Kan vi få bättre ränta på bolån

Testa med er huvudbank, via hemsidan så som du gjorde med Länsförsäkringar. Gör sedan det med alla andra storbanker. Alla har såna kalkyler man kan räkna på, dom ger rätt bra indikationer. Blir det grönt ljus så är det bara att ansöka och hoppas på det bästa.
Det var mina 2 cent gällande hur du ska göra.
Vad gäller era förutsättningar så tror jag att det är kört hos en storbank men inte omöjligt. Ni låter som väldiga högriskkunder och då är det högriskbanker såsom nordax och bluestep det brukar bli. Men som sagt, finns ändå en chans
Tack för input, ska kolla deras kalkyler. Det känns väldigt skevt att vi skulle va högriskkunder till ett för vår ekonomi lagom stort lån på knappt 3x vår årsinkomst som vi lätt skulle klara en större räntehöjning inom och vi inte har några betalningsanmärkningar.
Vart kan jag lära mig mer vad banker räknar som viktigt, är det nästan bara hög inkomst? Inte hur man lever och kan sköta sin budget?
Jag trodde det var att lånet skulle va under 4.5 ggr årsinkomst och inga betalningsanmärkningar eller andra stora lån eller krediter som var huvudpoängen. Det är väll meningen att man ska kunna leva på alla löner i Sverige och även på sjukersättning och vi skulle få en billigare boendekostnad om vi tog ett lån och flyttar till hus än när vi hyr så vad är problemet?

SBAB tycker att ni kan låna 525000kr. Den totala inkomsten ses nog som väldigt låg för ett hushåll för 2 personer. I verkligheten lever ni billigt och har marginaler över men i bankernas schabloner säger något annat

Tack för input, ska kolla deras kalkyler. Det känns väldigt skevt att vi skulle va högriskkunder till ett för vår ekonomi lagom stort lån på knappt 3x vår årsinkomst som vi lätt skulle klara en större räntehöjning inom och vi inte har några betalningsanmärkningar.
Vart kan jag lära mig mer vad banker räknar som viktigt, är det nästan bara hög inkomst? Inte hur man lever och kan sköta sin budget?
Jag trodde det var att lånet skulle va under 4.5 ggr årsinkomst och inga betalningsanmärkningar eller andra stora lån eller krediter som var huvudpoängen. Det är väll meningen att man ska kunna leva på alla löner i Sverige och även på sjukersättning och vi skulle få en billigare boendekostnad om vi tog ett lån och flyttar till hus än när vi hyr så vad är problemet?

Ni har inte tillräckligt kvar att leva på enligt bankernas KALPer.

Det var inte bra svar på mina frågor så rätt onödigt o va så kort och torr.
Det var ju ett kort och koncist svar på dina frågor, att ni har för dåliga inkomster för att bankerna ska känna att det är tryggt att ge er ett lån. Kalpen är BANKERNAS kvar att leva på kalkyler, så det spelar ingen roll vad du gjort för uträkning och hur du budgeterat med hushållets ekonomi. Hög inkomst är inte det enda som är viktigt, det är en av flera olika parametrar. Ett lån på 1,1 miljoner är ju väldigt mycket för ett hushåll med 2 personer som tjänar 18.000 innan skatt, så man förstår ju att bankerna drar öronen åt sig i ert fall. Men som jag sa, kolla på hemsidan med någon storbank

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp