Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kan privatperson driva in en privat skuld via kronofogden?

Jag har en privat skuld till en privat person ca 40 tusen. Personen står som låntagare på beloppet dvs lånet står i hans namn men jag har skrivit under på ett papper som en person har bevittnat.

Just nu är jag sjukskriven pga jag va med i en bilolycka och min inkomst dom närmaste månaderna kommer inte gå runt för o betala lånet till privat personen.....

Kan personen driva in skulden via kronofogden? Fast han står på lånet? Gäller det privata papperet som jag skrev under på som en annan person bevittnade?

Jag är såklart jätte ledsen över hela situationen nu o vill vara göra rätt för mig men just nu kan jag inte betala.

En privat person kan ansöka hos Kfm om att driva in en skuld.
Det bästa är att ha en dialog med den som står på lånet. Du kanske kan betala några hundra lappar trots sjukskrivning, då visar du på din goda vilja att betala tillbaka lånet.

Inte speciellt ovanligt, skadestånd i brottmål torde vara den mest frekventa skulden mellan privatpersoner.

En privat person kan ansöka hos Kfm om att driva in en skuld.
Det bästa är att ha en dialog med den som står på lånet. Du kanske kan betala några hundra lappar trots sjukskrivning, då visar du på din goda vilja att betala tillbaka lånet.

Har sagt jag kan betala några hundra lappar men personen vägrar,detta är mitt ex. Han säger han ska skicka in till kronofogden och det kan han göra,har löneutmätning där. Men hur ska han kuna bevisa att skulden är mim när han står som låntagare?

Gäller ett hemmagjort papper där en person bevittnat o ja skrivit under att ja ska betala?

Vet att man kan ansöka om skuldsanering och ta med även privata skulder. Min kompis gjorde det för några månader sedan via en skuldrådgivare, så jag tror absolut att man kan skicka in det till Kronofogden. Har dock ingen aning vilka bevis som tas emot.

Har sagt jag kan betala några hundra lappar men personen vägrar,detta är mitt ex. Han säger han ska skicka in till kronofogden och det kan han göra,har löneutmätning där. Men hur ska han kuna bevisa att skulden är mim när han står som låntagare?

Gäller ett hemmagjort papper där en person bevittnat o ja skrivit under att ja ska betala?
Ni har ju skrivit ett skuldebrev antar jag, så det är då inga problem för honom gå via KF.

Ja det går fint

Han behöver inte bevisa något. Be han skicka in så får han dela på löneutmätningspengarna

Om du med "hemmagjort papper" menar att ni skrivit på ett skuldebrev så räcker det som bevis, dessutom är det bevittnat. Men om du inte har tillräckligt med inkomst att driva in så kommer Kfm inte göra ngt. Vill han ansöka ingen om ett år så måste han betala avgift till kfm igen. Så frågan är om han tycker det är värt eller om han kan nöja sig med några hundra lappar i månaden.

Om du med "hemmagjort papper" menar att ni skrivit på ett skuldebrev så räcker det som bevis, dessutom är det bevittnat. Men om du inte har tillräckligt med inkomst att driva in så kommer Kfm inte göra ngt. Vill han ansöka ingen om ett år så måste han betala avgift till kfm igen. Så frågan är om han tycker det är värt eller om han kan nöja sig med några hundra lappar i månaden.

Generellt är det nog bra att inte lova vad som skulle räcka och inte i domstol där papperet skulle utgöra bevis.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp