- Meddelanden
- 357
- Mottagna reaktioner
- 115
- Poäng
- 307
Det verkar tyvärr vara annat om man har löneutmätning. Då kan de tydligen ta någon annans bil som man lånar och mäta ut på plats. Så man blir behandlad som en kriminell för att man har skulder. Jag äger ingen bil då jag inte har råd med det men lånar ibland släktingar eller vänners bilar om jag måste ha bil och det känns sjukt stressande att veta att KFM kan utmäta andras bilar för att jag har skulder. Och hyra bil kan jag inte göra då jag har betalningsanmärkningar. Moment 22. Och som sagt inte kul att bli likställd med en kriminell. Skuldsanering verkar ”lättare” på så vis att då har de utrett vad man har för tillgångar och sedan gör man bedömningen efter det. Och blir man stoppad så kan de inte mäta ut bilen.När jag fick skuldsanering (hösten 2021) körde jag en bil värderad 25.000 kr men tillslut kunde vi inte ha den längre för det kostade för mycket att reparera och köpa delar till bilen än vad jag skulle få den sålt för efter reparation plus att den hade gått 25.000 mil och jag kör 4000-5000 mil per år BARA till och från jobbet. Vår mekaniker rekommenderade oss att skrota den vilket vi gjorde.
Maj 2022 köpte vi en ny bil för 100.000 kr, en Kia Ceed kombi, 2019 års modell, diesel som rullat 3800 mil och nu ett år senare har den rullat 11000 mil. Jag har blivit stoppad flera gånger av polisen (bilen står på min fru) och dom har inte nämnt ett jota om vår bil.