Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kan inte betala snabblån – vad händer nu och vilka alternativ har jag?

Hej! Jag har blancolån på cirka 600 tusen, och utöver det även lån hos dessa vidriga Lumify/Binly/Credifi/tomly på totalt ca 80 tusen.
Blancolånen klarar jag av att betala och har alltid skött fläckfritt, men klarar inte av att betala de andra krediterna längre. Ligger ca 30 dagar efter i betalning till dessa 4 nu då jag helt enkelt inte haft råd att betala dem.

Möjligheten att inom rimlig tid kunna få ett samlingslån för dessa känns otroligt små, då jag gått på a-kassa samt jobbat timmar senaste 6 månaderna. Börjar dock nytt jobb nästa vecka, men då de numera kollar transaktionshistorik så kommer de se att jag inte haft fast inkomst senaste tiden.

Då jag inte kommer att kunna komma ifatt med dessa och inte längre orkar med att leva som en fattig kyrkråtta så undrar jag nu hur jag ska hantera detta.

Om jag släpper dessa krediter och de går till KF, så antar jag att det resulterar i att allt kommer att hamna där i.o.m. utmätning?

Jag undrar helt enkelt, ska jag bara en gång för alla släppa allt och ta utmätning och förhoppningsvis en skuldsanering? Eller ska jag enbart släppa Luma finans krediterna?

Om jag släpper allt, vad händer då? Från dag 1 och framåt, har noll koll på detta. Har jag möjlighet att få skuldsanering så småningom?
Ett av lånen är ett år gammalt och de andra än 3-5 år gamla.
Kommer jag kunna "lägga undan" pengar till en regnig dag innan utmätning startar?

Hur många år kan man räkna med att ha utmätning innan eventuell skuldsanering kan godkännas?

Förstår att det är mycket frågor, men otroligt tacksam för alla svar jag får!

Hej! Jag har blancolån på cirka 600 tusen, och utöver det även lån hos dessa vidriga Lumify/Binly/Credifi/tomly på totalt ca 80 tusen.
Blancolånen klarar jag av att betala och har alltid skött fläckfritt, men klarar inte av att betala de andra krediterna längre. Ligger ca 30 dagar efter i betalning till dessa 4 nu då jag helt enkelt inte haft råd att betala dem.

Möjligheten att inom rimlig tid kunna få ett samlingslån för dessa känns otroligt små, då jag gått på a-kassa samt jobbat timmar senaste 6 månaderna. Börjar dock nytt jobb nästa vecka, men då de numera kollar transaktionshistorik så kommer de se att jag inte haft fast inkomst senaste tiden.

Då jag inte kommer att kunna komma ifatt med dessa och inte längre orkar med att leva som en fattig kyrkråtta så undrar jag nu hur jag ska hantera detta.

Om jag släpper dessa krediter och de går till KF, så antar jag att det resulterar i att allt kommer att hamna där i.o.m. utmätning?

Jag undrar helt enkelt, ska jag bara en gång för alla släppa allt och ta utmätning och förhoppningsvis en skuldsanering? Eller ska jag enbart släppa Luma finans krediterna?

Om jag släpper allt, vad händer då? Från dag 1 och framåt, har noll koll på detta. Har jag möjlighet att få skuldsanering så småningom?
Kommer jag kunna "lägga undan" pengar till en regnig dag innan utmätning startar?

Hur många år kan man räkna med att ha utmätning innan eventuell skuldsanering kan godkännas?

Jag är tyvärr inte den personen som kan ge dig så mycket råd och stöd, men du ska veta att du inte är ensam. Jag sitter i en ganska exakt likadan situation som dig, och känner igen allt. Jag håller mig flytande fortfarande, men frågan är hur länge man orkar. Du kommer att få många bra tips och råd här inne, och förhoppningsvis veta hur du kan lägga upp allt. Lycka till

Ja släpper du bara några lån till KF och det så småningom blir löneutmätning så kommer det inte finnas utrymme att betala på de övriga lånen.
Om du kommer beviljas skuldsanering är såklart svårt att svara på. Men släpper du allt så kommer du kunna lägga undan lite pengar innan utmätning startar, det tar minst 6-7 månader innan ev löneutmätning.

Det finns massor av trådar på forumet ang att släppa sina lån, sök runt lite så kommer du bli mycket klokare av det..

Släpper du 1 lån till KFM är det lika bra att släppa allt är min starka åsikt. När du får första anmärkningen och skuldsanering/löneutmätning kommer det ändå vara omöjligt att betala på resten, så det resulterar i att du blir tvingad att släppa resten då. Därav lika bra att släppa allt samtidigt.

Släpper du allt samtidigt så kanske du har 6-9 månader på dig dessutom att leva på vanlig inkomst och lite tid att andas innan skuldsanering/löneutmätning drar igång. Släpper du ett lån och fortsätter betala resten så kommer du troligen ändå leva på under existensminimum fram till utmätning/skuldsanering drar igång och då leva på existensminimum. Dom där 6-9 månaderna om man släpper allt samtidigt kan vara ganska välkommet att få andas i ekonomin ett tag.

Så hur mycket betalar du på lånen du sköter varje månad?

En sak att tänka på: om du av en ren tillfällighet får in pengar vill du inte ha ett stort lån hos KF för att du släppte allt, eller i fel ordning, om det tar månader innan KF börjar löneutmätning.
Ordningen för att släppa lånen borde vara minsta lån först, till största lån sist eller jag tänker jag fel här?

Hej igen och tack för alla svar!

Jag har nu kollat ganska exakt och mina skulder uppgår till cirka 700 000. Då jag redan vet att jag inte kommer klara av detta utan att det hamnar hos inkasso och sedemera kronofogden så undrar jag nu:
Ska jag skicka in en ansökan om skuldsanering nu, släppa lånen närmsta månader och sedan invänta besked. Alternativt skicka in ansökan om skuldsanering, släppa de lånen jag inte klarar av, men fortsätta betala på de som jag klarar av.
Eller ska jag bara släppa allt, invänta utmätning och sedan söka skuldsanering till våren när utmätningen sannolikt kommit igång.

Återigen stort tack för alla svar, detta är en djungel som jag inte alls är bevandrad i.

Börja med att boka möte hos kommunen skuldrådgivning för att skicka skuldsaneringsansökan. Kan ta lite tid och ibland är det ett andra möte med. När ni gått igenom allt så säg att du vill ha hjälp att skicka skuldsaneringsansökan. Eftersom väntetider är ca 8 månader på skuldsanering så kan det vara en god idé att släppa ALLA lånen kanske 2 månader efter att ansökan skickas iväg. Då får du med stor sannolikhet besked om skuldsanering först. Att du har en chans att bli beviljad utan att någon form av utmätning dragit igång. Vilket då innebär att du har 6-7 månader på dig att spara egna pengar inför eventuell skuldsanering om du blir beviljad på första försöket.

Men ta ett möte med skuldrådgivare först och utred skäligheten och i så fall få hjälp med ansökan. Statistiskt sett blir fler beviljade skuldsanering om man gått via kommunens skuldrådgivning, man anses ha en korrekt ansökan och anses ha fått professionell hjälp. Det har viss vikt i bedömningen.

Tack för svaren.
Nu har jag börjat processen med att släppa alla lån. Telefonen ringer konstant och i fredags fick jag första brevet från fogden på Kivra (som jag inte vågat öppna).
Hur ska jag gå tillväga nu? Boka in en tid med skuldrådgivare och se över en ansökan?
Hur lång tid brukar det ta innan utmätning drar igång? Kan någon vägleda mig i hur det ser ut framöver?
Har så mycket frågor, funderingar och oro att jag inte ens vet vad jag ska fråga.

Tack på förhand!

Förstår inte varför så många ropar efter budget och skuldrådgivare, synnerligen inte så kompetenta människor på ett dammigt kommunkontor som sitter där och bara hatar banker brukar de.

Ansökan om skuldsanering klarar du att göra själv tror jag. Men vad har 700.000:- i lån gått till?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp