Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

KFM extra inbetalningar och skuldprognos

Hej!

Har två frågor som jag behöver hjälp med, så skulle vara tacksam om någon kunde svara mig.

Jag har skuld hos KFM och löneutmätningen börjar denna månad.
Hur rätt är skuldprognosen som de har på sin sida? Enligt den blir jag skuldfri om ca 4 år. Mina skulder har höga räntor och pengarna kommer i princip bara gå på ränta. Så skulden kommer knappt minska om jag räknar rätt. Så hur får dem fram det?

Om man vill göra extra inbetalningar hos KFM. Kan man då betala specifik skuld eller om man till exempel betalar 5000 kr så kommer de fördelas på alla skulder? Tidigare har jag frågat om detta i någons tråd och fick svar att man kan välja specifik skuld. Nu när jag inne hos de och väljer betala skuld med swish så får jag inte upp möjligheten att betala specifik skuld utan det kommer bara upp ett ruta hur mycket jag vill betala. Om det finns möjlighet att betala delar av specifik skuld hur gör jag då?

Edit: Jag har nu hittat svar på den andra frågan om extra inbetalningar. Så ni kan ignorera den fråga. Nu undrar jag bara om skuldprognosen.

Vet att de räknar med genomsnittsräntan på dina lån. Det går att göra en liknande prognos i Excel om du kan räkna fram genomsnittsräntan, så kan du jämföra, men jag skulle nog låtit det gå några månader först, för att se om prognosen hos KFM justerar sig.

Det står att snitträntan räknas med, men de gånger jag har testat så har beräkningarna varit alldeles för optimistiska.

Vet att de räknar med genomsnittsräntan på dina lån. Det går att göra en liknande prognos i Excel om du kan räkna fram genomsnittsräntan, så kan du jämföra, men jag skulle nog låtit det gå några månader först, för att se om prognosen hos KFM justerar sig.
Tack för svar. Ursäkta att jag kanske är lite dum. Men menar du då att de räknar på vad genomsnittsränta är på alla mina lån och prognosen görs efter det?

Man kommer ju aldrig bli skuldfri om löneutmätningen bara går mot ränta. Eller tänker jag fel?

Tack för svar. Ursäkta att jag kanske är lite dum. Men menar du då att de räknar på vad genomsnittsränta är på alla mina lån och prognosen görs efter det?

Man kommer ju aldrig bli skuldfri om löneutmätningen bara går mot ränta. Eller tänker jag fel?
Du kan själv räkna ut din snittränta via denna kalkylator:
Beroende på hur höga räntorna är, så ja det kan tänkas att skulden ökar istället för minskar när man har löneutmätning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp