Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kammarkollegiet vad är det?

Hej, hade ingen aning vad det var. Blev chockad när jag såg att jag fått en faktura från dom på 5000kr för en bil jag ägde för 7 år sedan.

Vad är dom? Är jag körd? Får jag en prick hos kronofogden? Hade fått brev 7e oktober. Det står att sista betalningsdag är 22 oktober. Får dom göra så här?

Är det lugnt om jag betalar innan 22a oktober? Det står att man måste höra av sig för betalning eller betalningsplan innan 22a oktober.
Det är flytt av bil? Som jag trodde var betalt men då var det ett litet belopp kvar. Får dom göra så? Har inte hört ett ord om detta sen 2017, så ränta har tickat på.

Låter som bluffaktura. Men skulle ändå kolla upp det.

Kammarkollegiet sköter upphandlingar för kommunen, skola, landsting etc och offentliga upphandlingar för stat, eller större företag, att dom skulle sköta någon form av lån/fakturering för bilhandel mot privatpersoner låter ganska otroligt i mina öron.

Om du tex ska stå för någon kostnad i samband med en rättegång är det Kammarkollegiet som skickar fakturan!

Om du tex ska stå för någon kostnad i samband med en rättegång är det Kammarkollegiet som skickar fakturan!
Vad gäller då? Betala så är allt lugnt? Men får dom göra så? Låta en faktura ligga och ticka på utan att höra av sig på 7 år? Och när det väl skedde så var det 8 år sedan.

Det gäller flytt av en bil som en ”vän” lånat som han sedan bara lät stå utan att säga något.

Vadå rättegång för en ståendes bil som skedde för 7 år sedan? Har inte fått ett enda brev eller något på Kivra på 7 år av dom.

Kan det handla om en oförsäkrad bil?

Kan det handla om en oförsäkrad bil?
Det kan vara så? Den var det någon dag bara. Sedan hade han lämnat bilen för bärgning men aldrig fixat det. Så jag antar att kommunen tog avgift och flytta istället?

Men kan dom göra så här? Inte meddela mig och låta ränta ticka i 7 år? Inte fått ett enda meddelande eller brev på 7 år. Myndigheter och skit är verkligen kriminella.

Någon som har erfarenhet av dom? Statligt tydligen. Hörde av mig för en vecka sen utan svar.

Står att fakturan har sista betalningsdag nu på söndag. Vilket verkar märkligt? Banker har inte ens öppet då.

Kundtjänst på annan avdelning sa att det var lugnt eftersom jag skickat mail för en vecka sedan innan utgångsdatum så jag kan höra av mig på måndag.

Men vi säger att den går ut på söndag. Och jag betalar måndag. Vad händer då? Skickas det till kronofogden? Men jag får väl inte prick/betalningsanmärkning på en gång då? Eller är det så med statligt?

visst borde jag ha 10 dagar på mig att invända/betala hos kronofogden då?

Kammarkollegiet är väl Sveriges äldsta myndighet, minns jag rätt så var det Gustav vasa som grundade den.
Dom gör allt möjligt konstigt, bland annat förvaltar allmänna arvsfonden. Man är också försäkringsbolag på alla (tror jag) statliga fordon, backar jag på något blir det blanketter som ska till Kammarkollegiet.
Dom är också inkassobolag för en hel del myndigheter, bland annat länsstyrelser och Transportstyrelsen
Det är mycket hos dem hanteras som e-mål vad jag vet, din skuld bör gå som e-mål annars hade den varit hos kfm för länge sedan.

Det är ju inte konsumentfordran så preskriptionstiden är 10 år, vilket innebär att höra av sig efter 7-8 är okej (men kanske inte så snyggt)

Någon som har erfarenhet av dom? Statligt tydligen. Hörde av mig för en vecka sen utan svar.

Står att fakturan har sista betalningsdag nu på söndag. Vilket verkar märkligt? Banker har inte ens öppet då.

Kundtjänst på annan avdelning sa att det var lugnt eftersom jag skickat mail för en vecka sedan innan utgångsdatum så jag kan höra av mig på måndag.

Men vi säger att den går ut på söndag. Och jag betalar måndag. Vad händer då? Skickas det till kronofogden? Men jag får väl inte prick/betalningsanmärkning på en gång då? Eller är det så med statligt?

visst borde jag ha 10 dagar på mig att invända/betala hos kronofogden då?
Inget alls märkligt att förfallodatum är på helgdag, IT-systemen sätter förfallodatum utifrån betalningsvillkor. Se till att betala så att pengarna finns på deras konto på måndag, det borde fungera att betala tidigt på måndag morgon beroende på vilken brytpunkt din bank har.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp