Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kan min sambo lösa ut mig vid utmätning för att betala mina skulder?

Hej!

Jag har varit i kontakt med handläggare på Kronofogden och ställde frågor gällande utmätning av fastighet.

Jag och min sambo äger fastigheten gemensamt och har ett lån på 1 000 000. Fastigheten är värd 1 290 000.

Min fråga till handläggaren var om det är tillåtet att jag blir utköpt av min sambo, och använda min del till att betala av mina skulder. Hon var osäker och hänvisade mig till en jurist. Hennes svar var att sker försäljningen innan processen kring utmätning drar igång går de inte tillbaka och kollar, utan tittar bara på tillgångar jag har just nu.

Jag har 1 000 000 i blancoskulder (spelmissbruk) varav drygt 300 000 av dessa är skulder till min sambo. Planen framöver är att ansöka om skuldsanering. Just nu hoppas jag på löneutmätning (har inga skulder hos KF för tillfället) men känns som att det är oundvikligt i framtiden.

Allt jag vill nu är att säkra fastigheten för min sambo och mina två små barn (3 och 1 år gamla)

Utifrån min situation, huset har ett visst övervärde och min sambo vill ta över – verkar ett utköp ändå vara den minst dåliga lösningen? För att det ska fungera utan att skapa ytterligare problem behöver det ske på ett korrekt sätt, med en marknadsmässig värdering som grund, att hon tar över lånen och att jag får ut min andel på ett transparent sätt. Samtidigt behöver jag vara försiktig med hur pengarna används efteråt, så att det inte uppfattas som att jag gynnar en enskild borgenär framför andra. Är detta korrekt?

Är det någon av er som vet vad som gäller? Andra tips kring hur jag ska släppa mina skulder osv tar också tacksamt emot!

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp