Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kan inte betala snabblån – vad händer nu och vilka alternativ har jag?

Ja, precis!
Det står ju till och med att det handlar om att rätt personer söker. Det handlar inte om att en individ med sina förutsättningar plötsligt får större chans att få skuldsaneringen beviljad bara man går via skuldrådgivare. Möjligtvis de som är helt kassa på att själv knåpa ihop sin ansökan. Man har de förutsättningar man har och det är dem handläggaren har att bedöma. Är du insolvent och det är skäligt så får du skuldsanering. Beror inte på om en skuldrådgivare varit inkopplad eller ej. Men detta har diskuterats med LUP ett antal gånger tidigare.

Mycket bra.
Litar inte heller på nån statistik längre.

Faktum kvartstår fortfarande att man har högre chans att bli beviljad om man sökt hjälp för sina problem.

Har du varit knarkare och fått behandling så har du större chans att sluta knarka än om du försöker själv
Har du vart spelberoende och gått spelberoendebehandling har du större chans att sluta spela
Är du alkoholist och träffat en teraput för att sluta så har du större chans att sluta

Har du ekonomiska problem är det inget skillnad. Att söka extern hjälp via ex en skuldrådgivare visar att du är seriös med att komma till rätta med dina ekonomiska problem och kan få hjälp att budgetera, vart du ska börja ta tag i dom, hur du ska förändra tänk, motiveras etc.

Jag är helt övertygad om att statistiken absolut stämmer ganska väl om att man har mycket högre chans att bli beviljad skuldsanering om man har gått via skuldrådgivare. Tror att det är extremt få som skickar in helt omotiverade ansökningar själv på att man ex har 20.000 kr i skuld. Det handlar max om 2-3% av dessa ansökningar du nämner tänker jag. Ändrar inte statistiken ovan speciellt mycket.

Som sagt det spelar ingen som helst roll vad du och jag tycker om nivån av hur professionella skuldrådgivarna är. Att lägga fram det argumentet är att se trädet för att missa skogen. Det handlar om att man oftast har väldigt grova problem och mår dåligt och att majoriteten behöver extern hjälp i den sitsen. Har man tagit hjälp med att budgetera, hur man ska tänka, hitta en start och fått bedömningen att skuldsanering behövs etc så har man större chans att bli beviljad.
Då jag var i kontakt med skuldrådgivare vill säga efter min ansökan så nämnde hen att folk ringer i princip varje dag och vill skicka in en ansökan då de har lån på 10-50k. Tror utan kontakt med rådgivare hade det varit 50% fler ansökningar å handläggningen ännu längre,folk har tyvärr för dålig koll. Önskar den här sidan marknadsfördes mer.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp