Kan vi få bättre ränta på bolån

Jag och min partner vill köpa ett ganska billigt hus runt 1.1-1.4 miljoner och sökte bolån via lendo och fick bara svar från blue step bank och nordax bank med räntor på drygt 4%, vi undrar vad vi kan göra för att få bättre ränta och om räntorna hos blue step och nordax stämmer eller tillkommer dolda avgifter?

Vår situation.
En har sjukersättning och den andra har låg lön.
Båda är skötsamma med räkningar och inga betalningsanmärkningar och har 1.3 respektive 0.5 i UC store.
Sammanlagda inkomsten är låg ca 450k om året men inte så låg i förhållande till beloppet vi tänkt låna, ca 1.1m med 200k i kontantinsats.
Jag har ett mindre billån på 61k kr i övrigt har vi inga lån eller krediter.
Vi har två bilar som är väldigt billiga att äga och köra och har råd med det men skulle kunna sälja en och klara oss med den om det skulle hjälpa oss få klart lägre ränta på bolån..
Vi har räknat på våra utgifter och skulle klara att ta lån med drygt 4% ränta och att leva med drygt 7k kr över efter alla kostnader, menar då alla kostnader så jag är lite förvånad att vi inte fick fler erbjudanden via lendo.
Bör vi söka direkt till våra "vanliga" storbanker eller gjorde lendo det? Måste vi sälja en bil först?

Lendo har inte så många dom frågar om bolån, utöver bluestep och liknande för de med dåliga förutsättningar är det väl bara skandiabanken sbab och landshypotek. Ingen av de 4-5 storbankerna.

Fel av mig. Sbab var inte med.

Kolla kalkylerna på någon storbanks hemsida, går det ihop där så finns det skapliga förutsättningar.
Sbab och länsförsäkringar har rätt detaljerade kalkyler, vet inte hur de övriga är.

Fel av mig. Sbab var inte med.

Kolla kalkylerna på någon storbanks hemsida, går det ihop där så finns det skapliga förutsättningar.
Sbab och länsförsäkringar har rätt detaljerade kalkyler, vet inte hur de övriga är.
Tack, jag provade nu och sökte på kalkyl hos länsförsäkringar men efter att ha fyllt i ville dom att jag skulle ansöka och legitimera mig, jag skulle bara räkna ju..
Kan du svara något mer på våra frågeställningar som om sälja en bil gör stor skillnad, lösa billånet, om man kan prata direkt med banker och visa upp sin budget utan att sälja bilen eller något annat?
Vet inte riktigt vart jag ska vända mig för att bli visare, man vill inte heller kontakta banker i onödan och få sämre kreditscore.

Tack, jag provade nu och sökte på kalkyl hos länsförsäkringar men efter att ha fyllt i ville dom att jag skulle ansöka och legitimera mig, jag skulle bara räkna ju..
Kan du svara något mer på våra frågeställningar som om sälja en bil gör stor skillnad, lösa billånet, om man kan prata direkt med banker och visa upp sin budget utan att sälja bilen eller något annat?
Vet inte riktigt vart jag ska vända mig för att bli visare, man vill inte heller kontakta banker i onödan och få sämre kreditscore.
Behövde man logga in för att räkna med alla omständigheter?
Sbab då?

En egen budget kommer dom inte bry sig om, det finns fasta beräkningsmodeller.
Det är bara möjligen bluestep och liknande som bryr sig om sånt.

I kalkylen ska du kunna se vad billånet har för inverkan bland annat.

Det ni fått via Lendo är ganska vanligt i er situation. Storbankerna är ofta hårda på inkomsttyp, och sjukersättning + låg lön gör att man ofta sållas bort direkt, även om siffrorna egentligen går ihop. Därför dyker Bluestep och Nordax upp. Räntor runt 4 % hos dem stämmer oftast. Det kan tillkomma uppläggnings- eller aviavgift, men inga “dolda” konstigheter. Läs villkoren noggrant är ett hett tips.

Vill ni förbättra chanserna så kan ni testa att söka lån direkt hos storbankerna, ibland funkar personlig kontakt bättre än Lendo. Billånet på 61k kan påverka mer än man tror och löser ni det kan det hjälpa. Två bilar räknas som högre kostnader på pappret, så att sälja en kan göra skillnad.

Annars är det inte ovanligt att ta lån hos Nordax/Bluestep först och byta till storbank senare när man har visat stabil ekonomi.

Du behöver inte ansöka för att räkna kalkyl på länsförsäkringar.
Gå in på lånelöfte och sedan räkna på bolån. Där kan du fylla i din kalkyl.
Du får upp en mätare som visar dina förutsättningar direkt.
Om du tänkt söka via länsförsäkringar vill jag bara säga detta, jag hade väldigt grön mätare på om jag får lånelöftet men efter att dom ringde mig så blev det avslag pga hög utgift på lån och leasingbil. Har däremot fått lånelöfte från en lokal bank istället.

Senast ändrad:
Det ni fått via Lendo är ganska vanligt i er situation. Storbankerna är ofta hårda på inkomsttyp, och sjukersättning + låg lön gör att man ofta sållas bort direkt, även om siffrorna egentligen går ihop. Därför dyker Bluestep och Nordax upp. Räntor runt 4 % hos dem stämmer oftast. Det kan tillkomma uppläggnings- eller aviavgift, men inga “dolda” konstigheter. Läs villkoren noggrant är ett hett tips.

Vill ni förbättra chanserna så kan ni testa att söka lån direkt hos storbankerna, ibland funkar personlig kontakt bättre än Lendo. Billånet på 61k kan påverka mer än man tror och löser ni det kan det hjälpa. Två bilar räknas som högre kostnader på pappret, så att sälja en kan göra skillnad.

Annars är det inte ovanligt att ta lån hos Nordax/Bluestep först och byta till storbank senare när man har visat stabil ekonomi.
Tack för svar det var hjälpsamt. Vet du vad avi och uppläggningsavgift brukar ligga på och kan man ofta förhandla ned den föreslagna räntan något hos dom?

Vi ska nog prova några storbanker, bara vi inte försämrar vårt creditvärde nämnvärt av det.
Jah kollade nu kalkylen hos länsförsäkringar och att ta bort billånet verkade inte ändra nått där men dom hade ju inte så många saker att fylla i heller.

Du behöver inte ansöka för att räkna kalkyl på länsförsäkringar.
Gå in på lånelöfte och sedan räkna på bolån. Där kan du fylla i din kalkyl.
Du får upp en mätare som visar dina förutsättningar direkt.
Om du tänkt söka via länsförsäkringar vill jag bara säga detta, jag hade väldigt grön mätare på om jag får lånelöftet men efter att dom ringde mig så blev det avslag pga hög utgift på lån och leasingbil. Har däremot fått lånelöfte från en lokal bank istället.
Tack för svar, nu förstod jag vart jag skulle kolla.. 😅 Jag fick väldigt rött svar där även om jag tog bort billånet så är nog helt kört där då men dom räknade ju en schablon av driftskostnad på 5k fast det är 2.6k på det huset vi kollar på. Fick höja inkomsterna med ca 10k för att det skulle bli rejält grönt istället.

Tack för svar, nu förstod jag vart jag skulle kolla.. 😅 Jag fick väldigt rött svar där även om jag tog bort billånet så är nog helt kört där då men dom räknade ju en schablon av driftskostnad på 5k fast det är 2.6k på det huset vi kollar på. Fick höja inkomsterna med ca 10k för att det skulle bli rejält grönt istället.

Testa med er huvudbank, via hemsidan så som du gjorde med Länsförsäkringar. Gör sedan det med alla andra storbanker. Alla har såna kalkyler man kan räkna på, dom ger rätt bra indikationer. Blir det grönt ljus så är det bara att ansöka och hoppas på det bästa.
Det var mina 2 cent gällande hur du ska göra.
Vad gäller era förutsättningar så tror jag att det är kört hos en storbank men inte omöjligt. Ni låter som väldiga högriskkunder och då är det högriskbanker såsom nordax och bluestep det brukar bli. Men som sagt, finns ändå en chans

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp