Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Karriär och ekonomi

Hej håller på att skriva en uppsats om karriär och kbt i kombination. Hur våra tankar, beteenden styr vår karriär. Ni får gärna hjälpa mig med att beskriva hur era tankar och beteenden har gjort att ni valt de yrken, studier ni har idag. För er som är arbetslösa hur era tankar och beteenden påverkar ert val av sökta jobb.
Jag vill dessutom lägga till att ni får gärna kommentera hur vår ekonomi styr oss som har det kärvigt med det.
Tacksam för all input! Tack på förhand.
Med karriär menar jag alla arbeten inte bara direktörsjobb

Jobb är ju viktigt ur flera aspekter, personligen är väl det den enda delen som jag haft flyt på. Jag har varit arbetslös i korta perioder kanske 3x3 månader eller nått.

Ingen utbildning (förutom. Den jag fått i och med mitt nya jobb men det var en intern grej) har inte gymnasiekompetens men tjänar 39500 i månaden.

Så bananskalsmodellen för min del, den har tagit mig uppåt utan att jag ens försökt. (tror det också är en del av det jag har inte jagat, utan det har rullat på)

Jag är rätt slö. Sökte lite sporadiskt ett tiotal linjer på högskola med medelmåttiga gymnasiebetyg efter ett par år i en bransch som inte kräver nån vidareutbildning men som inte heller ger speciellt bra betalt. Var mest trött på skiftarbete. Tog den första platsen som erbjöds på högskolan, sen när det var ca 3 mån kvar på utbildningen ringde en rekryterare och jag tog jobbet, inte för att det var mitt drömjobb på nåt vis men jag slapp ju söka själv. Det var 7 år sedan nu, sen dess har jag jobbat på och gjort som jag blivit tillsagd och det har funkat bra. Har i princip dubblat min lön under dessa år och nu trivs jag ganska bra. Skulle inte ha några problem att hoppa mellan företag och driva upp lönen ännu mer men trivseln här och jobbet det medför att byta arbetsplats gör att jag avstår.

Stort tack för era svar. Eftersom ni är i detta forumet antar jag att ni liksom jag kämpar eller har kämpat med ekonomin. Har det påverkat ert val? Är hög lön viktigt för er?

Valde att plugga vidare efter gymnasiet för att jag inte var redo att bli vuxen. Valde ett ämne som jag gillade, tänkte inte på karriär och lön. Bildade familj direkt efter examen och blev hemma ett par år. Kände efter det att jag behövde fräscha upp utbildningen och pluggade en termin till. Halkade in på en forskarutbildning, fick fler barn och hamnade direkt efter det på en statlig myndighet, halvtaskig lön. Valde efter ett par år att jobba inom näringslivet för att få upp lönen och kunde sedan återvända till mitt gamla jobb men med betydligt högre lön. Gjorde om samma resa ytterligare en gång och har nu en lön på 50000 plus (är i 50-årsåldern nu). Fick problem med ekonomin pga en separation och en ny oärlig partner, som inte la alla korten på bordet angående ekonomin plus att han blev av med sin försörjning på en gång vi flyttade ihop, inklusive hög försörjningsbörda och har nu skuldsanering (partnern har skulder och är arbetslös fortfarande). Klart ekonomin styr vartenda beslut jag tar, från var jag kan bo till vad eller om jag ska äta. Prioriterar bort mig själv i det mesta, förutom att jag har valt vart jag ska jobba, vilket medfört flytt lång bort, byte av jobb igen och veckopendling från familjen. Tänker inte låta ekonomin påverka mitt val av jobb på fel sätt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp