Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Kan man göra så här med CSN?

Jag har en fundering gällande ett sett att undkomma anmärkning.
Jag söker in till utbildningar med i princip start omgående.
Utbildningar som har CSN utbetalning i klumpsumma.

Jag tar dessa pengar och betalar av mina skulder.
Nu har jag en skuld till CSN på 50-70.000:- och jag hoppar av utbildningen.

Måste jag återbetala dessa 50-70.000 på en gång eller kan man få en avbetalningsplan?

Jag är mycket desperat och min framtid hänger på att jag inte får en anmärkning.
Tacksam för seriösa svar.

Från CSN.

Pengarna betalas ut tidigast tre veckor innan studierna börjar. Du kan inte få pengarna utbetalda tidigare än så. " Du får oftast hela terminens studiemedel i en klumpsumma. " Utbetalningen för terminen kan bli uppdelad om du har ett lov under terminen, exempelvis påsklov, som du inte får studiemedel för.

För att vi ska betala ut pengarna måste du ha lämnat din studieförsäkran. Det kan du göra först när vi beslutat om din ansökan. Du behöver också ett svensk bankkonto som vi kan sätta in pengarna på.

Min plan alltså

Söka utbildning/språkkurs som ger CSN.
Söka fullt CSN
Hoppa av utbildningen/språkkursen och skylla på något som hänt i min närhet eller liknande.
Bli återbetalningsskyldig på beloppet jag lånat
Få avbetalningsplan

Går detta? behöver hjälp och det är akut!

Vad frågan gäller är om CSN kommer att kräva tillbaka pengarna vid avbrott, det är alltså fråga om återkrav eller inte. Återbetalningsskyldig blir man på lånet vilket fall som helst om vi ska använda de rätta termerna.

Vid ett avbrott kommer CSN att göra ett nytt beslut i ärendet så att studenten endast har rätt till studiemedel fram till och med avbrottsdatumet. I samband med ändringsbeslutet görs även en utredning om det är aktuellt med återkrav för de veckor som studenten fått studiemedel för men nu inte kommer att studera.

Vid denna återkravsutredning kollar man om studenten varit i god tro vid utbetalningstillfället (vid utlandsstudier betalas allting ut i en klumpsumma i början av terminen). Om CSN anser att studenten varit i god tro vid utbetalningstillfället kommer ett beslut tas som säger att studenten fått för mycket studiemedel utbetalt för veckorna x-y men att CSN beslutat att studenten får behålla pengarna.

Återkrav sker alltså inte vid god tro.

Jag vet att det är så här. Jag arbetar på CSN med utlandsstudier och jag fattar dessa beslut dagligen

Alltså, jag är inte ute efter att lura CSN.

Ska ju givetvis betala tillbaka alla pengar men jag kommer inte ha råd förrän i höst!
Jag tänker alltså hoppa på en språkresa utomlands och där antar jag att CSN betalar ut i klump.

Utbildningsnyheter i mailen?
Nyhetsbrev studerande

Mottag HTML?

Vad innehåller nyhetsbrevet?
Ger detta svar på dina frågor:

Har du fått ett återkrav hos CSN?

Om du fått mer studiemedel än du har rätt till, måste du betala tillbaka pengarna till CSN. Det kallas för återkrav.
Återkravsskulder till CSN har speciella regler

En återkravsskuld ska du betala efter speciella regler den kan därför inte sammanföras med din normala studieskuld. Om du fått ett återkrav kräver CSN tillbaka både det bidrag och eventuella lån som du fått för mycket. Lånesumman tar CSN bort från din vanliga skuld och du får i stället betala den som ett återkrav.
Återkrav från CSN får du exempelvis om du:

- avbrutit dina studier
- studerat i mindre omfattning än vad du skrivit i din ansökan till CSN
- lämnat felaktiga uppgifter om din inkomst.

När du ska betala ett återkrav måste du också betala ränta till dess att återkravet är färdigbetalt. Under 2010 är räntan 5,90 procent på det belopp du ska betala tillbaka. Du får dra av räntan i deklarationen. CSN lämnar uppgift till Skatteverket om hur mycket återkravsränta du betalat in under året. Dessutom måste du för varje återkrav betala en expeditionsavgift på 100 kronor per år.
Om du har svårt att betala återkravet till CSN

Huvudregeln är att du ska betala din återkravsskuld direkt. Om du har svårt att betala allt på en gång kan du ansöka om att få dela upp beloppet. För att CSN ska kunna pröva om du kan få en betalningsplan måste du utförligt redogöra för dina inkomster och utgifter.
Om du har frågor om betalningen av ditt återkrav kan du kontakta CSN. Blankett för ansökan om betalningsplan beställer du via Mina sidor på csn.se

lura scn är ju vad du gör.och scn lån är inte kul om man får problem med betalningen.de ligger jagandes efter en.hamnar även hos kf snabbt om det missköts.och en scn skuld avskrivs aldrig.
tycker du skall verkligen lusläsa hela scn hemsida och deras villkor och regler för utbetalning av lånet.det finns en hel del regler för utbetalningen.

har man inga pengar kan man lika gärna skicka skiten till kfm för utmätning.istället för att hitta på bluffar.

lura scn är ju vad du gör.och scn lån är inte kul om man får problem med betalningen.de ligger jagandes efter en.hamnar även hos kf snabbt om det missköts.och en scn skuld avskrivs aldrig.
tycker du skall verkligen lusläsa hela scn hemsida och deras villkor och regler för utbetalning av lånet.det finns en hel del regler för utbetalningen.

har man inga pengar kan man lika gärna skicka skiten till kfm för utmätning.istället för att hitta på bluffar.
Jag tycker också att det är lurendrejeri du gör ju det för att få pengar nu tänk om du inte får någon avbetalningsplan.Jag tror inte heller att du får bestämma när du ska betala tillbaka.

Jag tycker också att det är lurendrejeri du gör ju det för att få pengar nu tänk om du inte får någon avbetalningsplan.Jag tror inte heller att du får bestämma när du ska betala tillbaka.

Det är bedrägeri det du tänker göra för du tänker ju inte studera vill bara åt pengarna skäms

Vi är så många här inne som kämpar på ett ärligt sätt för att inte få en anmärkning så vad du tänker göra är helt förkastligt tycker jag också var ärlig och bit idet sura äpplet du också som vi får göra.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp