Kan långivare se om man hyr ut?

Har dyra sms-lån och krediter som blivit så stor kostnad varje månad att pengarna är slut redan samma dag jag fått lönen. Äger ett hus som jag ärvt som jag hyr ut och får in 14.000kr/mån i hyror, även dom används för att betala lån. Har lån på sammanlagt ca 300.000kr...

Tänkte försöka ta ett lån på huset hosbluestep, men där står det att man inte får hyra ut sin bostad i andra hand om man vill ha ett lån. Så min fråga är om någon vet ifall bluestep kan se nånstans om jag hyr ut, eller om jag helt enkelt bara kan uppge att jag inte hyr ut huset?

Behöver verkligen ett lån så jag kan börja leva normalt igen, särskilt för barnensskull. Trodde aldrig jag skulle hamna så här snett!

Kan inte se hur de skulle kunna se det.
Inte funderat på att sälja huset?

Jo, tanken har funnits. Men jag tänker att om jag får ordning på lånen så är det bra extrainkomst att hyra ut som två lägenheter.

Har dyra sms-lån och krediter som blivit så stor kostnad varje månad att pengarna är slut redan samma dag jag fått lönen. Äger ett hus som jag ärvt som jag hyr ut och får in 14.000kr/mån i hyror, även dom används för att betala lån. Har lån på sammanlagt ca 300.000kr...

Tänkte försöka ta ett lån på huset hosbluestep, men där står det att man inte får hyra ut sin bostad i andra hand om man vill ha ett lån. Så min fråga är om någon vet ifall bluestep kan se nånstans om jag hyr ut, eller om jag helt enkelt bara kan uppge att jag inte hyr ut huset?

Behöver verkligen ett lån så jag kan börja leva normalt igen, särskilt för barnensskull. Trodde aldrig jag skulle hamna så här snett!

Det beror nog helt på vilka kontroller banken gör. Om Du inte är folkbokförd på adressen som Du vill låna på, så ser ju det lite suspekt ut. Likaså om banken ser att andra utomstående har folkbokfört sig på den adressen.
Visst kan man få ha inneboende hos sig, men det viktiga är nog att Du själv är just skriven på adressen oxå.

Ett tips allt över 40 000:- räknas som en inkomst av skatteverket. Då måste du skatta för allt över den summan. Se till att få betalt kontant. Vet inte hur noga kontroll det är. Men vi lever ju i stasi-Sverige.

Förstår inte varför dom vill att man själv bor i huset, har man hyresgäster har man ju också mer inkomst på nåt sätt...

Adde. Jo jag vet, och jag redovisar detta. Men min revisor brukar kunna fixa det på nåt sätt genom att dra från nåt annat, typ... Han brukar lösa det iallafall;)

Vet ni om alla banker vill att man bor i huset själv? Man kan väl även belåna ett sommarhus t.ex? Då bor man ju inte i huset.

Jag har bolån i Swedbank och hyr ut mitt hus. De vet om det och inga problem. Hyrt ut det sen köp. Dock till en närstående vilket kanske påverkar?
De räknar tom hyresintäkten som inkomst för mig i sina kalkyler, då de i kalkylerna måste räkna med dubbel boendekostnad då jag har betalningsansvar för två bostäder.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp