Kan jag få bolån?

Hej!
Jag skulle vilja köpa en ny bostad men jag är väldigt osäker på mina chanser till att få ett bolån.

För ca 3 år sedan misshandlade jag min ekonomi med spel som resulterade i ett par lån (marginalen och sevenday) samt ett kreditkort från marginalen och två sms lån. Detta höll på i ca 1 år och orsakade ganska mycket skada.

Sedan ca 2 år tillbaka har jag slutat spela och fokuserat på att ordna upp min ekonomi. Jag har rensat allt som jag har kunnat. För några dagar sedan betalade jag in en klumpsumma som löste det sista jag hade hos sevenday och har idag endast ett lån på 63 000kr hos marginalen.
Problemet är att allting står kvar registrerat på mitt UC (missade att ringa och avsluta Mina krediter hos easycredit och credigo tidigare så de kommer förmodligen att stå kvar till nästa år, som avslutade men de syns väl ändå).
Förutom det har jag en kreditupplysning som går ut den 25 november. Min kreditvärdighet på UC ligger på 0,3 idag.

Jag har ett fast jobb, fast månadsinkomst 26 000 innan skatt och min nuvarande bostad är en bostadsrätt värderad på ca 250 000 som jag planerar att sälja i samband med nya bostaden.
Jag har inte tänkt att låna mer än 800 000 kr då jag inte kommer ha råd med mer i kontantinsats.
Jag vill helst inte börja ansöka om massa bolån och dra på mig ännu fler förfrågningar om mina chanser i nuläget inte är så höga. Tacksam för alla svar!

Tror du får bolån, kolla gärna med Danske bank som är generösare och har grym ränta på 1 år nu.

Tack! Var inne på deras hemsida och kollade lite. Ska man ringa och prata med de innan man ansöker?
Annars tänkte jag kolla med SBAB eller Nordea. Det är första gången jag tar ett bolån så har ingen koll på hur man ska tänka kring det samt vilka banker som är bra.

Jag tog Sbab, men Danske bank är generösare har jag hört samt grym ränta.

Avslutade visas bara för dig, bankerna kan inte se det. Så står det avslutat med ett datum när du kollar på UC så är det lugnt. Kolla Kreddy, det som syns där är det enda bankerna ser, då Kreddy hämtar uppgifterna från UC.

Okej, det visste jag inte. Jag trodde att bankerna kunde se alla lån (även de avslutade) i 1 år.
Jag ska vänta tills UC har uppdaterat infon om det senaste lånet jag avslutat och sedan ansöka och hoppas på det bästa.
Jag undrar också hur långt man kommer genom att bara ringa och prata med bankerna innan man ansöker och de tar en kreditupplysning? Kan man få ett förslag på ett ungefärligt lånebelopp samt ränta innan man ansöker?

Avslutade visas bara för dig, bankerna kan inte se det. Så står det avslutat med ett datum när du kollar på UC så är det lugnt. Kolla Kreddy, det som syns där är det enda bankerna ser, då Kreddy hämtar uppgifterna från UC.
De ser dock ditt kreditengagemang 12 månader tillbaka. Ponera att du hade 100k i skulder i april men 0 idag så syns det. Detsamma gäller antal kreditgivare.

De ser dock ditt kreditengagemang 12 månader tillbaka. Ponera att du hade 100k i skulder i april men 0 idag så syns det. Detsamma gäller antal kreditgivare.

Exakt. I princip kan man låna 500.000 av en en kompis/släkting "nolla" sina krediter/lån - få bolån - låna 500.000 via Lendo - betala släktingen...Så därför kan vissa banker reagera om man går från 100 till 0 ibland...

Ok ok, ja det kommer inte se bra ut med 5 olika kreditgivare det senaste året. Vet du om de kan se mer info än antal kreditgivare? Typ när krediterna avslutades och sånt.

Ok ok, ja det kommer inte se bra ut med 5 olika kreditgivare det senaste året. Vet du om de kan se mer info än antal kreditgivare? Typ när krediterna avslutades och sånt.

Det kan det ju se för om du hade en skuld i januari och fler i februari sen mindre så ser dom kreditutvecklingen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp