Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kan dyr hyra påverka skuldsanering eller löneutmätning hos Kronofogden?

Jag har inte flera år pusslat med min ekonomi som bottnar i gamla lån som blivit nya för att få det att gå runt borde självklart stoppat långt innan men lätt att vara efterklok.

Börjar komma till insikt att jag måste börja släppa skulder till kfm även om det känns så svårt , jobbigt och nervöst.

Min fråga är vi sålde vårt hus för drygt 1 år sedan o bor sedan dess i en hyresrätt, trivs fantastiskt bra , läser att kfm kan motsätta sig att vi har för dyr hyra (inget jag vet om vi har) vad händer då?
Får jag betala mer i löneutmätning o kan det vara en anledning till avslag vid eventuell ansökan till skuldsanering?

Det som händer är att ni får en viss tidsperiod på er att anpassa bostadskostnaden

Tack för svar, tänker om man inte lyckas med det vad händer då? Blir det så kfm drar mer pengar ?

Ja det blir följden. Förbehållsbeloppet sänks och man får mindre pengar kvar att leva på

Jag har inte flera år pusslat med min ekonomi som bottnar i gamla lån som blivit nya för att få det att gå runt borde självklart stoppat långt innan men lätt att vara efterklok.

Börjar komma till insikt att jag måste börja släppa skulder till kfm även om det känns så svårt , jobbigt och nervöst.

Min fråga är vi sålde vårt hus för drygt 1 år sedan o bor sedan dess i en hyresrätt, trivs fantastiskt bra , läser att kfm kan motsätta sig att vi har för dyr hyra (inget jag vet om vi har) vad händer då?
Får jag betala mer i löneutmätning o kan det vara en anledning till avslag vid eventuell ansökan till skuldsanering?

Vad betalar du i hyra?

12800 bor med man o ett barn..

Bor ni stor stad?
För mig har Kronofogden aldrig gjort problem. Jag bor i stad med 100 000 invånare och betalade hyra 9500 kr. Innan den lägenhet hadde jag en för 4000 kr men var tvungen att flytta till den som hyran var 9 500 och det var inga problem. Jag bor dessutom själv. Så tror inte att ni heller kommer ha några problem att bo kvar.

Handläggare ifrågasätt vår hyra 2 vuxna + 1 barn ( 12 500 ).
Undrat om vi kunde hitta billigare boende.
Men kunde motivera varför vi bor där vi bor så det var inga problem sen.

12800 bor med man o ett barn..

1768763570087.png
Jag bor i stad med 100 000 invånare
Är det en kommun i Stor-stockholm, stor-göteborg, stor-malmö är det grönt
Är det en annan kommun med 100.000 invånare så är gränsen ca 12500 kr för bostad. 12800 kr är det då verkligen gränsfall - men utan att lämna garanti så lutar jag åt att det kanske går bra ändå. Vet inte om KFM tvingar er flytta för 300kr för mycket.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp