Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Köper en cykel via jobbet dras på nettolön, någon som vet hur det sker vid utmätning/skuldsanering?

Hej!

Jag ska köpa en Elcykel via jobbet, den kommer att kosta mig ca 2500kr på nettolönen som dras varje månad i 12 månader.

Jag kommer dock snart eller inom en kort framtid att släppa alla mina lån, så allting kommer förmodligen om 3 månader hamna hos kfm och det blir utmätning.

Jag behöver den här cykeln för att kunna transportera mig till och från jobbet.
Det jag undrar är, säg att jag får 30k netto på lönen, 2,5k går åt cykeln.
Jag får ju då utbetalt 27,5k

Men under utmätningen, utmäter dem på 27.5k eller på 30k av min nettolön?

Tänker bara så att kfm inte räknar på att min hyra är 10k, samt att de räknar att jag ska leva på 5k, sen dras cykeln av så har jag helt plötsligt bara 12,5k att leva för vid utmätning av lön?
Samma sak när när jag väl får min skuldsanering beviljad.

Jag behöver verkligen en cykel, kan ej ta buss till jobbet , och jag har ca 4,5 mil tur o retur mellan jobb och hem.

Dem kommer att räkna på att du få 30k i lön så klart.
Att du väljer att köpa cykel och betalar den med lönen är inte deras problem tyvärr är ett val du går så det blir ju 2500 mindre att leva på i månaden

Behöver man verkligen en cykel för 30 000?

Min bil är värt mindre alltså, inget vidare klokt beslut av köp.

Ett sånt avdrag har inte rätt till pengar före löneutmätningen.
Du skulle annars kunna göra dig imun mot utmätning genom att skaffa allt möjligt med nettolöneavdrag.
Du får 2500 kr mindre att äta för helt enkelt

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp