Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kfm och bil på sambo

Det enda löneutmätning har att göra med utmätning av lös egendom är att utmätning av lös egendom ska avstås om löneutmätning förväntas reglera hela skuldsaldot inom 12 månader.

Det verkar tyvärr vara annat om man har löneutmätning. Då kan de tydligen ta någon annans bil som man lånar och mäta ut på plats. Så man blir behandlad som en kriminell för att man har skulder. Jag äger ingen bil då jag inte har råd med det men lånar ibland släktingar eller vänners bilar om jag måste ha bil och det känns sjukt stressande att veta att KFM kan utmäta andras bilar för att jag har skulder. Och hyra bil kan jag inte göra då jag har betalningsanmärkningar. Moment 22. Och som sagt inte kul att bli likställd med en kriminell. Skuldsanering verkar ”lättare” på så vis att då har de utrett vad man har för tillgångar och sedan gör man bedömningen efter det. Och blir man stoppad så kan de inte mäta ut bilen.
Om du kan bevisa att bilen du kör ägs av någon annan kan inte KFM utmäta den. Se utsökningsbalken (UB).

Precis, lägg dock märke till att hela bevisbördan om ägarskapet läggs på geldenären.
Det stämmer. Sen ska det också läggas till att KFM har åtkomst till vägtrafikregistret där de kan hämta upplysningar om vem som äger fordonet i fråga.

Din sambo får förstås köpa en bil för 70000. Men det är väl dumt att du betalar 50000 kr åt honom. Om du blir stoppad i den bilen kan den mycket väl utmätas för dina skulder. Om du söker skuldsanering kommer du få redogöra för vad du gjort med de 50000 kr som du fick vid försäljningen av bilen.
Varför inte köpa en bil för de ca 30000 kr (vet ej exakt belopp) som man får lov att behålla ( om man har det behovet)?
Kan KFM verkligen utmäta en bil som inte står på en? Känns faktiskt jävligt konstigt, då skulle man aldrig vilja låna ut bilen till någon som har skulder hos KFM, vår bil står ej på min sambo eller mig utan den står på hennes mamma. Vi säger att vi lånar den.

Kan KFM verkligen utmäta en bil som inte står på en? Känns faktiskt jävligt konstigt, då skulle man aldrig vilja låna ut bilen till någon som har skulder hos KFM, vår bil står ej på min sambo eller mig utan den står på hennes mamma. Vi säger att vi lånar den.
Det stämmer. Sen ska det också läggas till att KFM har åtkomst till vägtrafikregistret där de kan hämta upplysningar om vem som äger fordonet i fråga.
Bilregistret är inte att juridiskt ägarregister.

Ja KFM kan mäta ut en bil som inte står på gäldenären. Exempelvis så står inte de flesta tungt kriminella som ägare på sina bilar utan de har en målvakt som inte allt för sällan står på 20-30 olika bilar. För att komma åt den bilen krävs därmed en lag som säger att KFM får mäta ut en bil som står på någon annan.

Bilregistret är inte att juridiskt ägarregister.
Det skrev jag inte. Jag skrev att KFM har TILLGÅNG till vägtrafikregistret där de kan hämta upplysningar om vem som äger fordonet i fråga. Bevisbördan ligger fortfarande hos gäldenären.

Det skrev jag inte. Jag skrev att KFM har TILLGÅNG till vägtrafikregistret där de kan hämta upplysningar om vem som äger fordonet i fråga. Bevisbördan ligger fortfarande hos gäldenären.
Det som är av intresse är om fordonet är köpt på kredit med äganderättsförbehåll, det kontrolleras i bilregistret.
Sen det fetade, du skriver ju faktiskt äger?

Hos gäldenären eller tredje man snarare.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp