Spelar ingen roll vad du tycker om kompetensen på komunnens skuldrådgivning. Även om jag till viss del håller med att kompetensen inte är speciellt hög hos en del handläggare - men det är helt orelevant. Rekommenderar starkt ändå om man kan att ansöka via skuldrådgivare.Förstår inte varför så många ropar efter budget och skuldrådgivare, synnerligen inte så kompetenta människor på ett dammigt kommunkontor som sitter där och bara hatar banker brukar de.
Ansökan om skuldsanering klarar du att göra själv tror jag. Men vad har 700.000:- i lån gått till?

Poängen är att det spelar ingen roll vad du eller jag, eller någon på forumet tycker om skuldrådgivare. Man anses ha sökt professionell hjälp för sin ekonomi och har därför större chans att bli beviljad - det är bevisad fakta.Jag anser att både du och budget och skuldrådgivare har fel.
Huvudpoängen är fel om man menar att någon annan än en själv måste förbereda en ansökan åt en till en myndighet. Det är sånt man själv behöver att göra för man måste faktiskt ansvara för sin egna ekonomi. Man gör sig en riktigt stor otjänst annars i livet om man bara lämnar ifrån sig sitt förnuft(däri brukar ekonomiskt tänk finnas)
Färdigt från mitt håll och jag betvivlar att du kan svara för vad andra forummedlemmar anser om vad jag anser om kommunalanställda som tom. du själv nämner tom är "inte särskilt hög"
![]()

Problemet är att den statistiken nog ljuger mkt då du hör om såna som har 20.000 i skulder och söker skuldsanering och inte vet vad det är riktigt.Poängen är att det spelar ingen roll vad du eller jag, eller någon på forumet tycker om skuldrådgivare. Man anses ha sökt professionell hjälp för sin ekonomi och har därför större chans att bli beviljad - det är bevisad fakta.
När skuldsaneringsansökan hanteras så är all extern professionell hjälp man tagit för att komma till rätta med sina problem positivt. Vi kanske inte tycker dom är proffesionella och det kanske inte alla är, men det är irrelevant - det anses som professionell hjälp i processen och att man fått en professionell bedömning att skuldsanering är nödvändig. Det viktiga för att bli beviljad är vad handläggaren som bedömer ens ärende tycker, inte vad vi på forumet tycker. Så jag rekommenderar att göra det som ser positivt ut från skuldsaneringshandläggarens perspektiv, vilket är att ta hjälp.
Detta är från en studie som KFM har gjort för ett par år sedan.
Statistiken talar sitt tydliga språk
- 59% ansökte under året via budget och skuldrådgivare. 72% blev beviljad
- 41% ansökte under året själva - endast 52% blev beviljad
Visa bilaga 5316
Ja, precis!Problemet är att den statistiken nog ljuger mkt då du hör om såna som har 20.000 i skulder och söker skuldsanering och inte vet vad det är riktigt.
Dem som går vid skuldrådgivning är det säkert över 95% som har en chans att få sanering men dem som söker själva är det nog ett väldigt stort antal som garanterat inte kommer få det vilket då drar ner statistiken på ja% väldigt mkt då många är givna nej
Faktum kvartstår fortfarande att man har högre chans att bli beviljad om man sökt hjälp för sina problem.Problemet är att den statistiken nog ljuger mkt då du hör om såna som har 20.000 i skulder och söker skuldsanering och inte vet vad det är riktigt.
Dem som går vid skuldrådgivning är det säkert över 95% som har en chans att få sanering men dem som söker själva är det nog ett väldigt stort antal som garanterat inte kommer få det vilket då drar ner statistiken på ja% väldigt mkt då många är givna nej
Inte i närheten av samma sak som att söka hjälp med drog/spel problem. Du kan vara lika seriös utan att ha gått till budget rådgivning. Har du koll på allt så har du då engagerat dig själv och inte bara lagt över det på någon annan.Faktum kvartstår fortfarande att man har högre chans att bli beviljad om man sökt hjälp för sina problem.
Har du varit knarkare och fått behandling så har du större chans att sluta knarka än om du försöker själv
Har du vart spelberoende och gått spelberoendebehandling har du större chans att sluta spela
Är du alkoholist och träffat en teraput för att sluta så har du större chans att sluta
Har du ekonomiska problem är det inget skillnad. Att söka extern hjälp via ex en skuldrådgivare visar att du är seriös med att komma till rätta med dina ekonomiska problem och kan få hjälp att budgetera, vart du ska börja ta tag i dom, hur du ska förändra tänk, motiveras etc.
Jag är helt övertygad om att statistiken absolut stämmer ganska väl om att man har mycket högre chans att bli beviljad skuldsanering om man har gått via skuldrådgivare. Tror att det är extremt få som skickar in helt omotiverade ansökningar själv på att man ex har 20.000 kr i skuld. Det handlar max om 2-3% av dessa ansökningar du nämner tänker jag. Ändrar inte statistiken ovan speciellt mycket.
Som sagt det spelar ingen som helst roll vad du och jag tycker om nivån av hur professionella skuldrådgivarna är. Att lägga fram det argumentet är att se trädet för att missa skogen. Det handlar om att man oftast har väldigt grova problem och mår dåligt och att majoriteten behöver extern hjälp i den sitsen. Har man tagit hjälp med att budgetera, hur man ska tänka, hitta en start och fått bedömningen att skuldsanering behövs etc så har man större chans att bli beviljad.