 29000 har gått till alektum. Har knappt för att livet ska gå runt nu och vet att de är väldigt hårda.
Ska betala en annan skuld till klarna på strax över 1500 under januari och februari till alektum.

Gjorde en beräkning på kronofogden och med mina inkomster och utgifter skulle de enligt den få strax under 1000 kr med löneutmätning. I det stora hela hade det varit bättre de gav en avbetalning som passar mig, och jag kunde betala mer och mer efter hand när krediter släcks och vid eventuell övertid osv.

Någon med mer erfarenhet av alektum?

Såg ett nyhetsinslag om att antalet skuldsatta som hör av sig till just Alektum och ber om längre avbetalningstid/lägre månadsbelopp ökat med tror det var 14% senaste tiden. Och det pga av de ökade utgifterna för hushållen, ökade räntor etc.
Så man kan hoppas att de blir lite smidigare och hjälper folk att klara av det värsta. Det skulle tydligen bli värre innan det blev bättre.

Såg ett nyhetsinslag om att antalet skuldsatta som hör av sig till just Alektum och ber om längre avbetalningstid/lägre månadsbelopp ökat med tror det var 14% senaste tiden. Och det pga av de ökade utgifterna för hushållen, ökade räntor etc.
Så man kan hoppas att de blir lite smidigare och hjälper folk att klara av det värsta. Det skulle tydligen bli värre innan det blev bättre.
Stämmer, läste det på text-tv, rätt oroväckande: https://www.svt.se/text-tv/117

Jag har ingen erfarenhet med Alektum

Min skuld på klarnakortet på 29000 har gått till alektum. Har knappt för att livet ska gå runt nu och vet att de är väldigt hårda.
Ska betala en annan skuld till klarna på strax över 1500 under januari och februari till alektum.

Gjorde en beräkning på kronofogden och med mina inkomster och utgifter skulle de enligt den få strax under 1000 kr med löneutmätning. I det stora hela hade det varit bättre de gav en avbetalning som passar mig, och jag kunde betala mer och mer efter hand när krediter släcks och vid eventuell övertid osv.

Någon med mer erfarenhet av alektum?
I maj gick min skuld på ca 6000 från Klarna till Alektum, fick tvärt nej på att sätta upp en betalningsplan.
Man får hoppas de blivit lite snällare nu :folded:

De sa att de kan erbjuda en avbetalning på 6 månader. Men det funkar inte för mig. Så får ta den smällen på tre år med anmärkning.

De sa att de kan erbjuda en avbetalning på 6 månader. Men det funkar inte för mig. Så får ta den smällen på tre år med anmärkning.
Trist! Och det är inte så att du vet att du får en del skatteåterbäring så du kan deala att betala mindre nu men sen en större summa när den kommer? Vet folk som lyckats deala så (inte specifikt hos Alektum men hos andra inkassobolag)

I maj gick min skuld på ca 6000 från Klarna till Alektum, fick tvärt nej på att sätta upp en betalningsplan.
Man får hoppas de blivit lite snällare nu :folded:
Så de ville ha hela beloppet ? Sa de varför de inte ville bevilja avbetalningsplan? Börjar Klarnas pengar också ta slut?

Ca 5000kr/mån för en enda skuld är rätt maffigt. Inte många som klarar det. Det stramas åt rejält hos inkasdobolagn känns det som

Så de ville ha hela beloppet ? Sa de varför de inte ville bevilja avbetalningsplan? Börjar Klarnas pengar också ta slut?
Ja, hela beloppet, kunde inte ens dela upp det på två. Fick ingen direkt förklaring, bara ett otrevligt nej.
Och du vet att när man är i en utsatt situation så orkar man inte alltid argumentera emot :(

Ja, hela beloppet, kunde inte ens dela upp det på två. Fick ingen direkt förklaring, bara ett otrevligt nej.
Inte mkt till hjälp där inte. Men så säger Alektums vd att man ska höra av sig om man inte klarar av att betala sin skuld för att få hjälp. Vilken hjälp!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp