Kan jag ta över bolånet?

Har idag en lägenhet som är värderad till 4,2m med ett bolån på 1,5m som idag är skrivet på mina föräldrar som jag skulle vilja ta över nu när jag börjat jobba.
har idag ca 200k i blancolån som jag även skulle vilja baka in i bolånet och även öka med 100k för att renovera badrummet.
Tjänar 45000/mån och har just nu halvbra UC betyg men förväntar mig att den kommer minska ordentligt de kommande månaderna innan jag ska ansöka om lånet då jag amorterar hårt just nu.
Vill slippa amorteringskrav på bolånet men det bör inte vara något problem då mitt lån skulle vara en bra bit under 50% och mindre än 4.5x min årsinkomst.
Min fråga är väl egentligen hur mycket bankerna kollar på UC betyg och blancolån? Är jag körd bara för jag har hyfsat mycket skulder eller bör det vara okej då jag ska använda pengarna för att betala av lån och ändå har låg belåning på lägenheten?

Har idag en lägenhet som är värderad till 4,2m med ett bolån på 1,5m som idag är skrivet på mina föräldrar som jag skulle vilja ta över nu när jag börjat jobba.
har idag ca 200k i blancolån som jag även skulle vilja baka in i bolånet och även öka med 100k för att renovera badrummet.
Tjänar 45000/mån och har just nu halvbra UC betyg men förväntar mig att den kommer minska ordentligt de kommande månaderna innan jag ska ansöka om lånet då jag amorterar hårt just nu.
Vill slippa amorteringskrav på bolånet men det bör inte vara något problem då mitt lån skulle vara en bra bit under 50% och mindre än 4.5x min årsinkomst.
Min fråga är väl egentligen hur mycket bankerna kollar på UC betyg och blancolån? Är jag körd bara för jag har hyfsat mycket skulder eller bör det vara okej då jag ska använda pengarna för att betala av lån och ändå har låg belåning på lägenheten?
Klurig situation, skulle inte säga att du kan få ett lån på 4,5 mkr med din inkomst, däremot så skriver du att den bara är belånad till 1,5 mkr och det är inga problem med din inkomst.

Problemet uppstår om dina föräldrar överlåter den till dig för 1,5 mkr och ger dig ett förskott på arvet på 3 mkr. Detta måste sannolikhet hanteras på rätt sätt för att eventuella andra syskon inte ska bli arga m.m.

Men enklast är väl att kontakta banken och diskutera med dem?

Klurig situation, skulle inte säga att du kan få ett lån på 4,5 mkr med din inkomst, däremot så skriver du att den bara är belånad till 1,5 mkr och det är inga problem med din inkomst.

Problemet uppstår om dina föräldrar överlåter den till dig för 1,5 mkr och ger dig ett förskott på arvet på 3 mkr. Detta måste sannolikhet hanteras på rätt sätt för att eventuella andra syskon inte ska bli arga m.m.

Men enklast är väl att kontakta banken och diskutera med dem?
Förstår att 4,5m är för mycket men vill som sagt helst ha 1,9 och minst 1,5 för att det ska funka. Har ett syskon som redan tagit över hennes lån så inget problem där.
Men får kanske prata med banken och se vad de säger. Måste ändå vänta ett par månader för att få ner min UC oavsett då den nu är hög för att jag har en stor del utnyttjad av min totala beviljade kredit, men kommer i december betala av ca 40k så kommer då ha 200/300 utnyttjat/beviljat samt en förfrågning så hoppas ha relativt lågt UC då.

Om du ska köpa lägenheten endast för lånebeloppet, alltså under marknadsvärde så kommer det i framtiden att räknas av från arvet från dina föräldrar.

Du måste även räkna in i kalkylen vad det kostar att lösa dina föräldrars bolån i förtid såvida dom själva inte ska stå för den kostnaden, eftersom man inte kan ta över ett bolån.
Man löser nuvarande bolån och du tecknar ett nytt.

Om du ska köpa lägenheten endast för lånebeloppet, alltså under marknadsvärde så kommer det i framtiden att räknas av från arvet från dina föräldrar.

Du måste även räkna in i kalkylen vad det kostar att lösa dina föräldrars bolån i förtid såvida dom själva inte ska stå för den kostnaden, eftersom man inte kan ta över ett bolån.
Man löser nuvarande bolån och du tecknar ett nytt.
Nej jag står redan som delägare på lägenheten och ska inte ändra något gällande det, det är bara att jag vill själv stå på lånet och då kunna baka in mina blancolån.

Får kolla vad en eventuell förtidsinlösen skulle kosta, men kommer nog använda mig av samma bank som dem om det gör någon skillnad på ev kostnad.

En sista fråga, om jag är tydlig i kontakt med dem hur min ekonomi/uc ser ut, kommer de kunna ge mig en hyfsad uppskattning av sannolikheten att det blir godkänt?
Exempelvis att de säger att UC risk på 5 är för högt?

Nej jag står redan som delägare på lägenheten och ska inte ändra något gällande det, det är bara att jag vill själv stå på lånet och då kunna baka in mina blancolån.

Får kolla vad en eventuell förtidsinlösen skulle kosta, men kommer nog använda mig av samma bank som dem om det gör någon skillnad på ev kostnad.

En sista fråga, om jag är tydlig i kontakt med dem hur min ekonomi/uc ser ut, kommer de kunna ge mig en hyfsad uppskattning av sannolikheten att det blir godkänt?
Exempelvis att de säger att UC risk på 5 är för högt?
Samlade och betalade av de flesta lånen nu och min UC sjönk till 6 i senaste uppdateringen. Har precis betalat av och avslutat en till kredit och kommer innan nästa uppdatering bli av med en till förfrågan och amortera ca 15k så hoppas då få mitt betyg närmre 3-4.
Tror ni det betyget räcker för att ta över lånet eller ska jag vänta tills jag är nere på ~1? Jag hade helst gjort det så fort som möjligt även om jag inte fått lika bra förhandlingsläge hos bankerna då jag ändå betalar 10% på mina lån nu så skulle bli betydligt billigare oavsett och så kan jag förhandla om om ett halvår igen för att försöka få ned räntan.

Jag hade tveklöst väntat om det inte brinner i knutarna för dig. Men det är ju jag det.

Om du redan som som delägare i lägenheten och inte skall göra nån ändring där så äger du ju inte hela. Hur stor del äger du?
Äger du halva som då blir dryga 2,2 mille och du vill ta ett på 1,9 mille så är det iaf inga 50% utan närmare 90% belåning.
Hur nu 1,5 mille plus ditt blanco på 200 och en extra 100-tusing blir 1,9 miljoner förstår jag inte heller.

Har du nån anmärkning eller ovanligt många förfrågningar, för du har rätt dåligt uc-betyg, nåt är det som drar ner det så hårt.
Jag hade bättre betyg med betalningsanmärkning, historiskt skuldsaldo, flera ff och lägre inkomst.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp