Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kan be CSN att återkalla ärendet från KFM?

Hejsan!
Mitt återkrav på 18000 kr hos CSN har hamnat hos kronofogden för ungefär två månader sedan, trots att jag förklarade för CSN att jag inte hade en möjlighet att betala en enda krona, för att jag inte hade någon inkomst alls då. Nu har jag fått min första lön från mitt tillfälliga jobb, betalt in 8000 kr av skulden, och jag tänker ringa CSN imorgon för att ansöka om delbetalningsplan på de resterande 10000 kr, och samtidigt be dem att återkalla ärendet från kronofogden, för att bli av med betalningsanmärkningen.
Har ni tips på hur jag bäst kan lyckas med att få bort ärendet från kronofogden?

Det är min första och enda betalningsanmärkning, och vill bli av med det. Jag kunde faktiskt inte sova hela natten igår för att jag var så ledsen och arg på hur orättvist livet kan vara ibland. Jag har nästan aldrig åkt på semester eller besökt tandläkaren bara för att betala den höga hyran till studentboendet och sköta mina räkningar med det lilla jag får i studiemedel, men så fort en fattig student till fattiga föräldrar som mig hamnade i en ekonomisk kris fick jag en betalningsanmärkning inom två månader, medan många andra åker på semester varje sommar och köper sig nya kläder och dyra smycken varje månad, och behöver aldrig oroa sig över studieresultatet eller framtida jobb bara för att de råkade födas bland rika föräldrar.

Senast ändrad:
Hejsan!
Mitt återkrav på 18000 kr hos CSN har hamnat hos kronofogden för ungefär två månader sedan, trots att jag förklarade för CSN att jag inte hade en möjlighet att betala en enda krona, för att jag inte hade någon inkomst alls då. Nu har jag fått min första lön från mitt tillfälliga jobb, betalt in 8000 kr av skulden, och jag tänker ringa CSN imorgon för att ansöka om delbetalningsplan på de resterande 10000 kr, och samtidigt be dem att återkalla ärendet från kronofogden, för att bli av med betalningsanmärkningen.
Har ni tips på hur jag bäst kan lyckas med att få bort ärendet från kronofogden?

Det är min första och enda betalningsanmärkning, och vill bli av med det. Jag kunde faktiskt inte sova hela natten igår för att jag var så ledsen och arg på hur orättvist livet kan vara ibland. Jag har nästan aldrig åkt på semester eller besökt tandläkaren bara för att betala den höga hyran till studentboendet och sköta mina räkningar med det lilla jag får i studiemedel, men så fort en fattig student till fattiga föräldrar som mig hamnade i ett ekonomiskt kris fick jag en betalningsanmärkning inom två månader, medan många andra åker på semester varje sommar och köper sig nya kläder och dyra smycken varje månad, och behöver aldrig oroa sig över studieresultatet eller framtida jobb bara för att de råkade födas bland rika föräldrar.
Jag vet tyvärr inte hur det fungerar. Men vill bara säga : hoppas att det löser sig :)

Hejsan!

Det är min första och enda betalningsanmärkning, och vill bli av med det. Jag kunde faktiskt inte sova hela natten igår för att jag var så ledsen och arg på hur orättvist livet kan vara ibland. Jag har nästan aldrig åkt på semester eller besökt tandläkaren bara för att betala den höga hyran till studentboendet och sköta mina räkningar med det lilla jag får i studiemedel, men så fort en fattig student till fattiga föräldrar som mig hamnade i en ekonomisk kris fick jag en betalningsanmärkning inom två månader, medan många andra åker på semester varje sommar och köper sig nya kläder och dyra smycken varje månad, och behöver aldrig oroa sig över studieresultatet eller framtida jobb bara för att de råkade födas bland rika föräldrar.
De på CSN säger att de inte kan dra tillbaks krav. Men jag lyckades få dem att ändra sig. Det hade inte gått till KF i och för sig. Men ligg på och va envis!
Hoppas de löser sig

Tyvärr kan inte anmärkningen hävas även om de drar tillbaka det, däremot kan anmärkningen om det är din enda eventuellt sekretessmarkeras.

Som tigerkatten skriver så kan din anmärkning "döljas" om den är din enda när skulden är betald, eller om du får en avbetalningsplan och de drar tillbaka ansökningen.

Kan bara också flika in att tänket du beskriver med dina avslutande rader aldrig kommer leda någonvart och bara göra dig olycklig. Att jämföra sin situation med andras är meningslöst, visst, en del föds med rätt ekonomiska förutsättningar (andra föds i svältområden), men du vet inget om deras liv utifrån. Kanske har de lånat sig till materiella tillgångar, kanske har deras pappa slagit dem hela uppväxten osv. Man kan bara göra så bra för sig själv som möjligt!

Kan bara också flika in att tänket du beskriver med dina avslutande rader aldrig kommer leda någonvart och bara göra dig olycklig. Att jämföra sin situation med andras är meningslöst, visst, en del föds med rätt ekonomiska förutsättningar (andra föds i svältområden), men du vet inget om deras liv utifrån. Kanske har de lånat sig till materiella tillgångar, kanske har deras pappa slagit dem hela uppväxten osv. Man kan bara göra så bra för sig själv som möjligt!
Instämmer till fullo! Utåt sett tycker nog många av mina vänner att jag har ett jättebra liv med bra jobb och trygg familj. Ovetande om min ekonomiska situation som nästan tar livet ur mig och en uppväxt som jag inte ens önskar min värsta fiende. De inre demoner man slåss mot syns inte utåt och kan inte elimineras med hjälp av materiella tillgångar. Någonsin. Tro mig, jag vet.

Tack för era svar Nystart, Tigerkatten007 och Turnaround!

Ursäkta om någon kände sig träffad av min avslutning. Det är klart att utseendet inte berättar allt, men jag menade inte ens att det är något fel på dem som har rika föräldrar som kan hjälpa till. Det jag protesterade mot är systemet i samhället vi lever i. Systemet är ju så hård mot oss som inte har lika bra omständigheter som andra. Felet är på systemet för att inte ta hänsyn till de fattigas situation. Varför ska jag och du Tigerkatten007 bemöta så mycket lidande om vi misslyckas en gång, medan de som råkade vara rika kan lätt komma undan hur många misslyckanden som helst utan bekymmer. Jag har verkligen slitits i många timmar framför skrivbordet varje dag i tre år för att alltid få toppbetyg, men när mitt psyke kollapsade och jag misslyckade att få det studieresultat som krävdes i en termin, så fick jag en betalningsanmärkning för att jag inte betalade tillbaka studiemedel, trots att CSN visste mycket väl att jag inte hade några pengar kvar. Det är svårt att beskriva med ord lidandet jag fick möta just då. Jag hade bokstavligen inte en enda krona kvar, och när jag sökte om hjälp hos socialtjänsten fick jag en tid närmast efter 28 dagar för att alla handläggare var upptagna. Under väntetiden till socialtjänstens hjälp gick jag ner tio kilo i vikt, från 65 till 56 kilo (175 lång), för att maten jag hade räcker för en vecka, inte 28 dagar. Kan något sådant verkligen hända här i Sverige? Ja, för att det hände mig, och jag är säker att det händer många andra just nu.

Men ja, sådana orättvisor finns ju överallt i världen. Vi har det mycket bättre här i Sverige måste man erkänna. Bättre men inte tillräckligt bra tycker jag dock.

I så fall får jag leva med anmärkningen i tre år. Jag trodde att den tas bort automatiskt om ärendet återkallas. Men jag ska ändå ringa för att kolla om det ändå är möjligt att bli av med anmärkningen.

Jag förstår dig och känner mig inte träffad. Ville bara understryka att pengar inte är allt, man kan lida på så många sätt trots pengar. Men att vara utan mat borde inte hända i detta land. Kunde du inte ansöka om nedsättning hos CSN pga låg inkomst?
Lycka till!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp