Köpt bostad, panik

Vi får väl hoppas på SBAB prognosen...
Min bedömning är att det rörliga räntan kommer att ligga på ca 5% innan årets slut.
(Hoppas jag har fel)
Min magkänsla säger att vi inte kommer att nå upp till 5% i år rörlig ränta.

Min magkänsla säger att vi inte kommer att nå upp till 5% i år rörlig ränta.

Finns inte en chans, om det mot all jävla förmodan ändå sker - då ryker amorteringskravet och då blir det samma kostnad som att man har en ränta på kanske 3.5%-3.6%

Finns inte en chans, om det mot all jävla förmodan ändå sker - då ryker amorteringskravet och då blir det samma kostnad som att man har en ränta på kanske 3.5%-3.6%
enligt Aktuellt igår kväll skruvar Swedbank upp sin prognos ang den rörliga räntan som förväntas ligga runt 3% innan årsskiftet.

enligt Aktuellt igår kväll skruvar Swedbank upp sin prognos ang den rörliga räntan som förväntas ligga runt 3% innan årsskiftet.
Utgår du från snitt eller listränta?
Listränta för Swedbank ligger idag på 3,24%,.
Inflationen stiger och med skyhöga energikostnade lär den inte minska vilket i sin tur påverkar Riksbankens
kommande beslut.
Kvarhåller min prognos om 5% (listränta) innan årsskiftet.
Det är många parametrar som styr ränteläget men det ser inte så ljust ut framöver.
1% ränta ett minne blott och vi närmar oss ett mera normalt ränteläge.
Hoppas bara vi får bättre sparränta, tänk när man fick 0,5% på skattekonto....

Senast ändrad:
Utgår du från snitt eller listränta?
Listränta för Swedbank ligger idag på 3,24%,.
Inflationen stiger och med skyhöga energikostnade lär den inte minska vilket i sin tur påverkar Riksbankens
kommande beslut.
Kvarhåller min prognos om 5% (listränta) innan årsskiftet.
Bankerna utgår fr listräntan. "Strax över 3% i slutet av året" ordagrant citerat, Swedbanks prognos.
Men vad de tror och vad det blir behöver inte vara samma sak. Kan bli mer. Hoppas inte.

2023 är det inte omöjligt med 5-6% .
inprisat idag är väl ca 100bps från riksbanken nu kvar under 2022.
Är dock alldeles för lite och fortsatta höjningar behövs under 2023.

Man kommer höja till vi går i recession iaf för att hantera inflationen. Sedan kommer det dock inte finnas mycket krut när vi väl går in i recession.

Lönerevisionen nästa år blir intressant och möjligt den pressar upp inflationen ännu mer.

15år av gratispengar behöver betalas någongång.
Slopa amorteringskrav tror jag inte, hade inte hjälpt särskilt mycket på enorma skuldbördan dock höja ränteavdrag är väl mer troligt.
Får väl se vad våra duktiga politiker gör för att köpa röster.

Som jag skrev i en annan tråd.

Folk som har en villa idag med en belåning på 5-6.000.000 vilket är ganska vanligt i dom fyra största städerna (där 50% av svenskarna bor) hade med 6% ränta alltså betalat VARENDA månad 35.000 kronor ungefär i bara ränta. Nu kan ju då invändningen vara att banken stresstestar på 7% vilket dom säkert gör. Men då får du också ta i beräkningen att du har amorteringskrav så du är uppe i nästan 40.000 i bara ränta+amortering för dessa normala villor.
DESSUTOM. I bankernas kalkyl tog man inte hänsyn till att allt som kan bli dyrare har blivit det, husen har flera tusenlappar i elkostnader varenda månad för att inte tala om kostnader för bilen.

Skulle räntan i Sverige ticka på mot 6% redan nästa år som du tror då kommer allting spricka och gå helt och helvete. Det kommer man inte tillåta. 4% möjligt även om jag tror knappt vi kommer upp i det men 5-6% kommer det definitivt inte att bli för världens mest belånade folk.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp