Kan jag samla blancolån och sms-lån i bolånet med nuvarande husvärde?

Stämmer bra de knappt så vi går runt varje månad trots bra inkomster pga dessa blancolån/krediter.
I utgiftsposten hade vi hamnat på ca 10000+ om bolånet hade utökats och fått läggas på att släcka krediter och blancolån.
Ser liksom ingen annan utväg om inte detta går igenom, släpper vi allt till KFM så ryker väl huset också?

hade hoppats på att någon hade någon lösning på hur vi kan komma vidare och på fötter

Stämmer bra de knappt så vi går runt varje månad trots bra inkomster pga dessa blancolån/krediter.
I utgiftsposten hade vi hamnat på ca 10000+ om bolånet hade utökats och fått läggas på att släcka krediter och blancolån.
Ser liksom ingen annan utväg om inte detta går igenom, släpper vi allt till KFM så ryker väl huset också?

hade hoppats på att någon hade någon lösning på hur vi kan komma vidare och på fötter
Jag lider verkligen med er kan jag säga då jag själv tidigare satt mig ordentligt i skiten. Jag hade iaf låtit korthuset rasa och tagit att leva på existensminimum i typ 6-7 år, även om det låter tufft är jag rätt säker på att det livet blir behagligare än det ni har nu. Den biten kan andra här på forumet mycket bättre än vad jag kan.
Det första iaf jag skulle kollat på är att sälja huset själv innan fogden gör det och gömt undan överskottet för att kunna ha det när allt skitit sig.
Än en gång beklagar jag er situation.

Så knepigt vi bor billigare i huset nu än vad det hade kostat oss att hyra en bostad.
Vi hade ett hus på 2,5 mille sålde för två år sen banken beviljade lånelöfte till 1,8miljoner men vi köpte för 800000:- med tanken att renovera och värdera upp.
men när vi nu hållit vårt löfte och gjort ökningen samt inte lånat mer sen vi sålde förra huset så är banken inte lika medgörlig trots att vi pratade om vår plan då när vi sålde och köpte

Tittade lite på Nordeas bolånekalkylator vi ligger på skalan som är gul, är detta positivt?
Jag tänkte att allt skulle landa RÖTT.
Gult indikerar väl ändå att det finns en chans eller tänker jag fel?

Tittade lite på Nordeas bolånekalkylator vi ligger på skalan som är gul, är detta positivt?
Jag tänkte att allt skulle landa RÖTT.
Gult indikerar väl ändå att det finns en chans eller tänker jag fel?
Med all respekt men va fasiken hade ett nytt lån på 3-500k hjälpt er med mer än att ni kanske köpt er lite tid, kanske hade det hjälpt er att flyta fram problemet i ett halvår men ni sitter ju ändå stenhårt i skiten tyvärr. Och ni gräver er bara djupare och djupare både ekonomiskt och psykiskt ju längre ni väntar.
Nej nu gäller det att tänka ”vuxet” och ta tag i skiten och få det överstökat eftersom ni ändå aldrig reder ut detta. Det är den krassa verkligheten enlig mig..

Senast ändrad:
Jag tar in det du skriver men förundras över tonen som går att utläsa…

Menar du att ett vuxet tänk är att släppa allt till KFM?
Förstår inte riktigt vad ett vuxet tänk är och om inte att vi på bästa möjliga vis ska få en hållbar kalkyl om det leder till 2000:- över efter mat och alla utgifter kvar så är det ändå 2000:- vi kan spara varje månad och skapa oss en buffert efter några års slit.
Sälja huset och hyra en längenhet för tredubbla priset än vad huset går på varje månad idag känns ju helt orimligt men är det ”vuxet” nog då?
Förtydliga gärna om ditt tålamod tillåter annars får du gärna stå över för taskiga attityder har jag inget intresse av läsa!

Det finns andra alternativ, att samla alla (eller så mycket) privatlån som möjligt för att få till en lägre ränta. Antar att dessa 1,75 Mkr i blanco är fördelade på en hel del olika privatlån.

Att samla alla dessa olika privatlånen i en innebär att du troligtvis kan få till en lägre ränta.

MEN..... en bra sak att tänka på är att att göra detta innebär oftast att du tar ett nytt privatlån, och på så sätt adderar några år i återbetalningstiden = ökar total kostnaden för lånen.

Så det beror lite på vad som är viktigast för dig, att här och nu sänka månadskostnaden, eller försöka amortera ner lånen och återbetala de så snart som möjligt.

Ett tips skulle vara att försöka samla dessa lån i ett lån, men i det nya försöka behålla återbetalningstiden, dvs har du totalt 5 år kvar på dessa lån ska du behålla återbetalningstiden på 5 år i det nya lånet. Om det nya lånet innebär en lägre ränta kan du spara en del pengar där :)

Men mitt tips är att INTE förlänga återbetalningstiden, du vill så snabbt det bara går att amortera ner de dyraste privatlånen

Jag tar in det du skriver men förundras över tonen som går att utläsa…

Menar du att ett vuxet tänk är att släppa allt till KFM?
Förstår inte riktigt vad ett vuxet tänk är och om inte att vi på bästa möjliga vis ska få en hållbar kalkyl om det leder till 2000:- över efter mat och alla utgifter kvar så är det ändå 2000:- vi kan spara varje månad och skapa oss en buffert efter några års slit.
Sälja huset och hyra en längenhet för tredubbla priset än vad huset går på varje månad idag känns ju helt orimligt men är det ”vuxet” nog då?
Förtydliga gärna om ditt tålamod tillåter annars får du gärna stå över för taskiga attityder har jag inget intresse av läsa!
Ber verkligen om ursäkt för min ton!

jag tänker bara siffror och i min värd går det inte att reda ut detta om ni inte får typ 2 miljoner i bolån som du tidigare nämnt, annars finns det ingen möjlighet enligt mig. Att hyran blir tre gånger så hög med en lgh spelar ingen roll vilket känns väldigt ”ovuxet” att säga men då det går inom förbehållsbeloppet spelar det i sammanhanget ingen roll men som sagt så kan andra här den biten bättre än vad jag kan.

Edit.. Dessutom har jag förstått det som att fler nyare lån förskjuter chansen till en skuldsanering i framtiden.
Vet din sambo om allt detta?

Senast ändrad:
Det finns andra alternativ, att samla alla (eller så mycket) privatlån som möjligt för att få till en lägre ränta. Antar att dessa 1,75 Mkr i blanco är fördelade på en hel del olika privatlån.

Att samla alla dessa olika privatlånen i en innebär att du troligtvis kan få till en lägre ränta.

MEN..... en bra sak att tänka på är att att göra detta innebär oftast att du tar ett nytt privatlån, och på så sätt adderar några år i återbetalningstiden = ökar total kostnaden för lånen.

Så det beror lite på vad som är viktigast för dig, att här och nu sänka månadskostnaden, eller försöka amortera ner lånen och återbetala de så snart som möjligt.

Ett tips skulle vara att försöka samla dessa lån i ett lån, men i det nya försöka behålla återbetalningstiden, dvs har du totalt 5 år kvar på dessa lån ska du behålla återbetalningstiden på 5 år i det nya lånet. Om det nya lånet innebär en lägre ränta kan du spara en del pengar där :)

Men mitt tips är att INTE förlänga återbetalningstiden, du vill så snabbt det bara går att amortera ner de dyraste privatlånen
Tycker det är fel att inge falska förhoppningar. Vilken aktör skulle låna ut 1.75 miljoner i blancolån med dessa förutsättningarna? Absolut ingen, inte ens om ts skulle dubbla sina inkomster!

Att ta ett nytt ”mindre” lån i detta läget för att få bort lite kostnader hade varit som att pissa i brallan, det värmer för stunden men blir katastrof i längden!

Ja det stämmer det är flera olika, finns tex ett lån på 70000:- samt ett på 112000:- dessa två kostar 5000:- varje månad återbetald om 3 år. Så vi ser ljuset men behöver komma upp på fötter och klara detta på något sätt.

okej så din tanke är fokus på blancolånen först samla dessa sen få ner belåningen där och därefter utöka bolånet när boancolånen sjunkit?
Kan gå… frågan är om någon bank är villig att låna oss för att lösa lån??

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp