Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kan ej betala på skulder längre (för höga utgifter per månad)

Jag har alldeles för höga utgifter per månad och nyligen blev jag sjukskriven och det kommer hålla mig borta från arbete länge. De flesta vägrar samarbeta med mig och har kommunicerat att de ska skicka vidare ärendet. Vad bör jag göra? Om jag släpper till kronofogden kommer de att göra en utmätning på lön vilket är vad jag helst vill ska ske.

Om du inte har annat av värde, såsom bostad, bil, aktier, kontanter eller andra medel så kommer utmätning av inkomst ske mest troligen.

Om du inte har annat av värde, såsom bostad, bil, aktier, kontanter eller andra medel så kommer utmätning av inkomst ske mest troligen.
Jag äger inget sådant, jag har bara inkomsten just nu. Men om inkomsten är för låg och ej räcker till alla räkningar just nu hur blir det med KFM? Tacksam för svar.

Jag äger inget sådant, jag har bara inkomsten just nu. Men om inkomsten är för låg och ej räcker till alla räkningar just nu hur blir det med KFM? Tacksam för svar.
Du får behålla pengar till hyra, el, och sånt. Sen får du behålla ett schablonbelopp utöver det som ska gå till mat, hygien, etc. Jag tvivlar att de tar hänsyn till om du har dyraste Viaplay-abonnemanget eller så, utan det får du betala ur schablonbeloppet. Resten kan utmätas. Har du dyr bil kanske det är bäst att sälja den och köpa en 25000 kronors skrothög.

Du får behålla pengar till hyra, el, och sånt. Sen får du behålla ett schablonbelopp utöver det som ska gå till mat, hygien, etc. Jag tvivlar att de tar hänsyn till om du har dyraste Viaplay-abonnemanget eller så, utan det får du betala ur schablonbeloppet. Resten kan utmätas. Har du dyr bil kanske det är bäst att sälja den och köpa en 25000 kronors skrothög.
Jag förstår och är tacksam för svar. Vad jag undrar mest över är hur enkla/svåra de är att upp en plan med. Om jag får 18000 i netto kommer de ha förståelse för det trots stor skuld eller kommer de försöka utmäta mer än inkomsten?

Jag förstår och är tacksam för svar. Vad jag undrar mest över är hur enkla/svåra de är att upp en plan med. Om jag får 18000 i netto kommer de ha förståelse för det trots stor skuld eller kommer de försöka utmäta mer än inkomsten?
Man gör ingen plan med fogden.
Som dem sa får behålla för hyra och allt sånt plus lite extra resten drar dem. Är inkomsten inte så hög att dem inte kan dra ngt så gör dem inte det. Har du inget av värde finns att utmätta mer heller.

Göra upp planer med Kf går inte, oavsett storlek på skulderna.
Nackdelen med att du inte har tillräcklig inkomst är att skulderna inte kommer minska, om de inte kan dra (eller blir väldigt liten minskning).

Göra upp planer med Kf går inte, oavsett storlek på skulderna.
Nackdelen med att du inte har tillräcklig inkomst är att skulderna inte kommer minska, om de inte kan dra (eller blir väldigt liten minskning).
Inkomsten kommer ligga på runt 18-19 tkr i netto och idag betalar jag runt 15-16 tkr och just därför funderar jag på att släppa allt. Kommer vi kunna få det att fungera med 18-19 tkr och kommer de hem på besök?

Man gör ingen plan med fogden.
Som dem sa får behålla för hyra och allt sånt plus lite extra resten drar dem. Är inkomsten inte så hög att dem inte kan dra ngt så gör dem inte det. Har du inget av värde finns att utmätta mer heller.
Om man inte har något av värde finns det inte mer att utmäta menade du så?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp