Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kan sambon stå på lånet?

Hej!
Jag har hamnat i en tråkig sits sedan ett par år tillbaka.
Jag började ta blancolån de månaderna när jag inte fick ut en tillräckligt stor lön.
Nu har det gått så långt att jag har ca 400 000kr i blancolån och betalar
ca 25 000kr/mån i för dessa lån (10 st olika lån).
När allt är betalt med hyra osv ink så har jag kvar ca 8.000kr att leva på.

Har tänk att berätta detta för min sambo inom de närmsta dagarna då jag hållit detta för mig själv sedan 2019.. och jag mår inte bra av det men hållit detta för mig själv allt för länge nu.
Av vad jag läst här och fått mod till att göra är att berätta för henne och lägga korten på bordet helt enkelt.
Hon har en god ekonomi och vill som mig investera och bygga relationen vidare. Men i den sits jag sitter nu så kan jag inte ta nästa steg.

Nu till min fråga.
Skulle det vara möjlig (om hon vill hjälpa mig) att hon tar ett lån på ca 400 000kr och jag betalar av mina skulder och får ner mina kostnader från 25 000kr/mån till kanske ca 9 000kr/mån istället. När detta sen är gjort så skriver vi över lånet på mig. Fungerar det?

Tacksam för svar,
Mvh J

Kan kan hon. Om hon får är en annan femma.
Vi vet inget om hennes lön, skulder, andra utgifter.

Att ni sen ska skriva över lånet på dig, hur menar du då?

Prata med din sambo och vill hon hjälpa dig så kanske ett lån på 300 000 kr (så du kan betala bort dina lån med högst ränta) kan vara aktuellt
För att hon ska låna 400 000 kr krävs det att hon har hög län och i princip inga andra skulder. Det kanske hon har, det vet vi inget om hennes förutsättningar som sagt.
Så berätta gärna mer

Sen undrar jag om du har några sparade pengar? Eller har allt du lånat gått till konsumtion? I så fall finns kanske saker av värde att sälja och betala på lånen?
Har du ändrat ditt tänk kring att låna pengar? För skulle din sambo vilja hjälpa dig och du får mer utrymme i din ekonomi så du kanske belånar dig igen när du får en "dålig" lön?

Skulle akta mig för det där.

Vad händer med lånet om du skuldsätter dig igen?
Inte har råd att betala?
Eller det tar slut mellan er.
Hur gör du nästa gång du tycker att du inte får ut tillräckligt i lön?

Då står din sambo där med ett lån. Alla kostnader.

Kommer vara helt ärlig men det låter som du vill ta lån i din sambos namn ? Är det så ?

Kommer vara helt ärlig men det låter som du vill ta lån i din sambos namn ? Är det så ?
Vad får dig att tro det?
Står ju att ts mått dåligt sedan 2019 och nu äntligen samlat mod att berätta för sin sambo.

Låter som han försöker lura sig själv och söker bekräftelse från oss att göra det .

Kan kan hon. Om hon får är en annan femma.
Vi vet inget om hennes lön, skulder, andra utgifter.

Att ni sen ska skriva över lånet på dig, hur menar du då?

Prata med din sambo och vill hon hjälpa dig så kanske ett lån på 300 000 kr (så du kan betala bort dina lån med högst ränta) kan vara aktuellt
För att hon ska låna 400 000 kr krävs det att hon har hög län och i princip inga andra skulder. Det kanske hon har, det vet vi inget om hennes förutsättningar som sagt.
Så berätta gärna mer
Hon har ett CSN lån som hon tog vid 20 års ålder men det är snart avbetalat och hon är 44år gammal.
Stabilt jobb där hon varit i 18år.
Sen har hon inga andra lån och en månadslön kring 35.000kr.

Jag tänkte också i dom banorna först, att en möjlighet är ett lån på 300 000kr och att jag då kan betala av dom dyraste lånen och få ner månadskostnaden.

Det jag mena med att " skriva över lånet" är tex.
Om hon nu går med på att hjälpa mig och tar ett lån på vi säger 400 000kr.
Kan vi då om några månader skriva över de lånet på mig för att hon ska slippa stå på det?

Vad får dig att tro det?
Står ju att ts mått dåligt sedan 2019 och nu äntligen samlat mod att berätta för sin sambo.
Nej. Aldrig haft dom tankarna och jag har verkligen lärt mig en rejäl läxa av detta.
Min fråga var därför om det går att skriva över ett lån som min sambo tar på sig först för att hjälpa mig och sen skriver vi över det på mig.
Om tex separation skulle komma på tapeten. ( kan tillägga att vi varit tsm i över 10år)

Hon har ett CSN lån som hon tog vid 20 års ålder men det är snart avbetalat och hon är 44år gammal.
Stabilt jobb där hon varit i 18år.
Sen har hon inga andra lån och en månadslön kring 35.000kr.

Jag tänkte också i dom banorna först, att en möjlighet är ett lån på 300 000kr och att jag då kan betala av dom dyraste lånen och få ner månadskostnaden.

Det jag mena med att " skriva över lånet" är tex.
Om hon nu går med på att hjälpa mig och tar ett lån på vi säger 400 000kr.
Kan vi då om några månader skriva över de lånet på mig för att hon ska slippa stå på det?
Nej ni kan inte skriva över det. Tar hon det är hon den som är skyldig att betala med

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp