Köpt bostad, panik

Handelsbanken har fördelaktig obunden ränta just nu. Kolla länken nedan.
Vi är inte än vid 5% ränta. Jag förstår din oro men det ni kan göra är att ta beslut hur ni vill göra med lånet (binda eller vänta) och sen sätta er ner och skriva ner era inkomster kontra utgifter. Kolla vilka utgifter ni kan ta bort helt och hållet och vilka ni kan sänka (sänkte vår hem- och bilförsäkring förra året fr 1000 kr till 440 kr). Det finns en hel del man kan göra.

https://www.finansportalen.se/borantor/
Okej! Det ska vi göra. Jag lider av katastroftankar och det är nog mycket dom som talar. Och att jag dessutom pratade med en kompis här om dagen som vart helt förfärad över vilken dålig tidpunkt vi köpt bostad, Iom att enligt henne kommer räntan vara på 5-7 % i augusti. Det matade mina katastroftankar kan man säga

Okej! Det ska vi göra. Jag lider av katastroftankar och det är nog mycket dom som talar. Och att jag dessutom pratade med en kompis här om dagen som vart helt förfärad över vilken dålig tidpunkt vi köpt bostad, Iom att enligt henne kommer räntan vara på 5-7 % i augusti. Det matade mina katastroftankar kan man säga
Jag förstår dig verkligen! Min sambo tycker det är jobbigt att jag tänker katastrof hela tiden, så jag känner igen mig.
Det din kompis har sagt är bara att strunta i helt och hållet. När vi köpte vår lägenhet så var räntorna på 5-6%, det var inget konstigt. Och det är en bit kvar till de blir så höga igen.
Jag har lärt mig med tiden att hålla katastroftankarna i schack genom att skriva ner saker och hålla mig till fakta samt tänka på hur läget är precis här och nu och utgå fr det. Oftast är det inte så illa som man tror. Fokusera på det ni kan påverka, gå igenom ekonomin, var beredda på att det kommer krävas uppoffringar.
Tillåt dig att känna glädje över att ni faktiskt har köpt en bostad.
Kanske ngn av er kan ta ett extrajobb. Kanske kan ni hyra ut bostaden ströveckor då och då och få in lite extra inkomst.
Se till att ni har ett buffertkonto.
Det kommer lösa sig ska du se.

Har ni stora skulder i övrigt? Lån, krediter, avbetalningar?
Jag tänker också att eftersom ni redan fått lånelöfte så har ju banken bedömt att er ekonomi håller och de gör ju rätt så stränga bedömningar. Känns inte det lugnande?

Har ni stora skulder i övrigt? Lån, krediter, avbetalningar?
Jag tänker också att eftersom ni redan fått lånelöfte så har ju banken bedömt att er ekonomi håller och de gör ju rätt så stränga bedömningar. Känns inte det lugnande?
Vi har inga skulder alls annars, inga lån, krediter eller avbetalningar. Jo precis så är det ju och jag vet ju om att banken har gjort en ordentlig undersökning innan dom beviljade lånelöftet, så egentligen är det inga konstigheter. Är nog bara jag som går loco av all stress

Det verkar råda någon form utav masshysteri nu där folk tror att det kommer gå helt åt helvete och folk måste lämna hus och hem.

Så illa är det absolut inte och kommer inte heller att bli. Du räknar med 5% i ränta det behöver du inte göra jag tror vi MAX MAX MAX når 4%

Jag rekommenderar dig att läsa det ekonomiska geniet Anders Borg

"Han tror som många andra att styrräntan kommer ligga på runt två procent i slutet på året.
– Då läser man i tidningarna att hushållen kommer ha en ränta på fem-sex procent. Det är närmast helt orealistiskt, säger han och tror i stället på boräntor på maximalt tre procent.

Blir bara så orolig då jag läser nyheterna och allt är ju kris enligt dom och räntor som ska gå upp hit och dit och bli skyhöga.

vi har mötet med bankmannen i augusti, antar att det är för att det är semestertider och dom har mycket och göra innan!
Hur bor ni idag och till vilken kostnad ?

Det verkar råda någon form utav masshysteri nu där folk tror att det kommer gå helt åt helvete och folk måste lämna hus och hem.

Så illa är det absolut inte och kommer inte heller att bli. Du räknar med 5% i ränta det behöver du inte göra jag tror vi MAX MAX MAX når 4%

Jag rekommenderar dig att läsa det ekonomiska geniet Anders Borg

"Han tror som många andra att styrräntan kommer ligga på runt två procent i slutet på året.
– Då läser man i tidningarna att hushållen kommer ha en ränta på fem-sex procent. Det är närmast helt orealistiskt, säger han och tror i stället på boräntor på maximalt tre procent.
Jaa hysterin är ju helt sjuk, och det drabbar ju verkligen oss människor som inte varit med i ”spelet” tidigare och kanske därför inte riktigt vet vad som är realistiskt eller inte. Detta är vårt första lägenhetsköp, vårt första lån överhuvudtaget. Jag har ju läst mycket på expressen och där råder ju hysteri, man kanske egentligen inte ska läsa där alls.
Jag försöker någonstans tänka att ”räntorna KAN inte ha gått upp till 5% i augusti, speciellt inte då nästa möte för riksbanken är i september” jag försöker verkligen men ja, känns som att vart man än läser så är det panik och folk som påstår att räntorna kommer ligga på 7% i slutet av året.. jag försöker känna mig trygg med att räntan gick upp i Juni, nästa gång är i September och då har vi redan haft vårat möte och ev hunnit binda lånen om vi fått nån okej ränta

Vi har inga skulder alls annars, inga lån, krediter eller avbetalningar. Jo precis så är det ju och jag vet ju om att banken har gjort en ordentlig undersökning innan dom beviljade lånelöftet, så egentligen är det inga konstigheter. Är nog bara jag som går loco av all stress
Fantastiskt ju! Klappa dig på axeln för att ni inte har skulder!
Kan dela med mig av ett tips som har hjälpt mig att hålla oro och katastroftankar borta. Jag är lite gammaldags av mig och använder fortfarande papperskalender. För flera år sedan läste jag en mening som har blivit mitt motto sen dess. Varje år när jag köper en ny kalender så skriver jag den här meningen på första sidan:

"Lös inget problem förrän det verkligen blivit ett!"
Kanske kan hjälpa dig med.
Och om du drömt mardrömmar om vatten på sistone så har det berott på din oro.

Fantastiskt ju! Klappa dig på axeln för att ni inte har skulder!
Kan dela med mig av ett tips som har hjälpt mig att hålla oro och katastroftankar borta. Jag är lite gammaldags av mig och använder fortfarande papperskalender. För flera år sedan läste jag en mening som har blivit mitt motto sen dess. Varje år när jag köper en ny kalender så skriver jag den här meningen på första sidan:

"Lös inget problem förrän det verkligen blivit ett!"
Kanske kan hjälpa dig med.
Och om du drömt mardrömmar om vatten på sistone så har det berott på din oro.
Nej men vad häftigt! Min man lever efter det mottot kan man säga, och han vill väldigt gärna att jag börjar tänka så också! Ska minsann göra det, det är ett väldigt bra motto! Tack så hemskt mycket för dina svar! :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp