Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

kan det vända?

Jag förstår att du är livrädd. Det var jag också. I många år. Hade jag vetat hur skönt det var att få berätta och erkänna så hade jag gjort det långt tidigare. Från den dagen du berättar och slipper ljuga om situationen så kan du börja om. Inga mer lån. Det är fruktansvärt svårt, men livet går vidare. Det blir några tuffa år, både ekonomiskt och förtroendemässigt - men livet är fan långt. Och tar man sig igenom några tuffa år så har man ju hela framtiden framför sig. Det viktiga är att komma ihåg hur hemskt det är att hamna i denna negativa spiral, så att man inte hamnar där igen.

Efter att jag outat mig, slutat teckna nya lån och hade det som tuffast ekonomiskt så gick hela månadslönen på 25000 netto till lånen. Då bodde jag gratis hos kompisar och åt minimalt med mat. Nu är jag nere på 10500 kr i månaden i lånekostnader.

Jag hade ingen familj eller vänner som kunde ställa upp med samlingslån. Så det går att lösa detta på egen hand om man är ärlig mot sin omgivning. Förhandla med inkassobolagen och var konsekvent. För mig blev det lite terapi och en sport att förhandla. Vissa inkassobolag är hemska och vissa låneförtag likaså, men låt dig inte nedslås av otrevliga handläggare. Kämpa på!

Ja, nu har jag bestämt mig! Nu är det slut på dena lånekarusellen! Jag förstår att det är dumt att låna mer. Men min dröm är att få till ett samlingslån. Jag har inte så vansinnigt höga skulder i kronor. Däremot så många olika kreditgivare med katastrofala räntor och så alla dessa smslån. Men samlinglån är kört just nu i dagsläget så jag får kämpa på. Aldrig mer smslån, jag känner mig starkare bara av att bestämt mig. Och tack alla ni som gett mig råd och pepp, fasen vad det värmer!

Skönt att du har bestämt dig! Det är det viktigaste steget. Skulle du få ett samlingslån med hjälp av familj eller vänner så är mitt största tips att minnas denna fruktansvärda känsla. Hamna aldrig mer i låneträsket.

Här på detta forum finns otroligt smarta och duktiga människor som kan stötta dig. Det hjälpte mig när jag bröt ihop nu i december-februari då det kom felaktiga inkassokrav från Dinfinans.se (Silverwik). Utan stödet härifrån så hade jag betalat 25000 kr till Gothia inkasso och 25000 till Svea inkasso, avbetalningsplanerna var redan klara. Jag är så tacksam för att jag hittade hit.

Senast ändrad:
Ja vi är många som sitter eller har suttit i skiten. Jag började med att släppa allt och samtidigt tog jag kontakt med kommunens budget och skuldrådgivare.
Jag har säkerligen ca 40 olika lån och de flesta är skitlån.. Samma karusell som många, lån för att lösa lån...

Har nu löneutmätning vilket hittills fungerat bra. Alla skulder utan tre gemensamma lån som jag har tillsammans med frun är hos KFM eller kommer hamna där.
Kontakten med KFM har bara varit bra, de har varit trevliga och hjälpsamma.
Känslan i kropp o psyke är betydligt bättre nu med löneutmätning än när jag satt timmar med mååååånga räkningar som inte gick ihop sig.
Har gjort en budget som jag följer och får ju kvar samma summa varje månad nu. Ingen lyxtillvaro kan jag säga men jämför med att gå back 10 000 kr varje månad mot att ha några tusen kvar till mat och lite gott till helgen är bra så mycket bättre. Visst så ökar ju skulden till KFM och har ca 20 anmärkningar hittills.

Hade också svårt att berätta och få förståelse från respektive och det var jobbigt. Tror dock att de vet att det är dåligt med ekonomin men blir mycket bättre att berätta och förklara.

Men som sagt för min del blev det mycket bättre med livet när jag släppt allt och löneutmätningen kom igång. Har bra koll nu och öppnar och sorterar all post som kommer. Får hålla mig undan från brevbäraren bara...

Lycka till och stor kram till er som kämpar!!

Jag förstår precis din situation, jag kan inte heller berätta hemma, det är fruktansvärt ensamt! Till en början tar man nya sms lån för att betala de gamla, man tror på något sätt att det går och hoppas så oändligt mycket att allt löser sig längre fram. Men tyvärr är nya lån ingen bra lösning pga räntan plus att de nya lånen oftast hamnar hos Inkasso eller avbetalning och förlängning i evighet som kostar massor! Mitt råd till dig är:
1.Skriv ner på ett papper alla dåliga lån du har och när de ska betalas (förfallodatum). Det är bra att se allt svart på vit!
2. Titta igenom vilka olika långivare du har och kolla på deras hemsidor om de går med på avbetalning (många gör det men inte alla)
3. Skriv ner på varje lån (punkt 1) vilka som INTE erbjuder avbetalning utan skickar till Inkasso. Så kollar du om deras Inkasso erbjuder avbetalning.

Det jag är ute efter är att du ska lokalisera de allra värsta långivarna som inte erbjuder avbetalning och inte heller Inkasso utan bara förlängning av lån (det är dyrt att förlänga utan att amortera). Att du ska se vilka lån har högst risk att skickas till Kfm! Koncentrera dig att betala dem. Ring och gör upp avbetalningsplaner med alla andra! Om man ringer i tid och berättar att man försatt sig i en svår ekonomisk situation men vill ta tag i det utan att nya lån kommer de flesta att gå med på avbetalningsplan

4. Hur svårt det än är ta inga nya lån om det inte verkligen gäller liv och död! Vi är många här som vet vad nya lån kan ställa till med.

5. Angående att du inte kan berätta hemma, så kan jag tyvärr inte råda dig till att göra det eftersom jag förstår att du är orolig för konsekvenserna. Jag vet hur det är. Men om du gör allt annat jag skrev och förhoppningsvis känner att du kan få koll på läget och vända åt rätt håll så kanske du inte behöver berätta eller bara berätta så lite som möjligt. Det bästa är förstås att kunna berätta allt som andra tidigare skrev men var och en lever i sin egen livssituation och kan bäst avgöra om man kan berätta eller inte.

Min värsta period med sms lån på upp till 20 000 kr/mån var runt 2011-2012, nu är läget under kontroll men fortfarande inte så stabilt. Men jag blir hjälp av att skriva ner svart på vit, för när jag ser vad det kostar så blir jag förskräckt och mår inte bara psykiskt men även fysiskt illa! Alla dessa tusentals och tiotusentals lappar man slängt i sjön, räntor och avgifter, påminnelseavgifter, inkassokostnader, Kfm avgifter... det blir många semesterresor som jag berövat min familj från! Visst mår man illa!

Jag är övertygad om att man kan ta sig igenom vilken situation som helst (bortsett från sjukdomar då) om man tar ansvar över situationen, inser konsekvenserna om man inte tar ansvar, sätter upp mål och kämpar mot dem!

Du får räkna med många bakslag men har man bestämt sig så går det.

Om dina skulder hamnar hos Kfm och ni har gemensam villa så kommer din man att drabbas hårt han med. Så går det så långt så blir du tvungen att berätta! Så låt det inte gå så långt utan ring ring och åter ring till alla långivare, berätta om läget och be om hjälp!

För min del har det här Forumet varit och är oerhört viktigt, här hämtar jag kraft och stöd!
Önskar dig lycka till och tro mig, det kommer att vända om du tar tag i det NU!

Jag förstår precis din situation, jag kan inte heller berätta hemma, det är fruktansvärt ensamt! Till en början tar man nya sms lån för att betala de gamla, man tror på något sätt att det går och hoppas så oändligt mycket att allt löser sig längre fram. Men tyvärr är nya lån ingen bra lösning pga räntan plus att de nya lånen oftast hamnar hos Inkasso eller avbetalning och förlängning i evighet som kostar massor! Mitt råd till dig är:
1.Skriv ner på ett papper alla dåliga lån du har och när de ska betalas (förfallodatum). Det är bra att se allt svart på vit!
2. Titta igenom vilka olika långivare du har och kolla på deras hemsidor om de går med på avbetalning (många gör det men inte alla)
3. Skriv ner på varje lån (punkt 1) vilka som INTE erbjuder avbetalning utan skickar till Inkasso. Så kollar du om deras Inkasso erbjuder avbetalning.

Det jag är ute efter är att du ska lokalisera de allra värsta långivarna som inte erbjuder avbetalning och inte heller Inkasso utan bara förlängning av lån (det är dyrt att förlänga utan att amortera). Att du ska se vilka lån har högst risk att skickas till Kfm! Koncentrera dig att betala dem. Ring och gör upp avbetalningsplaner med alla andra! Om man ringer i tid och berättar att man försatt sig i en svår ekonomisk situation men vill ta tag i det utan att nya lån kommer de flesta att gå med på avbetalningsplan

4. Hur svårt det än är ta inga nya lån om det inte verkligen gäller liv och död! Vi är många här som vet vad nya lån kan ställa till med.

5. Angående att du inte kan berätta hemma, så kan jag tyvärr inte råda dig till att göra det eftersom jag förstår att du är orolig för konsekvenserna. Jag vet hur det är. Men om du gör allt annat jag skrev och förhoppningsvis känner att du kan få koll på läget och vända åt rätt håll så kanske du inte behöver berätta eller bara berätta så lite som möjligt. Det bästa är förstås att kunna berätta allt som andra tidigare skrev men var och en lever i sin egen livssituation och kan bäst avgöra om man kan berätta eller inte.

Min värsta period med sms lån på upp till 20 000 kr/mån var runt 2011-2012, nu är läget under kontroll men fortfarande inte så stabilt. Men jag blir hjälp av att skriva ner svart på vit, för när jag ser vad det kostar så blir jag förskräckt och mår inte bara psykiskt men även fysiskt illa! Alla dessa tusentals och tiotusentals lappar man slängt i sjön, räntor och avgifter, påminnelseavgifter, inkassokostnader, Kfm avgifter... det blir många semesterresor som jag berövat min familj från! Visst mår man illa!

Jag är övertygad om att man kan ta sig igenom vilken situation som helst (bortsett från sjukdomar då) om man tar ansvar över situationen, inser konsekvenserna om man inte tar ansvar, sätter upp mål och kämpar mot dem!

Du får räkna med många bakslag men har man bestämt sig så går det.

Om dina skulder hamnar hos Kfm och ni har gemensam villa så kommer din man att drabbas hårt han med. Så går det så långt så blir du tvungen att berätta! Så låt det inte gå så långt utan ring ring och åter ring till alla långivare, berätta om läget och be om hjälp!

För min del har det här Forumet varit och är oerhört viktigt, här hämtar jag kraft och stöd!
Önskar dig lycka till och tro mig, det kommer att vända om du tar tag i det NU!

Så himla bra tips! Gråter en liten skvätt när jag läser diut inlägg. För jag känner så väl igen mig när du beskriver hur det känns. Alla roliga saker man berövat son familj och hur man mår illa både psykiskt och fysiskt :( Jag tar tag i det NU. Jag vägrar låta min man bli mer drabbad genom att jag kommer till KF, det känns som om jag hellre vill dö än det :( Men kanske, kanske kan jag ordna upp det om jag tar tag i det nu!

Så himla bra tips! Gråter en liten skvätt när jag läser diut inlägg. För jag känner så väl igen mig när du beskriver hur det känns. Alla roliga saker man berövat son familj och hur man mår illa både psykiskt och fysiskt :( Jag tar tag i det NU. Jag vägrar låta min man bli mer drabbad genom att jag kommer till KF, det känns som om jag hellre vill dö än det :( Men kanske, kanske kan jag ordna upp det om jag tar tag i det nu!
Du kommer att klara det! Skriv här och berätta hur det går. Här hjälps vi åt. Jag har också gråtit när jag läst vad andra skrivit till mig, dels så släpper alla känslor man håller så hårt inom sig hemma när man får pepp här och dels så blir man rörd av att det finns människor som inte dömer än! Jag har kämpat i 5 år och bedömer att jag har ca 2 år kvar. Jag har lärt mig massor. Det värsta man kan göra är att ge upp. Det är aldrig försent att ge upp.

Sen får man peppa sig själv också. Det händer att jag själv klappar mig på axeln ibland när jag gjort något som är bra för ekonomin.
Jag har inte spärrat mig hos någon långivare och ibland när jag får erbjudanden om lån så känner jag mig stark och glad och lättad att jag INTE kommer att låna! Men det får man också avgöra själv hur man vill göra med det.

Det finns så många beslut som du kan ta redan IDAG och redan idag kan du må lite bättre :)

Jag bestämde mig för att släppa allt till KF efter, bland annat, läst på detta forumet. Jag befinner mig just nu i processen att det kommit påminnelser och väntar på mitt första brev från inkasso.
Jag har redan pratat med KF och det var väldigt trevliga, förstående och icke dömande människor jag hade kontakt med.
Tidigare har "målet" varit att inte hamna hos KF, nu vill jag komma igång med den delen så att det blir rätsida på all skit.
Vi kämpar på!

Har det ordnat sig för dig Archatos?
Ja, för mig har det ordnat sig. Det gick åt helvete för ca. 9 år sedan, och jag har levt med löneutmätning i nästan hela perioden. Jag har haft olika skulder sedan jag var 20 år gammal, och har egentligen aldri haft en ordnat ekonomi, före nu.

Mitt stora mål var å vara skuldfri före jag fyllde 40, och det har jag klarat med 6 månader kvar :)

Det er tufft å komma sig gjenom allt, men det er värd det. Jag klantade till det för mig igen när jag nestan var klar. Hur det gick till vet jag inte, men Ferratum godkände en kredit för mig som jag tog. Den er betalad av och jag er spärrad der ochså nu. Efter så lång tid med utmätning kan inte känslan jag hadde när jag fick en lönespec med full lön, och kollade kontot på löningsdagen beskrivas med ord. Aldri mer ett lån, om det inte er för å köpa hus eller bil.

Min nuvarande sambo fick inte veta precis hur illa det låg till ekonomisk före sommaren förra året. Hon visste en del, sedan min ekonomi var skit redan när vi treffades, men under sommaren gick det åt helvete. Istället för å innrömma hur illa det var, försökte jag dölja, och spenderade pengar som egentligen inte fanns å spendera. Hamnade efter med hyran (det värste som kan hända, utan tvivl) och var extremt nära å bli vräkt. Då fanns det ingen väg utanom å berätta precis hur illa det stod till för mig.

Visst, hon var arg. Men hon var inte arg för att jag hadde ekonomiska bekymmer, hon var arg för at jag inte hadde berättad hur illa det var. Att jag inte hadde varit ärlig var det värsta. Men hon er er kvar, och jag har lärt at jag måste vara ärlig med henne.

Jag hoppas att du ochså kommer dit, så du kan få det stödet som behövs från den du levar tilsammans med. I mellantiden, så kan du få prata med många av oss her, som vet hur det känns.

Ja, för mig har det ordnat sig. Det gick åt helvete för ca. 9 år sedan, och jag har levt med löneutmätning i nästan hela perioden. Jag har haft olika skulder sedan jag var 20 år gammal, och har egentligen aldri haft en ordnat ekonomi, före nu.

Mitt stora mål var å vara skuldfri före jag fyllde 40, och det har jag klarat med 6 månader kvar :)

Det er tufft å komma sig gjenom allt, men det er värd det. Jag klantade till det för mig igen när jag nestan var klar. Hur det gick till vet jag inte, men Ferratum godkände en kredit för mig som jag tog. Den er betalad av och jag er spärrad der ochså nu. Efter så lång tid med utmätning kan inte känslan jag hadde när jag fick en lönespec med full lön, och kollade kontot på löningsdagen beskrivas med ord. Aldri mer ett lån, om det inte er för å köpa hus eller bil.

Min nuvarande sambo fick inte veta precis hur illa det låg till ekonomisk före sommaren förra året. Hon visste en del, sedan min ekonomi var skit redan när vi treffades, men under sommaren gick det åt helvete. Istället för å innrömma hur illa det var, försökte jag dölja, och spenderade pengar som egentligen inte fanns å spendera. Hamnade efter med hyran (det värste som kan hända, utan tvivl) och var extremt nära å bli vräkt. Då fanns det ingen väg utanom å berätta precis hur illa det stod till för mig.

Visst, hon var arg. Men hon var inte arg för att jag hadde ekonomiska bekymmer, hon var arg för at jag inte hadde berättad hur illa det var. Att jag inte hadde varit ärlig var det värsta. Men hon er er kvar, och jag har lärt at jag måste vara ärlig med henne.

Jag hoppas att du ochså kommer dit, så du kan få det stödet som behövs från den du levar tilsammans med. I mellantiden, så kan du få prata med många av oss her, som vet hur det känns.
Shit, så bra jobbat :) Riktigt stort grattis till skuldfriheten och grattis i förskott på 40- årsdagen :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp