Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kan Kronofogden utmäta pengar som är kvar på kontot efter löneutmätning?

Hej!
Om man har skulder hos Kronofogden och pågående löneutmätning.
Jag får behålla 15 000 kr per månad enligt normalbeloppet (inklusive hyra och andra nödvändiga utgifter).
Kan Kronofogden utmäta dessa 15 000 kr från konto om de gör en tillgångsutredning och ser att pengarna finns på mitt konto?
Till exempel om jag, några dagar eller cirka tio dagar efter löneutbetalning, har 10 000 kr kvar på kontot, kan dessa pengar utmätas?
Eller är det endast belopp som överstiger 15 000 kr som kan utmätas?

Nej absolut inte utmätningen gäller lönen som utbetalas. Hade löneutmätning i ca 4 år och hade oftast lite extra pengar på kontot och aldrig någonsin under dessa år utmätte dom en krona från mitt konto. Så du kan vara lugn. Dock har ju kfm rätt att kolla dina konton närsom

Dom kan göra utmätning från konto även under en pågående löneutmätning. Men det som gäller då är att dom måste lämna förbehållet, inklusive hyra om det är tidigt så den inte kan räknas va betald, eller exlusive hyran om det är längre in i månaden och hyran kan anses vara betald.

Så säg att du sparat 5000:- och sen får in ditt förbehållsbelopp på 15000:- och har 20000:-. Och dom just då kollar kontot, så kan dom utmäta 5000:-.

Hur blir det om man har gemensamt konto med sin fru? Vi har det och jag kommer få löneutmätning från januari. Därifrån betalas alla räkningar och vi handlar mat därifrån. Kan de då utmäta från det kontot? Är ju inte bara mina pengar där utan även min frus. Jag har ett eget konto också men lönen går in på det gemensamma.

Nej absolut inte utmätningen gäller lönen som utbetalas. Hade löneutmätning i ca 4 år och hade oftast lite extra pengar på kontot och aldrig någonsin under dessa år utmätte dom en krona från mitt konto. Så du kan vara lugn. Dock har ju kfm rätt att kolla dina konton närsom
Tack för svaret.

Dom kan göra utmätning från konto även under en pågående löneutmätning. Men det som gäller då är att dom måste lämna förbehållet, inklusive hyra om det är tidigt så den inte kan räknas va betald, eller exlusive hyran om det är längre in i månaden och hyran kan anses vara betald.

Så säg att du sparat 5000:- och sen får in ditt förbehållsbelopp på 15000:- och har 20000:-. Och dom just då kollar kontot, så kan dom utmäta 5000:-.
Så du menar om jag nu har 15 000 kr i förbehållsbelopp och betalar till exempel hyran på 6000 kr och har 9000 kr som jag inte rör 15 dagar så kan de utmäta de 9000 kr om de kollat på mitt konto?

Jag förstår att de nu kan utmäta pengar som jag har sparat om jag nästkomande löneutbetalning har 5000 kr sparat, alltså 20 000 kr och att de utmäter 5000kr.

Senast ändrad:
Om ni har ett gemensamt konto brukar man som utgångspunkt räkna med att hälften av pengarna tillhör dig och hälften din fru. Det innebär att Kronofogden kan utmäta din andel, alltså halva saldot på kontot.

Så du menar om jag nu har 15 000 kr i förbehållsbelopp och betalar till exempel hyran på 6000 kr och har 9000 kr som jag inte rör 15 dagar så kan de utmäta de 9000 kr om de kollat på mitt konto?

Jag förstår att de nu kan utmäta pengar som jag har sparat om jag nästkomande löneutbetalning har 5000 kr sparat, alltså 20 000 kr och att de utmäter 5000kr.

Nej så blir det inte. Det kommer lämnas kvar lite drygt 5100 kr, beror lite på familjeförhållanden med mera.

Om ni har ett gemensamt konto brukar man som utgångspunkt räkna med att hälften av pengarna tillhör dig och hälften din fru. Det innebär att Kronofogden kan utmäta din andel, alltså halva saldot på kontot.
Här gjorde moderatorbotten en ändring av mitt inlägg. Det står nu något som inte stämmer alls. Men då får vi vara nöjda med det ändå.

Sen är frågan också hur ofta de kontrollerar konton. Får man information i efterhand när de har gjort en kontroll?
Jag har haft skulder i cirka tre år och har bara fått information två gånger om att de har gjort en tillgångsutredning. Första gången var i samband med att jag fick löneutmätning. Andra gången var efter att min skuldsanering, trots inledande beslut, avslogs och löneutmätningen började igen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp