Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kan jag kräva Ränta?

Hej.

Har varit sjukskriven sen februari i år och blev något arg när jag inte kunde söka om pengar på försäkringskassan då min arbetsgivar hade glömt att sjukanmäla mig.

Påpeka detta ett flertal gånger men ändå hände inget. Kontaktade försäkringskassan och berätta om min situation, dom tyckte det var under all kritik att mitt arbete inte hade meddelat att jag var sjukskriven. Och att det inte fans något dom kunde göra förarens dom hade sjukanmält mig.

Kontakta facket och meddela dom om detta. Och enligt lag måste dom sjukanmäla mig på dag 15.sen har dom 9 dagar på sig utöver det. Men om inget görs då häller är det ett lagbrott.

Tog kontakt med HR och sa att jag kommer driva detta vidare då jag kommer stå utan pengar på grund av att dom är 5 veckor sen med min sjukanmäla.

Alla blev bajs onödiga som fan och ville hitta en lösning på detta då dom erkände hur fel dom hade gjort.

Nu kommer dom betala ut 20.000kr till mig för att jag inte ska driva detta vidare så att dom riskerar böter.

Men grejen är att dom pengarna är en "framtida lön" så när jag får dessa pengar så ska dom sedan dra pengar från min lön i framtiden när jag väl får pengar från försäkringskassan.

Pengarna kommer jag få utbetalt på fredag. Sista dagen denna månaden. Vilket är jävligt sent.

Jag undrar om dom ens kan dra dessa pengar sen. Eller om jag kan sätta någon form av Ränta då dom gjort så jävla fel.

Hej.

Har varit sjukskriven sen februari i år och blev något arg när jag inte kunde söka om pengar på försäkringskassan då min arbetsgivar hade glömt att sjukanmäla mig.

Påpeka detta ett flertal gånger men ändå hände inget. Kontaktade försäkringskassan och berätta om min situation, dom tyckte det var under all kritik att mitt arbete inte hade meddelat att jag var sjukskriven. Och att det inte fans något dom kunde göra förarens dom hade sjukanmält mig.

Kontakta facket och meddela dom om detta. Och enligt lag måste dom sjukanmäla mig på dag 15.sen har dom 9 dagar på sig utöver det. Men om inget görs då häller är det ett lagbrott.

Tog kontakt med HR och sa att jag kommer driva detta vidare då jag kommer stå utan pengar på grund av att dom är 5 veckor sen med min sjukanmäla.

Alla blev bajs onödiga som fan och ville hitta en lösning på detta då dom erkände hur fel dom hade gjort.

Nu kommer dom betala ut 20.000kr till mig för att jag inte ska driva detta vidare så att dom riskerar böter.

Men grejen är att dom pengarna är en "framtida lön" så när jag får dessa pengar så ska dom sedan dra pengar från min lön i framtiden när jag väl får pengar från försäkringskassan.

Pengarna kommer jag få utbetalt på fredag. Sista dagen denna månaden. Vilket är jävligt sent.

Jag undrar om dom ens kan dra dessa pengar sen. Eller om jag kan sätta någon form av Ränta då dom gjort så jävla fel.
Du kan ju alltid säga att du ska ha dem utan att betala tillbaka annars dra du det vidare när dem har gjort fel då uppenbarligen så får dem ta ställning till vad som är bäst för dem

Du kan ju alltid säga att du ska ha dem utan att betala tillbaka annars dra du det vidare när dem har gjort fel då uppenbarligen så får dem ta ställning till vad som är bäst för dem
Jag hade viljat fråga någon som har lite koll på lagen och vad jag har rätt till. Men min spontana känsla säger att dom får inte dra ett skit av min lön sen. Dom har gjort jävligt fel och vill du försöka rädda sig själva genom att betala ut 20.000kr till mig som en "framtida lön" så får dom antingen göra så att dom pengarna blir extra till mig. Eller om dom nu ska dra pengar när jag väl får från försäkringskassan så ska dom fan ha böter för vad dom har gjort. Sen tänker jag i så fall kräva Ränta eller skadestånd om man kan göra det?

Jag jobbar med löner/HR-admin. Precis som du säger så måste arbetsgivaren rapportera detta från dag 15 och man har tills den 21:a dagen på sig att göra detta. Om det inte görs bryter man mot 19 § i sjuklönelagen och kan dömas till böter.

Råder dig att driva detta med facket, dvs. låt facket gå vidare med denna fråga. Jag skulle inte råda att betala ut/ta emot en summa som sedan ska betalas tillbaka!

Skadestånd ligger väl närmare än ränta i så fall.

Räntan skulle ju baseras på den försening som sjukpenning fått pga missen, dels kommer det vara svårt att fastställa hur lång tid det exakt är att ränteberäkna, dels blir det inte många kronor.
Om det är 20k netto i sjukpenning och det är en månad sent och vi antar 6paragrafen ränteläget, vilket är det du kan kräva så är det frågan om va 140 kr på, som du dessutom ska betala ränta på, så ca 100kr netto.
Och det är om det är 20k netto som är försenat...

Ok så dra till med någon kraftig Ränta kan jag glömma då. Men dom har gjort så mycket fel mot lig här på detta jobbet. Vill bara göra allt jag kan för att ge dom skit tillbaka.

Jag vet ju att dom kan få böter för detta. Vilket jag kommer driva på om jag kan.

Hur skulle man begära skadestånd i så fall då?

Ok så dra till med någon kraftig Ränta kan jag glömma då. Men dom har gjort så mycket fel mot lig här på detta jobbet. Vill bara göra allt jag kan för att ge dom skit tillbaka.

Jag vet ju att dom kan få böter för detta. Vilket jag kommer driva på om jag kan.

Hur skulle man begära skadestånd i så fall då?

Det jag vet med säkerhet är att arbetsgivaren kan dömas till böter vid underlåtelse att sjukanmäla.
Detta bör absolut gå igenom facket då de har koll på kollektivavtalet som finns på arbetsplatsen. Sjuklönelagen är dispositiv och kan regleras i kollektivavtal men är tvingande till den anställdes förmån.

Jag har aldrig varit med om att man glömt anmäla detta och kan inte minnas att det står något i lagen om detta mer än att böter kan ges.

Det jag vet med säkerhet är att arbetsgivaren kan dömas till böter vid underlåtelse att sjukanmäla.
Detta bör absolut gå igenom facket då de har koll på kollektivavtalet som finns på arbetsplatsen. Sjuklönelagen är dispositiv och kan regleras i kollektivavtal men är tvingande till den anställdes förmån.

Jag har aldrig varit med om att man glömt anmäla detta och kan inte minnas att det står något i lagen om detta mer än att böter kan ges.
Ok tack för svar. Men då kommer jag iallafall se till att driva detta vidare så dom får smaka på lite böter. Allt för att ge lite skit tillbaka.

Vet du hur stora böter dom kan få?

Är det något ideellt bötessystem eller talan om företagsbot?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp