Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Köra lånad bil med Löneutmätning

”Hur kan man bevisa att det är ens bil då?

– Det kanske finns något i bilen som kan tyda på att den har en annan ägare, säger Andreas Köhler”

Att ha i åtanke…
När jag var i kontakt med kfm för att ta reda på vad som gällde med firmabil fick jag besked att det handlar om två saker. Först vems är bilen och jag fick då exempel som kvitto på köpet, vem har betalat skatt, försäkring, besiktning.
För det andra varför kör du bilen? Är det tex en firmabil så kan ett anställningsavtal tala om att du har rätt att köra den just då (ha den i besittning är väl korrekt term?)

Det låter ju rimligt men i den artikeln verkar de ju kunna bevisa allt detta men ändå riskera bli av med den?

När jag var i kontakt med kfm för att ta reda på vad som gällde med firmabil fick jag besked att det handlar om två saker. Först vems är bilen och jag fick då exempel som kvitto på köpet, vem har betalat skatt, försäkring, besiktning.
För det andra varför kör du bilen? Är det tex en firmabil så kan ett anställningsavtal tala om att du har rätt att köra den just då (ha den i besittning är väl korrekt term?)

Det låter ju rimligt men i den artikeln verkar de ju kunna bevisa allt detta men ändå riskera bli av med den?

Skulle utgå från att man missat en del detaljer när man larmade aftonbladet..

Hej! De är såhär att ja har löneutmätning 1 miljon kr i skulder och vill låna min fars bil i sommar för att åka några dagar till gotland , hur är det om man kör bil under löneutmätning? Läst att dom direkt ringer kronofogden vid en poliskontroll och troligtvis utmäter andras fordon då ägarregistret inte är tillräckligt för att anse vem som är ägare. Så jag undrar om någon annan blivit stoppad med löneutmätning i en lånad bil ej leasing/ hyrbil ? säger polisen något ? Har de tagit bilen när man är på resa långt hemifrån? Tänkte ha några kompisar med ,vore sjukt pinsamt om de utmäter bilen på gotland 30 mil hemifrån och så ska kompisarna fixas hem och de säger vi tar bilen för du har skulder :( vill ju inte att kompisar osv ska veta det sjukt pinsamt..
Jag har en bil samt har en pågående löneutmätning och jag har åkt förbi polisen och aldrig blivit stoppad.

Så med löneutmätning kan man aldrig mer köra bil alltså?

Egen bil går bra, om man har fått beviljat att ha bil. Om sambo/make/maka har bil så går det generellt sett bra också, det är åtminstone mycket svårare för KFM att mäta ut den bilen vad jag förstår. Hyrbil/firmabil går också bra.

I övrigt, nej, inte om man inte vill ta risken att få bilen utmätt. Jag fastnade i en vanlig körkorts- och nykterhetskontroll tidigare i somras och när polisen kollat mitt körkort så frågade hon om det var min bil och slog upp den i bilregistret. Jag gissar att hon fick upp att jag är flaggad för utmätning när hon kollade mitt körkort och att hon därför kollade att bilen faktiskt är den bil som KFM låtit mig behålla.

Förmånsbilar, hyrbilar och leasingbilar är ganska safe att köra :)

Men annars nej, att köra en lånad bil som inte är något av ovan är förenat med risk.

Jag har en bil samt har en pågående löneutmätning och jag har åkt förbi polisen och aldrig blivit stoppad.
Men då antar jag att det är en bil som Kronofogden låtit dig behålla? Om en bil är registrerad på dig så kommer ju KFM mäta ut den om de anser att det ska göras, om inte så har du ju rätt att ha bilen och den är inte flaggad på nåt sätt.

Egen bil går bra, om man har fått beviljat att ha bil. Om sambo/make/maka har bil så går det generellt sett bra också, det är åtminstone mycket svårare för KFM att mäta ut den bilen vad jag förstår. Hyrbil/firmabil går också bra.

I övrigt, nej, inte om man inte vill ta risken att få bilen utmätt. Jag fastnade i en vanlig körkorts- och nykterhetskontroll tidigare i somras och när polisen kollat mitt körkort så frågade hon om det var min bil och slog upp den i bilregistret. Jag gissar att hon fick upp att jag är flaggad för utmätning när hon kollade mitt körkort och att hon därför kollade att bilen faktiskt är den bil som KFM låtit mig behålla.

Kronfogden beviljar ingen att ha bil..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp