Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kan jag kräva Ränta?

Är det något ideellt bötessystem eller talan om företagsbot?
Vet inte riktigt vad du menar. Men jag jobbar på ett väldigt stort företag med flera hundra anställda. Måste väll vara en företagsbot då? Min chef har ju gjort fel som inte medelat HR. Sen har väll HR gjort fel som inte upptäckt att jag varit hemma sjuk i nästan 2 månader.

Jag instämmer med DN1981 i att du bör låta facket driva detta.

Jag gissar att du menar att du vill ha skadestånd för ekonomisk skada, dvs de extra kostnader och utlägg (dröjsmålsränta, påminnelseavgifter etc) du haft pga den sena sjukanmälan?

Om så, borde vara mycket snabbare och smidigare att föra en diskussion med arbetsgivaren (via facket) kring detta snarare än att dra igång en rättslig process.

Är också nyfiken på det. Min (semikvalificerade) gissning är att det borde vara företagsbot.

Sjukpenning får normalt sett inte betalas ut för mer än sju dagar innan datum för sjukanmälan till FK. I de fall det är arbetsgivaren som ska göra sjukanmälan lämnas dock sjukpenning (förutsatt att rätt till sådan finns) även för tid före anmälan.

En gissning som sagt men, intentionen med boten borde rimligen vara att säkerställa att arbetsgivarna inte förtar FK möjligheten att bedöma behov av tidiga insatser genom att dröja med sjukanmälan. Tänker jag..

Det jag vet med säkerhet är att arbetsgivaren kan dömas till böter vid underlåtelse att sjukanmäla.
Detta bör absolut gå igenom facket då de har koll på kollektivavtalet som finns på arbetsplatsen. Sjuklönelagen är dispositiv och kan regleras i kollektivavtal men är tvingande till den anställdes förmån.

Jag har aldrig varit med om att man glömt anmäla detta och kan inte minnas att det står något i lagen om detta mer än att böter kan ges.

Det händer tyvärr oftare än man vill tro..

Det som är positivt iaf är att de flesta läkarintyg numera kommer in till FK elektroniskt så när det dyker upp ett intyg utan tillhörande sjukanmälan skickas ett brev ut till den enskilde med anmodan om att kontakta arbetsgivaren ang sjukanmälan. Så sannolikt färre som "skvalpar runt" numera än för säg tio år sedan.

Företagsbot är jag nästan säker på, jobbar mest med semesterlöner och skattetabeller så är inte så haj på detta, men vet att man kan få en bot, för just ovan ärende tror jag inte det är någon nämnvärd summa...

Jag instämmer med DN1981 i att du bör låta facket driva detta.

Jag gissar att du menar att du vill ha skadestånd för ekonomisk skada, dvs de extra kostnader och utlägg (dröjsmålsränta, påminnelseavgifter etc) du haft pga den sena sjukanmälan?

Om så, borde vara mycket snabbare och smidigare att föra en diskussion med arbetsgivaren (via facket) kring detta snarare än att dra igång en rättslig process.

precis!

Det händer tyvärr oftare än man vill tro..

Det som är positivt iaf är att de flesta läkarintyg numera kommer in till FK elektroniskt så när det dyker upp ett intyg utan tillhörande sjukanmälan skickas ett brev ut till den enskilde med anmodan om att kontakta arbetsgivaren ang sjukanmälan. Så sannolikt färre som "skvalpar runt" numera än för säg tio år sedan.

Precis. Tidigare var det vanligt att det ”glömdes” av arbetsgivaren och arbetstagaren hade ingen aning om att det skulle anmälas av arbetsgivaren.

Hej.

Har varit sjukskriven sen februari i år och blev något arg när jag inte kunde söka om pengar på försäkringskassan då min arbetsgivar hade glömt att sjukanmäla mig.

Påpeka detta ett flertal gånger men ändå hände inget. Kontaktade försäkringskassan och berätta om min situation, dom tyckte det var under all kritik att mitt arbete inte hade meddelat att jag var sjukskriven. Och att det inte fans något dom kunde göra förarens dom hade sjukanmält mig.

Kontakta facket och meddela dom om detta. Och enligt lag måste dom sjukanmäla mig på dag 15.sen har dom 9 dagar på sig utöver det. Men om inget görs då häller är det ett lagbrott.

Tog kontakt med HR och sa att jag kommer driva detta vidare då jag kommer stå utan pengar på grund av att dom är 5 veckor sen med min sjukanmäla.

Alla blev bajs onödiga som fan och ville hitta en lösning på detta då dom erkände hur fel dom hade gjort.

Nu kommer dom betala ut 20.000kr till mig för att jag inte ska driva detta vidare så att dom riskerar böter.

Men grejen är att dom pengarna är en "framtida lön" så när jag får dessa pengar så ska dom sedan dra pengar från min lön i framtiden när jag väl får pengar från försäkringskassan.

Pengarna kommer jag få utbetalt på fredag. Sista dagen denna månaden. Vilket är jävligt sent.

Jag undrar om dom ens kan dra dessa pengar sen. Eller om jag kan sätta någon form av Ränta då dom gjort så jävla fel.

Läste precis din trådstart igen och du tycks dessutom ha blivit felinformerad av FK. Det finns inget krav på att den enskilde själv ska göra sjukanmälan till FK om han/hon är anställd med sjuklön MEN det finns inte heller någon möjlighet för FK att neka att ta emot anmälan från den anställde.

Det saknar alltså i slutändan betydelse för den enskildes rätt till sjukpenning om och när arbetsgivaren gör sjukanmälan. Detta fråntar inte arbetsgivaren skyldigheten att sjukanmäla men, att FK inte kan göra något om de inte sjukanmält stämmer alltså inte.

Detta är måhända inte till någon nytta för dig att veta nu men likväl, om du tar det vidare på något sätt kan det vara bra att ha med dig. Om det skulle komma till en diskussion med FK så hänvisa till vägledningen 5.3, där finns all info.

Läste precis din trådstart igen och du tycks dessutom ha blivit felinformerad av FK. Det finns inget krav på att den enskilde själv ska göra sjukanmälan till FK om han/hon är anställd med sjuklön MEN det finns inte heller någon möjlighet för FK att neka att ta emot anmälan från den anställde.

Det saknar alltså i slutändan betydelse för den enskildes rätt till sjukpenning om och när arbetsgivaren gör sjukanmälan. Detta fråntar inte arbetsgivaren skyldigheten att sjukanmäla men, att FK inte kan göra något om de inte sjukanmält stämmer alltså inte.

Detta är måhända inte till någon nytta för dig att veta nu men likväl, om du tar det vidare på något sätt kan det vara bra att ha med dig. Om det skulle komma till en diskussion med FK så hänvisa till vägledningen 5.3, där finns all info.

Avsnitt 5.3 i vilken vägledning? Har letat fks dokument förr och då fanns mängder med vägledningar

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp