Köpt bostad, panik

Hur menar du med "diskuterat lånet"? Har ni redan fått lånet och köpt bostaden så är allt klart, om ni inte valt att binda lånet så har ni rörligt 3 månader. Då är det bara att ringa till banken och säga att ni funderar på att binda lånet beroende på räntesats.

Jag har Swedbank och har alltid fått lite ränterabatt när jag ringer istället för att binda utan att ringa.
Vi har fått lånelöfte och skrivit på avtalet för lägenheten. I augusti ska vi till banken och diskutera själva bolånet, vilka räntor vi ska och binda eller inte binda osv

Grattis till nya bostaden men synd att du inte kan glädjas. Se köpet som en investering. Ränta på 5 %, dit är vi inte riktigt än så gör som lasseman säger och kolla de olika bindningstider er bank har och till vilken ränta. Ni kanske t o m kan få under 3%.
Kräv ränterabatt också!
Varför måste ni vänta till augusti?
Vilken bank är det?
Blir bara så orolig då jag läser nyheterna och allt är ju kris enligt dom och räntor som ska gå upp hit och dit och bli skyhöga.

vi har mötet med bankmannen i augusti, antar att det är för att det är semestertider och dom har mycket och göra innan!

Vi har fått lånelöfte och skrivit på avtalet för lägenheten. I augusti ska vi till banken och diskutera själva bolånet, vilka räntor vi ska och binda eller inte binda osv
Ok då är jag med.
Vad är ert smärtgränsen ang utgifter för boendet?

Blir bara så orolig då jag läser nyheterna och allt är ju kris enligt dom och räntor som ska gå upp hit och dit och bli skyhöga.

vi har mötet med bankmannen i augusti, antar att det är för att det är semestertider och dom har mycket och göra innan!
Vilken bank?

Handelsbanken har fördelaktig obunden ränta just nu. Kolla länken nedan.
Vi är inte än vid 5% ränta. Jag förstår din oro men det ni kan göra är att ta beslut hur ni vill göra med lånet (binda eller vänta) och sen sätta er ner och skriva ner era inkomster kontra utgifter. Kolla vilka utgifter ni kan ta bort helt och hållet och vilka ni kan sänka (sänkte vår hem- och bilförsäkring förra året fr 1000 kr till 440 kr). Det finns en hel del man kan göra.

https://www.finansportalen.se/borantor/

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp