Kan jag samla blancolån och sms-lån i bolånet med nuvarande husvärde?

Ber verkligen om ursäkt för min ton!

jag tänker bara siffror och i min värd går det inte att reda ut detta om ni inte får typ 2 miljoner i bolån som du tidigare nämnt, annars finns det ingen möjlighet enligt mig. Att hyran blir tre gånger så hög med en lgh spelar ingen roll vilket känns väldigt ”ovuxet” att säga men då det går inom förbehållsbeloppet spelar det i sammanhanget ingen roll men som sagt så kan andra här den biten bättre än vad jag kan.

Edit.. Dessutom har jag förstått det som att fler nyare lån förskjuter chansen till en skuldsanering i framtiden.
Vet din sambo om allt detta?
Förstår.. men vi är inte belånade livet ut vissa lån är borta om 3 år bara vi lyckas fortsätta betala andra har vi däremot lite längre tid kvar på.
Banken lånade 1,8 när vi skulle köpa hus så det är där jag hängt upp mig. Vi har inte belånat oss mer sen dess Tvärtom har vi mindre i blancolån än vi hade när vi sålde det gamla huset och köpte renoveringsobjektet.
Så jag förstår inte hur det nu kan ta stop när vi efter så mycket slit skapat ett utrymme för kalkylen att hålla och ge oss själva pengar över dessutom som vi hade kunnat amortera mer på..

Det finns andra alternativ, att samla alla (eller så mycket) privatlån som möjligt för att få till en lägre ränta. Antar att dessa 1,75 Mkr i blanco är fördelade på en hel del olika privatlån.

Att samla alla dessa olika privatlånen i en innebär att du troligtvis kan få till en lägre ränta.

MEN..... en bra sak att tänka på är att att göra detta innebär oftast att du tar ett nytt privatlån, och på så sätt adderar några år i återbetalningstiden = ökar total kostnaden för lånen.

Så det beror lite på vad som är viktigast för dig, att här och nu sänka månadskostnaden, eller försöka amortera ner lånen och återbetala de så snart som möjligt.

Ett tips skulle vara att försöka samla dessa lån i ett lån, men i det nya försöka behålla återbetalningstiden, dvs har du totalt 5 år kvar på dessa lån ska du behålla återbetalningstiden på 5 år i det nya lånet. Om det nya lånet innebär en lägre ränta kan du spara en del pengar där :)

Men mitt tips är att INTE förlänga återbetalningstiden, du vill så snabbt det bara går att amortera ner de dyraste privatlånen
Förlåt men vad är detta för tips? Självklart får dom inget nytt privatlån oavsett belopp med sin skuldbörda på 1,75 miljoner kontra 70.000 i inkomst och dom får verkligen inte ett lån på 1,75 miljoner. Ingen lånar för det första ut så mycket i blancolån och hade det funnits någon sån bank så hade TS tyvärr inte haft en chans ändå.

TS, vill du inte släppa allt till kronofogden och ansöka om skuldsanering så försök baka in så mycket som det går i bostaden och försök därefter samla ihop resterande blanco till 2-3 stora med längsta möjliga återbetalningstid för lägre månadskostnad. Säger inte att det blir lätt eller att det är en stor chans men det är nog er ändå utväg om ni inte vill släppa det. Se till att hålla nere kreditupplysningarna och ha bra kreditvärde/score i övrigt.

Målet är att sänka kostnaderna.

Du kommer troligtvis inte kunna samla ALLA 1,75Mkr i blanco.

Men testa Lendo, Sambla eller liknande.

De kommer skicka ansökan till flera privatlåneaktörer, sen kommer de återkomma med bud (lånebelopp och ränta)

Där kan du då se om det finns en förbättringspotential. OM det är så att en privatlåneaktör kan erbjuda dig 100 000 kr, men en lägre ränta än de dyraste lånen du har, kan du ju där sänka dina kostnader direkt.

Men som sagt, försök inte förlänga återbetalningstiden, försök ha den som du har den idag. Du behöver betala av de dyraste lånen så snabbt de bara går.

OBSERVERA, dessa aktörer som lendo och sambla kommer ändå försöka sälja in dig privatlånen även om buden från bankerna inte kommer innebära en ränteförbättring, men kan ändra återbetalningstiden så du får lägre månadskostnad.

Du bör inte acceptera detta, det kan låta lockande att få ner månadskostnaderna idag, men att enbart förlänga återbetalningstiden innebär att du betalar MER under lånets hela löptid.

Men kolla mitt första svar på steg, första bör vara att prata med din nuvarande bolånebank, prata även med Bluestep. Samla in alla olika vägar du kan gå innan du fattar ett beslut och räkna på de olika alternativen.

Försök att prata med bankerna UTAN att de ska ta en kreditupplysning, att få för många förfrågningar ökar din credit score och minskar chanserna till att någon bank kan hjälpa dig (Lendo och Sambla tex kommer kräva dig på en UC, så den vägen är det sista du bör göra om bolånebankerna inte kan hjälpa dig)

Ja det stämmer det är flera olika, finns tex ett lån på 70000:- samt ett på 112000:- dessa två kostar 5000:- varje månad återbetald om 3 år. Så vi ser ljuset men behöver komma upp på fötter och klara detta på något sätt.

okej så din tanke är fokus på blancolånen först samla dessa sen få ner belåningen där och därefter utöka bolånet när boancolånen sjunkit?
Kan gå… frågan är om någon bank är villig att låna oss för att lösa lån??

Du skrev tidigare att 2000:- mer i plånboken varje månad hade gjort stor skillnad så ni kan nog få ner era månadskostnader flera tusenlappar genom att ringa alla långivare och be dom höja återbetalningstiden till max. Det ger er andningsutrymme och på så sätt kan ni fokusera på snöbollsmetoden. Bara dom två lånen du listade där på 70k och 112k skulle ni kunna få ner till totalt typ en tusenlapp istället för 5.

Att ha 3 år kvar på vissa lån är en lång tid om man knappt går runt varje månad, så att höja återbetalningstiden skulle jag kört på.

Okej jag funderar och räknar lite till tack för att ni kunde ta er tiden att skriva. Uppskattar det enormt

Jag tänker...Om det händer något större m huset, hur klarar ni er att lösa det ekonomiskt? Samma om någon av er plötsligt blir sjuk en längre tid. På 3 år hinner väldigt mkt hända.
Att det blir dyrare hyra lägh kan samtidigt innebära mer pengar kvar. Ska utveckla mina tankar... Låt säga att ni åker på löneutmätnig o senare beviljas sanering. Då behåller ni ju kostanden för boendet, ev resor till o från jobb o kostnad för mat o hygien. NI kommer garanterat ha mer pengar kvar då än som ni kämpar nu. Jag/vi har varit i din situation. Valde sälja huset o flytta till lgh. Hade först löneutm o beviljades sanering o levde betydligt bättre än innan.
Just det biten m tänk om jag skulle bli sjuk en längre tid (vilket snabbt kan hända m tungt jobb) el om något händer m huset som att tex pannan pajar var det som fick oss ta steget. Aldrig ångrat det. Bor fortf i lgh drygt 8 år senare.

Tack för ditt väldigt genomtänkta svar jag uppskattar det❤️.
Vi är inte helt främmande inför tanken med lägenhet men det som skaver är att vi har tre barn hemmavarande, en 4a kostar minst 16000:- på orten vi bor på. Känns som att KFM kanske anser det är för hög kostnad?
Jag är väldigt orolig för hur livet med utmätning kommer se ut vet ingenting om det och då vi båda pendlar till jobbet känns det som att vi inte ens kommer få behålla bilen då?
hur tar vi oss till jobbet i en sån situation?
Jag jobbar 45min bort och med buss hade det tagit minst 2h jag är rädd för att den lilla ”friheten” som vi har trots den stora ekonomiska bördan kommer försvinna med en utmätning?
Jag vill tänka framåt förhoppningsvis lösa detta fmen just KFM skrämmer mig en aning för jag har inte så bra koll på hur livet är med en utmätning.
Jobbar även på en personalavdelning där jag hanterar lönerna.. en oro där finns också att det jag byggt upp karriärmässigt rasar pga en utmätning.
Hur ser livet ut om man säljer huset släpper alla lån och allt landar i en utmätning?
Får man om man lyckas spara undan en slant åka utomlands?

Stämmer bra de knappt så vi går runt varje månad trots bra inkomster pga dessa blancolån/krediter.
I utgiftsposten hade vi hamnat på ca 10000+ om bolånet hade utökats och fått läggas på att släcka krediter och blancolån.
Ser liksom ingen annan utväg om inte detta går igenom, släpper vi allt till KFM så ryker väl huset också?

hade hoppats på att någon hade någon lösning på hur vi kan komma vidare och på fötter
Kolla vad banken värderar huset till å ta ett fysiskt möte å förklara situationen.Min bank (seb)värderade vårt hus väldigt högt tyckte jag...men har oxå mycket blanco å dom räknar inte kalkylen på att man löser lånen utan man ska kunna betala både blanco och utökning av bolån +2% räntehöjning...tror det är ett måste att ha ett fysiskt möte å vara förberedd med kalkyl på hur ni ska få det att gå ihop ... Lycka till

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp