- Meddelanden
- 8
- Mottagna reaktioner
- 10
- Poäng
- 36
Okej, tack för svar.Nej ni kan inte skriva över det. Tar hon det är hon den som är skyldig att betala med
Okej, tack för svar.Nej ni kan inte skriva över det. Tar hon det är hon den som är skyldig att betala med
Du kommer inte kunna ta över lån som är i hennes namn. Ni skulle kunna skriva ett skuldebrev som ska bevittnas av två personer. Men det är ingen större garanti att du kommer betala tillbaka pengarna till henne om ni går skilda vägar. Men i alla fall ett sätt man kan lösa det på.Hon har ett CSN lån som hon tog vid 20 års ålder men det är snart avbetalat och hon är 44år gammal.
Stabilt jobb där hon varit i 18år.
Sen har hon inga andra lån och en månadslön kring 35.000kr.
Jag tänkte också i dom banorna först, att en möjlighet är ett lån på 300 000kr och att jag då kan betala av dom dyraste lånen och få ner månadskostnaden.
Det jag mena med att " skriva över lånet" är tex.
Om hon nu går med på att hjälpa mig och tar ett lån på vi säger 400 000kr.
Kan vi då om några månader skriva över de lånet på mig för att hon ska slippa stå på det?
Lycka till!Tack så hemskt mycket för svaren ovan.
Ska ta upp allt detta då jag ska berätta om min sitts senare i veckan. Tack!
Rent tekniskt kan hon ju ta ett lån och lösa dina skulder.Hej!
Jag har hamnat i en tråkig sits sedan ett par år tillbaka.
Jag började ta blancolån de månaderna när jag inte fick ut en tillräckligt stor lön.
Nu har det gått så långt att jag har ca 400 000kr i blancolån och betalar
ca 25 000kr/mån i för dessa lån (10 st olika lån).
När allt är betalt med hyra osv ink så har jag kvar ca 8.000kr att leva på.
Har tänk att berätta detta för min sambo inom de närmsta dagarna då jag hållit detta för mig själv sedan 2019.. och jag mår inte bra av det men hållit detta för mig själv allt för länge nu.
Av vad jag läst här och fått mod till att göra är att berätta för henne och lägga korten på bordet helt enkelt.
Hon har en god ekonomi och vill som mig investera och bygga relationen vidare. Men i den sits jag sitter nu så kan jag inte ta nästa steg.
Nu till min fråga.
Skulle det vara möjlig (om hon vill hjälpa mig) att hon tar ett lån på ca 400 000kr och jag betalar av mina skulder och får ner mina kostnader från 25 000kr/mån till kanske ca 9 000kr/mån istället. När detta sen är gjort så skriver vi över lånet på mig. Fungerar det?
Tacksam för svar,
Mvh J
Skriva över lånet går inte, det man däremot kan göra är ju att du tar ett nytt lån i ditt mm och löser hennes lån.Nej. Aldrig haft dom tankarna och jag har verkligen lärt mig en rejäl läxa av detta.
Min fråga var därför om det går att skriva över ett lån som min sambo tar på sig först för att hjälpa mig och sen skriver vi över det på mig.
Om tex separation skulle komma på tapeten. ( kan tillägga att vi varit tsm i över 10år)
Skönt att stenen har fallit, modigt att berätta och be om hjälp.Har berättat nu för både min sambo och för mina föräldrar.
Det var de jobbigaste jag gjort i livet men en stor sten har fallit från mina axlar.
Vi har gjort en plan och min sambo är inte med i den. och hon kommer och ska inte ta något lån åt mig eller liknande.
Starkt! All heder åt dig ❤️Har berättat nu för både min sambo och för mina föräldrar.
Det var de jobbigaste jag gjort i livet men en stor sten har fallit från mina axlar.
Vi har gjort en plan och min sambo är inte med i den. och hon kommer och ska inte ta något lån åt mig eller liknande.