Jo vi ska göra oss av med leasingen när den går ut i sommar, vi betalar som sagt ingenting för den nu. Men vi måste köpa en billig bil då vi bor utanför en större stad.Håller inte med om detta. Boende kostnad på 12000 för 2 vuxna + 3 barn är inom gränsen för högsta godtagbara boendekostnad.
Med tanke på att lånet är större än värdet på huset så kan det tom bli så att viss del av bolånet ska skuldsaneras bort.
Vad gäller andra bilen kan jag hålla med om. Att göra sig av med den efter leasingkontraktet går ut kan vara positivt om man kan klara sig på en bil
Men även då så kan man skicka en ansökan snart eftersom bilen är borta till sommaren
Rådet om att sälja huset med förlust hade jag vart väldigt försiktig om att ge dock. Får man behålla det och skuldsanera bort en del av bolånet så kan det bli en bra sparform dessutom under 5 år skuldsanering eftersom det är en del amortering under den tiden.
Större risk att försäljning behövs om det finns ett större övervärde i huset. För då kan det övervärdet gå till att betala skulder i första hand. Men i och med att bolånet är högre än värdet på huset i detta fall blir det ju bara att man realiserar förlusten och i praktiken nästan som att man skuldsätter sig ännu mer genom att sälja.
Sen är ränteavdraget borta. Så tappar lånet som är kvar efter försäljning sin säkerhet så får man inte göra avdrag på räntan, så det blir direkt dyrare
Vet du hur KF tänker angående sidoinkomsten? Det är en hobby för mig och en bra inkomst men framförallt en hobby vilket jag tänkt fortsätta med. Men svårt att veta vad man tjänar på det då det kan variera så extremt mycket... och är inte bara i närmaste stan utan kan ha 10-40 mil enkel väg i resor till där vi har "uppdraget ". Resorna får man ersättning i form av milersättning + ersättning per uppdrag.