Kan jag låna upp på huset hos flera banker samtidigt?

Min bank gav mig avslag när jag försökte låna upp på huset, min fråga nu är, kan man ha lån på 2 olika ställen på huset? Om jag kan prova någon annan bank på nätet och låna upp på huset?

Min bank gav mig avslag när jag försökte låna upp på huset, min fråga nu är, kan man ha lån på 2 olika ställen på huset? Om jag kan prova någon annan bank på nätet och låna upp på huset?
Eventuellt ja, men det beror ju på varför man fick avslag.
Skulle du t.ex vilja flytta till Nordax eller annan aktör så kanske dem vill att du lägger hela lånet hos dem.

Svea Bank har detta:

Tilläggslånet
Ett tilläggslån till ditt befintliga bolån hos annan bank

Bostaden som säkerhet men man behåller sitt befintliga bolån hos annan bank. Kika om detta kan vara något för er.

Det går bra om dom vill

De flesta banker accepterar inte så kallade "andra prioritetslån", dvs bolån från flera bolånegivare som har pant i samma säkerhet (bostad).

Detta är ovanligt i Sverige (väldigt vanligt i Norge). Störst sannolikhet har du hos storbankerna, då de mindre (tex. Skandia, Hypoteket etc) inte kommer att acceptera andra prioritetslån.

Bluestep, Nordax etc har du även bra chans att få till ett andra prioritetslån :)

Men som nämndes av @Lock, det beror även på varför du fick avslag, då de andra bankerna kanske ger avslag av samma anledning.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp