Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kan inte betala snabblån – vad händer nu och vilka alternativ har jag?

Du kan kanske förklara närmare på vilka grunder du kommit fram till detta. Och framför allt varför de hatar banker.

Förstår inte varför så många ropar efter budget och skuldrådgivare, synnerligen inte så kompetenta människor på ett dammigt kommunkontor som sitter där och bara hatar banker brukar de.

Ansökan om skuldsanering klarar du att göra själv tror jag. Men vad har 700.000:- i lån gått till?
Spelar ingen roll vad du tycker om kompetensen på komunnens skuldrådgivning. Även om jag till viss del håller med att kompetensen inte är speciellt hög hos en del handläggare - men det är helt orelevant. Rekommenderar starkt ändå om man kan att ansöka via skuldrådgivare.

I processen anses man ha sökt professionell hjälp för sin ekonomiska situation samt ha en mer korrekt ansökan om man gått via kommunen.

Många fler beviljade som sökt via skuldrådgivare än som inte gjort det för att man anses fått professionell hjälp för sin ekonomi och det är det som spelar roll!

Jag anser att både du och budget och skuldrådgivare har fel.

Huvudpoängen är fel om man menar att någon annan än en själv måste förbereda en ansökan åt en till en myndighet. Det är sånt man själv behöver att göra för man måste faktiskt ansvara för sin egna ekonomi. Man gör sig en riktigt stor otjänst annars i livet om man bara lämnar ifrån sig sitt förnuft(däri brukar ekonomiskt tänk finnas)

Färdigt från mitt håll och jag betvivlar att du kan svara för vad andra forummedlemmar anser om vad jag anser om kommunalanställda som tom. du själv nämner tom är "inte särskilt hög"
:)

Jag anser att både du och budget och skuldrådgivare har fel.

Huvudpoängen är fel om man menar att någon annan än en själv måste förbereda en ansökan åt en till en myndighet. Det är sånt man själv behöver att göra för man måste faktiskt ansvara för sin egna ekonomi. Man gör sig en riktigt stor otjänst annars i livet om man bara lämnar ifrån sig sitt förnuft(däri brukar ekonomiskt tänk finnas)

Färdigt från mitt håll och jag betvivlar att du kan svara för vad andra forummedlemmar anser om vad jag anser om kommunalanställda som tom. du själv nämner tom är "inte särskilt hög"
:)
Poängen är att det spelar ingen roll vad du eller jag, eller någon på forumet tycker om skuldrådgivare. Man anses ha sökt professionell hjälp för sin ekonomi och har därför större chans att bli beviljad - det är bevisad fakta.

När skuldsaneringsansökan hanteras så är all extern professionell hjälp man tagit för att komma till rätta med sina problem positivt. Vi kanske inte tycker dom är proffesionella och det kanske inte alla är, men det är irrelevant - det anses som professionell hjälp i processen och att man fått en professionell bedömning att skuldsanering är nödvändig. Det viktiga för att bli beviljad är vad handläggaren som bedömer ens ärende tycker, inte vad vi på forumet tycker. Så jag rekommenderar att göra det som ser positivt ut från skuldsaneringshandläggarens perspektiv, vilket är att ta hjälp.

Detta är från en studie som KFM har gjort för ett par år sedan.
  • 59% ansökte under året via budget och skuldrådgivare. 72% blev beviljad
  • 41% ansökte under året själva - endast 52% blev beviljad
Statistiken talar sitt tydliga språk

1757361213075.png

Poängen är att det spelar ingen roll vad du eller jag, eller någon på forumet tycker om skuldrådgivare. Man anses ha sökt professionell hjälp för sin ekonomi och har därför större chans att bli beviljad - det är bevisad fakta.

När skuldsaneringsansökan hanteras så är all extern professionell hjälp man tagit för att komma till rätta med sina problem positivt. Vi kanske inte tycker dom är proffesionella och det kanske inte alla är, men det är irrelevant - det anses som professionell hjälp i processen och att man fått en professionell bedömning att skuldsanering är nödvändig. Det viktiga för att bli beviljad är vad handläggaren som bedömer ens ärende tycker, inte vad vi på forumet tycker. Så jag rekommenderar att göra det som ser positivt ut från skuldsaneringshandläggarens perspektiv, vilket är att ta hjälp.

Detta är från en studie som KFM har gjort för ett par år sedan.
  • 59% ansökte under året via budget och skuldrådgivare. 72% blev beviljad
  • 41% ansökte under året själva - endast 52% blev beviljad
Statistiken talar sitt tydliga språk

Visa bilaga 5316
Problemet är att den statistiken nog ljuger mkt då du hör om såna som har 20.000 i skulder och söker skuldsanering och inte vet vad det är riktigt.
Dem som går vid skuldrådgivning är det säkert över 95% som har en chans att få sanering men dem som söker själva är det nog ett väldigt stort antal som garanterat inte kommer få det vilket då drar ner statistiken på ja% väldigt mkt då många är givna nej

Problemet är att den statistiken nog ljuger mkt då du hör om såna som har 20.000 i skulder och söker skuldsanering och inte vet vad det är riktigt.
Dem som går vid skuldrådgivning är det säkert över 95% som har en chans att få sanering men dem som söker själva är det nog ett väldigt stort antal som garanterat inte kommer få det vilket då drar ner statistiken på ja% väldigt mkt då många är givna nej
Ja, precis!
Det står ju till och med att det handlar om att rätt personer söker. Det handlar inte om att en individ med sina förutsättningar plötsligt får större chans att få skuldsaneringen beviljad bara man går via skuldrådgivare. Möjligtvis de som är helt kassa på att själv knåpa ihop sin ansökan. Man har de förutsättningar man har och det är dem handläggaren har att bedöma. Är du insolvent och det är skäligt så får du skuldsanering. Beror inte på om en skuldrådgivare varit inkopplad eller ej. Men detta har diskuterats med LUP ett antal gånger tidigare.

Faktum kvartstår fortfarande att man har högre chans att bli beviljad om man sökt hjälp för sina problem.

Har du varit knarkare och fått behandling så har du större chans att sluta knarka än om du försöker själv
Har du vart spelberoende och gått spelberoendebehandling har du större chans att sluta spela
Är du alkoholist och träffat en teraput för att sluta så har du större chans att sluta

Har du ekonomiska problem är det inget skillnad. Att söka extern hjälp via ex en skuldrådgivare visar att du är seriös med att komma till rätta med dina ekonomiska problem och kan få hjälp att budgetera, vart du ska börja ta tag i dom, hur du ska förändra tänk, motiveras etc.

Jag är helt övertygad om att statistiken absolut stämmer ganska väl om att man har mycket högre chans att bli beviljad skuldsanering om man har gått via skuldrådgivare. Tror att det är extremt få som skickar in helt omotiverade ansökningar själv på att man ex har 20.000 kr i skuld. Det handlar max om 2-3% av dessa ansökningar du nämner tänker jag. Ändrar inte statistiken ovan speciellt mycket.

Som sagt det spelar ingen som helst roll vad du och jag tycker om nivån av hur professionella skuldrådgivarna är. Att lägga fram det argumentet är att se trädet för att missa skogen. Det handlar om att man oftast har väldigt grova problem och mår dåligt och att majoriteten behöver extern hjälp i den sitsen. Har man tagit hjälp med att budgetera, hur man ska tänka, hitta en start och fått bedömningen att skuldsanering behövs etc så har man större chans att bli beviljad.

Faktum kvartstår fortfarande att man har högre chans att bli beviljad om man sökt hjälp för sina problem.

Har du varit knarkare och fått behandling så har du större chans att sluta knarka än om du försöker själv
Har du vart spelberoende och gått spelberoendebehandling har du större chans att sluta spela
Är du alkoholist och träffat en teraput för att sluta så har du större chans att sluta

Har du ekonomiska problem är det inget skillnad. Att söka extern hjälp via ex en skuldrådgivare visar att du är seriös med att komma till rätta med dina ekonomiska problem och kan få hjälp att budgetera, vart du ska börja ta tag i dom, hur du ska förändra tänk, motiveras etc.

Jag är helt övertygad om att statistiken absolut stämmer ganska väl om att man har mycket högre chans att bli beviljad skuldsanering om man har gått via skuldrådgivare. Tror att det är extremt få som skickar in helt omotiverade ansökningar själv på att man ex har 20.000 kr i skuld. Det handlar max om 2-3% av dessa ansökningar du nämner tänker jag. Ändrar inte statistiken ovan speciellt mycket.

Som sagt det spelar ingen som helst roll vad du och jag tycker om nivån av hur professionella skuldrådgivarna är. Att lägga fram det argumentet är att se trädet för att missa skogen. Det handlar om att man oftast har väldigt grova problem och mår dåligt och att majoriteten behöver extern hjälp i den sitsen. Har man tagit hjälp med att budgetera, hur man ska tänka, hitta en start och fått bedömningen att skuldsanering behövs etc så har man större chans att bli beviljad.
Inte i närheten av samma sak som att söka hjälp med drog/spel problem. Du kan vara lika seriös utan att ha gått till budget rådgivning. Har du koll på allt så har du då engagerat dig själv och inte bara lagt över det på någon annan.

Kronofogden var ju till och med ute i nyheterna och uppmanade folk att läsa på vad skuldsanering innebär då det var så extremt många ansökningar som inte ens var nära att kunna gå igenom. (Vet inte om det var 1 år sedan eller mer men kommer ihåg att dem gjorde det iallafall)

Sen kanske det har blivit bättre men din statistik var från ngt åt sedan med Har dem då gått ut och sagt att alldeles för många söker utan att han en chans så då leder det till missvisande statistik.

Första jag fick på Google om det men där nämner kronofogden att många ansökningar kommer in på tillfälliga problem.

Uppfyller du kraven så spelar det ingen roll hur du gjorde ansökan så enkelt är det.

Senast ändrad:
Jag säger inte att dom faktorerna du nämner är fel, det jag säger är att det är inte allt. Men det är fortfarande en skillnad på att ha kvitto att man är seriös eller inte har ett kvitto. När skuldsaneringshandläggare ska göra en bedömning så vill dom se på vad man faktiskt har gjort för att förbättra sin ekonomi. Att ha tagit hjälp via skuldrådgivare är ändå en konkret handling där det finns bevis på att man sökt hjälp för sina ekonomiska bekymmer.

Det är ett positiv i bedömningen, man kan fortfarande vara seriös men att inte ha sökt hjälp när man har miljonskulder och behöver hjälp kan ses som mindre positivt än om man faktiskt har sökt hjälp och fått en extern utvärdering att skuldsanering som sista utväg är nödvändig.

Kom ihåg att den enda personens åsikt som spelar roll och som man ska försöka övertyga i en skuldsaneringsansökan att bevilja en är den personen som hanterar personens ansökan och fattar beslut. Det är den personen man ska övertyga att man gjort allt för försöka lösa sin situation. Alla andra åsikter är irrelevanta.
Ur handläggarens perspektiv är att man sökt hjälp positivt i de flesta fall inför bedömning. I en helhetsbedömning är att man sökt hjälp för sina problem positivt. Så är det bara.

Du kan inte tänka från ditt perspektiv när du jobbar med din skälighet till skuldsanering. Du måste tänka ur handläggarens perspektiv och göra din bästa bedömning vad skuldsaneringshandläggaren vill se för att godkänna dig och jobba utifrån det.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp