Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kan hyresvärden säga upp min lägenhet utifrån att skulder har uppkommit efter kontraktsskrivning?

Hej!

Jag gjorde nyligen en intresseanmälan på ett större lägenhet hos den hyresvärd där jag idag hyr hos (Victoriahem). Fick ett mail om att jag nekades bostaden och visning utifrån att jag har skulder (dock inga skulder hos VH). Skulderna har uppkommit efter att jag skrev kontrakt på den nuvarande lägenheten. Har hyresvärden någon laglig rätt att säga upp min lägenhet nu när de fått nys om att jag har skulder?

Det kan väl ändå inte vara möjligt. Låter ju som rena Kina i så fall. Men bäst att avvakta tills någon som verkligen kan juridiken svarar. Men det låter orimligt tycker jag. Annars är det nog många som bör vara nervösa. Inte minst jag.

Hej!

Jag gjorde nyligen en intresseanmälan på ett större lägenhet hos den hyresvärd där jag idag hyr hos (Victoriahem). Fick ett mail om att jag nekades bostaden och visning utifrån att jag har skulder (dock inga skulder hos VH). Skulderna har uppkommit efter att jag skrev kontrakt på den nuvarande lägenheten. Har hyresvärden någon laglig rätt att säga upp min lägenhet nu när de fått nys om att jag har skulder?
Förlåt, men detta är väldigt otydligt.

Du bor i en lägenhet som du skrivit kontrakt på?
Men visat intresse på ytterligare en lägenhet, denna fick du ingen visning på och har inget kontrakt på?

Du blir inte uppsagd från nuvarande lägenhet pga skulder, sålänge du betalar din hyra.

Sen är skulderna alltså hos kfm? Eller ? För dom är inte hos din hyresvärd?

Nej, sålänge du sköter din hyra så blir du inte av med din bostad.

Hur pass stora är viktoriahem?
Dom är stora åtminstone nere i Malmö området, men finns på andra orter oxå.
Nej, du kan inte bli tvingad bort från din nuvarande lgh, men om lägenheten du visade intresse för var större/dyrare, så har säkert fastighetsägaren tagit en kreditupplysning på dig för att se din betalningsförmåga, vilket är rimligt att göra.

Hej!

Nej såklart inte. Även om jag förstår vad du menar…
Alltså så här: Det är en jäkla skillnad om du har för stora skulder i förhållande till hyresvärdens krav (alternativt att dom ligger hos KFM) och SÖKER en lägenhet än om du faktiskt har dragit på dig skulder EFTER den tid att du flyttat in.

Varför då? Jo, just av den enkla anledningen att du matchade hyresvärdens krav NÄR du väl flyttade in.
Se det bara som att du nu under en tid framöver eventuellt inte kan få någon lägenhet (lite beroende på vilken hyresvärd som tittar på kreditupplysningen).

Annars skulle ju hur många som helst riskera att förlora sina lägenheter om man kan få kontraket uppsagt i efterhand på grund av att hyresvärden fått nys om att man har skulder..
Men jag förstår ändå ditt tankesätt att du blir orolig för att du kan ses som en risk att inte kunna betala hyra i tid osv vilket ju i och för sig kan vara sant…men du förstår.
Du beviljades som sagt lägenheten för att du då matchade kraven. Har ingenting med senare att göra^^

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp