Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

KFM och lån av anhörigs bil

Hej alla! Det har talats om detta förut och man har hört om det men nu för inte alls längesen var det I tidningen där en person hos KFM lånat en väns bil där h nu inte återfår denna då den blev omhändertagen av polis vid stopp. Enl. Artikel hade ägaren kunnat uppvisa flertalet dokument som påvisade att hen var ägare men detta hjälpte inte.

så till min fråga- jag lånar ibland mina föräldrars bilar när jag väl är hemma och hälsar på, vad kan jag göra för att undvika en sådan här händelse? Kan jag skriva någon typ av kontrakt med dom för att säkra upp vid eventuell incident? Och vad bör I så fall detta dokument innehålla?
Hoppas någon kan ge tips och råd.

Trevlig kväll! ☺️

Behövs ett dokument, nämndes i sista artikeln jag läste om detta.

Det var ju en jurist som kommenterade och sa i princip undvik, det går inte göra det helt säkert.

Börjar någon här göra en mall skulle jag rekommendera att absolut inte använda den.

Efter allt som skrivits i media är det konstigt att folk fortfarande lånar ut sina bilar till höger o vänster.
Vill du låna bilen? Visa ett utdrag från UC. Enkelt.

Hej alla! Det har talats om detta förut och man har hört om det men nu för inte alls längesen var det I tidningen där en person hos KFM lånat en väns bil där h nu inte återfår denna då den blev omhändertagen av polis vid stopp. Enl. Artikel hade ägaren kunnat uppvisa flertalet dokument som påvisade att hen var ägare men detta hjälpte inte.

så till min fråga- jag lånar ibland mina föräldrars bilar när jag väl är hemma och hälsar på, vad kan jag göra för att undvika en sådan här händelse? Kan jag skriva någon typ av kontrakt med dom för att säkra upp vid eventuell incident? Och vad bör I så fall detta dokument innehålla?
Hoppas någon kan ge tips och råd.

Trevlig kväll! ☺️
Läs artikeln du själv länkar till så är ditt problem löst!

Senast ändrad:
Varför utsätta sina anhöriga o vänner för risken?
Ok. Jag skulle hellre vilja vända på steken och undra hur äckligt det inte är att det anses vara legitimt att ta någon annans bil i beslag. Speciellt då ägaren kan bevisa att det är hens bil med allehanda handlingar kopplade till bilköp, försäkringar och andra eventuella handlingar

Bevisbördan på motsatsen borde ligga på Kronofogden.

Ok. Jag skulle hellre vilja vända på steken och undra hur äckligt det inte är att det anses vara legitimt att ta någon annans bil i beslag. Speciellt då ägaren kan bevisa att det är hens bil med allehanda handlingar kopplade till bilköp, försäkringar och andra eventuella handlingar

Bevisbördan på motsatsen borde ligga på Kronofogden.
Kronofogden är inte part i målet om det överklagas.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp