Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kan ett företag skicka till KFM utan att ha mitt personnummer?

Jag har en faktura på ca 22000kr som jag inte kan betala...
Den skulle varit betald i mitten på september och nu fick jag beskedet att om den inte betalas imorgon så går den direkt till KFM.

de har inte mitt personnummer men min hemadress så det är ju inte så svårt att ta reda på, men rent juridiskt/teoretiskt är det ens möjligt?

Jag får inga lån som jag kan ta och betala den...

What to do?
Visst kan köpa mig lite tid om de skickar till KFM men handläggning mm men (!) kommer ju inte kunna betala den då heller...

Jag bett att få delbetala men de är inte intresserade av det...

tacksam för att få hjälp att hitta ljuset i mörkret...

Visst finns det inte ngn mer tjänst som betalkoll?

Hur kan du handla på faktura utan personnr???

Ja du...
Vi skulle beställa byggmaterial i somras och Woody la upp fakturan utan att be om personnummer..?
De har vanligtvis inte fakturor till privatpersoner men de löste det över telefon.

Ett personnr är en offentlig handling så dem kan lätt ta fram den, men hur det fungerar rent juridiskt om inget nmr är kopplat till fakturan är svårt o säga. Dem har ju inga bevis på vem som har köpt förutom din hemadress. Kan lika gärna vara någon som var scammat dem, har du skrivit på ngt avtal innan du köpte? Vad står det i den isf?

Nej inte skrivit på ngt utan allt var över telefon. Saken är den att vi har ju haft kontakt kring fakturan och det skulle bli lite löjligt att säga att den inte är min...
Men har ju egentligen inte signerat mgt avtal...?

men rent juridiskt va jag fundersam och fungerade om de bara ”hotade med KFM” eller om de kunde skicka utan att jag tagit del av deras avtal...

men kan ju inte betala..???

Nej inte skrivit på ngt utan allt var över telefon. Saken är den att vi har ju haft kontakt kring fakturan och det skulle bli lite löjligt att säga att den inte är min...
Men har ju egentligen inte signerat mgt avtal...?

men rent juridiskt va jag fundersam och fungerade om de bara ”hotade med KFM” eller om de kunde skicka utan att jag tagit del av deras avtal...

men kan ju inte betala..???

Du har erkänt betalningsskyldighet och då bör det rent juridiskt anses att ni har ett avtal. Muntliga avtal är lika giltigt som ett skriftligt (de kanske har en inspelning på samtalet). De har ju dessutom levererat byggmaterialet hem till dig, så det blir svårt att hävda bedrägeri. Jag ser inga problem med att Woody ansöker om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Du kan ju alltid bestrida skulden så får Woody ta ställning till om de vill driva kravet i tingsrätt.

Personnumret är inte så svårt att hitta, det går att ansöka utan också, vet inte riktigt hur det hanteras bara

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp