Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kan KF ta bil om man sitter i den?

Kan kronofogden ta en bil om man sitter i den? Alltså man kör inte själva bilen utan man sitter bara i den som passagerare. Min vän nämnde att de blev ett långt polisförhör med en massa frågor för han satt med som passagerare. (Han har ej något kriminellt förflutet).

Vet ni ifall kf kan ha tillgång till sambons bank ifall man överfört pengar till henne innan löneutmätningen påbörjar, samt ifall man gör det under löneutmätningen för att få en liten ”buffert”
Vet att man inte ska tro på allt folk säger, därför så frågar jag er som har lite koll.

Nej bilen utmäts inte om du har skulder och sitter i den, förutsatt bilen inte är din eller att föraren har skulder.

Kan de börja ställa frågor för att man sitter i den som passagerare

Kan jag inte tänka mig.

Den som kör bilen är ansvarig för bilen. Att man alla har bälte, att man inte kör full eller påverkad, att man kör enligt hastighetsbegränsning och trafikregler etc.
Antar att det är samma logik här: Jag får dricka och åka full i en bil så länge chauffören är nykter. Jag kan inte tappa körkort eller åka för rattfylla

På samma sätt så kan inte bilen utmätas om någon passagerare har skulder till KFM. Bara den som kör är ansvarig för bilen och det är chaufförens ansvar att inte framföra en annans persons bil om den riskerar bli utmätt.

Har nyligen varit en del diskussioner kring detta i annan tråd. Om det är rätt eller fel lämnar jag osagt - men så är det.
Endast den som kör bilen vid tillfället är ansvarig för bilen och ingen annan. Inte passagerare och inte heller den som står på bilen på papper, om det skulle vara en annan person.

Så du ska kunna åka i bilen som passagerare utan risk för utmätning vare sig du äger eller inte äger bilen verkar det som, vad jag förstått - endast chauffören räknas i besittning av bilen. Sen kanske om det är väldigt öppenbart att det är ett par eller samma familj som åker att det kan vara annorlunda. Det vet jag inte.
Sen är det oavsett ganska ovanligt att andra personer än chauffören faktiskt kontrolleras mot KFM - även om såklart polisen kan prata med passagerare. Det är nog mer om man söker efter någon specifik i så fall.

Senast ändrad:
Kan jag inte tänka mig.

Den som kör bilen är ansvarig för bilen. Att man alla har bälte, att man inte kör full eller påverkad, att man kör enligt hastighetsbegränsning och trafikregler etc.
Antar att det är samma logik här: Jag får dricka och åka full i en bil så länge chauffören är nykter. Jag kan inte tappa körkort eller åka för rattfylla

På samma sätt så kan inte bilen utmätas om någon passagerare har skulder till KFM. Bara den som kör är ansvarig för bilen och det är chaufförens ansvar att inte framföra en annans persons bil om den riskerar bli utmätt.

Har nyligen varit en del diskussioner kring detta i annan tråd. Om det är rätt eller fel lämnar jag osagt - men så är det.
Endast den som kör bilen vid tillfället är ansvarig för bilen och ingen annan. Inte passagerare och inte heller den som står på bilen på papper, om det skulle vara en annan person.

Så du ska kunna åka i bilen som passagerare utan risk för utmätning vare sig du äger eller inte äger bilen verkar det som, vad jag förstått - endast chauffören räknas i besittning av bilen. Sen kanske om det är väldigt öppenbart att det är ett par eller samma familj som åker att det kan vara annorlunda. Det vet jag inte.
Sen är det oavsett ganska ovanligt att andra personer än chauffören faktiskt kontrolleras mot KFM - även om såklart polisen kan prata med passagerare. Det är nog mer om man söker efter någon specifik i så fall.
Eftersom du väljer att blanda in brott så kan man absolut misstänkas för brott som passagerare.

Kan jag inte tänka mig.

Om föraren är onykter och du har körkort så kan du i teorin fällas för brott :)

Tack för svar! Men kan polisen nämna för de andra i bilen att passageraren har med kf och göra?

Ja det är möjligt att utmäta så, det beror på en del dock.

Ja, om det bedöms nödvändigt så kan kfm hämta in och om det bedöms nödvändigt utmäta på sambo/frus konto.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp