Kan jag samla blancolån och sms-lån i bolånet med nuvarande husvärde?

Inkomst
37000:- och 40099:-

totalt blancolån 1750000:-
Huset värdet till 1300000:-
Belånat 660000:-

önskar utöka bolån och samla in sms-lån krediter och blancolån på värdet i huset

Stämmer det att du har blanco på 1 750 000 kr, och huset är värderat till 1 300 000 kr?

Du kan max belåna 85% av bostadens värde, dvs 1 300 000 * 85% = 1 105 000 kr.

Sedan har du redan 660 000 kr i form av bolån, det innebär att du max kan utöka bostadslånet med 445 000 kr.

Med era inkomster och blancolån på 1 750 000 kr kan ni nog inte låna upp med 445 000 kr. Mest troligt kan ni låna upp till ca 950 000 kr

Så räkna med att ni kan utöka bolånet med ca 300 000 kr (extremt övergripande beräkning och massa antagande från min sida, tex inga barn, ingen CSN skuld, inga bilar etc)

Ja du har uppfattat det rätt.
Blancolån på oss båda är tillsammans 1,75 miljoner

huset som vi tillsammans äger är värderat till 1,3 miljoner

månadslön 1- 37000:-
Månadslön 2 - 40099:-

barn finns med i bilden 1 gemensamt och 2 som är mina från tidigare relation

har någon något tips på hur vi kan lösa detta, kan vi ta oss ur detta?

tacksam för era svar

Att tillägga Nordax, Svea, bluestep vi är öppna för bolån där då vi förstår att en vanlig storbank eventuellt inte kan hjälpa oss här

Jag skulle ta följande steg:

1. Kontakta din nuvarande bolånebank och se hur mycket de kan höja ditt bolån med (då de har lägre ränta än bluestep, nordax etc)
2. Kontakta Bluestep och liknande för att se hur de kan hjälpa dig. Mer för att se om de kan hjälpa dig mer än din nuvarande bolånegivare.

Målet bör vara att först samla så mycket privatlån in i bostaden och på så sätt sänka dina månadskostnader (om det är det viktigaste för dig, vilket jag antar). just nu har du 640 000 kr låsta mot bostaden, du bör veta att adderar du ytterligare bolån i bostaden så får du ut mindre om du säljer din bostad i framtiden.

Sedan bör du göra en budget och se hur mycket pengar du har över varje månad, extra amortera ner de dyraste privatlånen så mycket du kan för att korta ner återbetalningstiden. Ju längre du har lånen, desto dyrare blir din totalkostnad. Att dra ner återbetalningstiden ett par år kan spara dig flera tusentals kr under lånets löptid.

Om ni har svårt att betala alla privatlånen så bör du kanske kontakta en skuldrådgivare i din kommun.

Tyvärr så är de mer generella tips, men att göra ovan steg innebär att du har betydligt mer information att utgå ifrån för att fatta bättre beslut om nästa steg.

Hoppas att ovan hjälpte :)

Men hur stor del av blancolånen är synliga?
Är det så det ryms inom de ca 3-400k ni har utrymme för i huset så kommer det att gå med den ”vanliga” banken..

Synliga blancolån totalt på oss båda är 1,75 miljoner

så vi kommer ha över miljonen i blancolån även om vi bakar in befintliga blancolån i husvärdet, däremot kommer ju vår kalkyl förbättras enormt

Synliga blancolån totalt på oss båda är 1,75 miljoner

så vi kommer ha över miljonen i blancolån även om vi bakar in befintliga blancolån i husvärdet, däremot kommer ju vår kalkyl förbättras enormt
Då tippar jag tyvärr på att det är stenkört oavsett bank..

Okej känns ju omöjligt detta.
Vi sålde huset för 2 år sen gick back köpte renoveringsobjekt som vi renoverat men kvar har vi blancolån tagna sen innan.
Förhoppningen har varit att just samla in lån/krediter.

vad tror ni om möjligheten att samla blancolånen på något sätt?

vi har ju bra inkomster och är absolut toppbelånade på blancolån men är värdet i huset inget värt?

Okej känns ju omöjligt detta.
Vi sålde huset för 2 år sen gick back köpte renoveringsobjekt som vi renoverat men kvar har vi blancolån tagna sen innan.
Förhoppningen har varit att just samla in lån/krediter.

vad tror ni om möjligheten att samla blancolånen på något sätt?

vi har ju bra inkomster och är absolut toppbelånade på blancolån men är värdet i huset inget värt?
Jo visst finns det ett värde i huset men att låna ut ytterligare 300k för att släcka en liten brand i sammanhanget tror jag inte någon gör. Krasst så sitter ni ju riktigt pissigt på det eftersom bara blancolånen lär kosta er > 15k/ mån i bara ränta..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp