Köpt bostad, panik

Tack så mycket!
Ni har lugnat mig en hel del med era svar. Nu har oron skiftat till om vi kommer behöva amortera 3 procent istället för 2 rätt så säker att vi kommer amortera 2 procent dock.. men ja, man är ju orolig för allt haha
Skönt att det känns bättre nu. Du kan planera för inflyttningsfest. Glöm inte bjuda vännen som satte igång katastroftankarna så hen ser hur fel hen hade.

Men asså 5-7% i augusti är ju fysiskt omöjligt, nästa höjning är i september och blir väl +0.5%. Andas.

Instämmer men bankernas prognoser är lite dystra...​

PM PROGNOSER RIKSBANKENS STYRRÄNTA (Direkt)​

2022-07-07 05:30
Danske Bank: höjer 50 pkt i september och november, 25 punkter i februari 2023.
Handelsbanken: höjer 50 pkt i september och november, 25 punkter i februari 2023.
Nordea: höjer 50 pkt i september och november.
SEB: höjer 50 pkt i september och 25 punkter i november.
Swedbank: höjer med 25 punkter i juli/augusti och därefter 25 punkter i september, november och februari 2023.
Makroredaktionen +46 8 51917931 https://twitter.com/makroredaktion
Nyhetsbyrån Direkt

Världen och allra minst Sverige påverkas av USA...​

WALLER STÖDJER EN 75-PUNKTERSHÖJNING I JULI - BN (Direkt)​

2022-07-07 20:14
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Fed-guvernören Christopher Waller sade att han stödjer en 75-punktershöjning i juli och troligtvis en höjning med 50 punkter vid följande möte i september.
Det skriver Bloomberg News på torsdagskvällen.

Skulle Fed höja med 125 punkter ändras läget rejält.
Bara spekulationer men jag tror vi ser 5% rörliga boräntor innan årets slut.
Hoppas jag har fel.

Senast ändrad:

Handelsbanken: höjer 50 pkt i september och november, 25 punkter i februari 2023.
Swedbank: höjer med 25 punkter i juli/augusti och därefter 25 punkter i september, november och februari 2023.
Nyhetsbyrån Direkt

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Fed-guvernören Christopher Waller sade att han stödjer en 75-punktershöjning i juli och troligtvis en höjning med 50 punkter vid följande möte i september.

Hoppas jag har fel.
Det var ju tråkiga nyheter. Återstår väll och se, man undrar ju lite vart vägen är Påväg när dom anser att detta är okej för befolkningen och bara antar att alla har råd med detta..

Nyhetsbyrån Direkt

Hoppas jag har fel.
Jag har nog dock halvt bestämt mig för att binda lånet i augusti, så detta lär ju inte påverka mig då jag inte riktigt vågar köra på rörlig ränta, även fast det kanske är det bästa i slutet så tror jag att det kan lugna mig att bara binda i kanske 3 år (om vi får en okej deal) då slipper jag tänka på det 125 punkterna i september hehe

Jag har nog dock halvt bestämt mig för att binda lånet i augusti, så detta lär ju inte påverka mig då jag inte riktigt vågar köra på rörlig ränta, även fast det kanske är det bästa i slutet så tror jag att det kan lugna mig att bara binda i kanske 3 år (om vi får en okej deal) då slipper jag tänka på det 125 punkterna i september hehe
Kan vara klokt att binda åtminstone en del av lånet.
Själv har jag alltid haft rörlig ränta fram tills nyligen då jag band på ett år.
Rådgör med släkt o vänner hur de gör, förlitar er inte helt på banken oavsett hur trevliga o tillmötesgående de är.
Onekligen knepigt med räntorna just nu.

Kan vara klokt att binda åtminstone en del av lånet.
Själv har jag alltid haft rörlig ränta fram tills nyligen då jag band på ett år.
Rådgör med släkt o vänner hur de gör, förlitar er inte helt på banken oavsett hur trevliga o tillmötesgående de är.
Onekligen knepigt med räntorna just nu.
Jo jag har fått rådet att iaf binda en del av lånet. Känns på nått sätt risky att binda allt för många år nu då det bundna räntorna även dom är skyhöga..

Men, så riksbanken kommer inte höja något mer förens 19 september eller ? Så jag hinner till banken den 23 och då binda lån innan dom höjer igen? Om jag förstått det rätt

Men, så riksbanken kommer inte höja något mer förens 19 september eller ? Så jag hinner till banken den 23 och då binda lån innan dom höjer igen? Om jag förstått det rätt
Det finns en liten risk att styrräntan höjs innan september, marginellt i så fall.
Viktigt att tjata till sig en bra rabatt också! Tänk på att banken vill tjäna så mycket som möjligt på er.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp