Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Köpa ut min skuldsatt man från våran bostadsrätt

Det är en stor risk att det inte utmäts alls om du inte har ett övervärde.
övervärdet beräknas med vinstskatt osv i åtanke.

För att beräkna övervärdet så behöver du ge oss info som inköpspris, belåning och värdering idag.

Sen är det lite oklart hur stort övervärde som krävs, men har hört minst 50,000:-.
Inköpspris är 1,320,000. Utgångspris 1,695,000. Ingen lämna ett bud. På booli stå att värdering är 1,490,000. Det finns övervärde om vi fick sälja den. Kanske bäst att göra nu är sänka priset.

Inköpspris är 1,320,000. Utgångspris 1,695,000. Ingen lämna ett bud. På booli stå att värdering är 1,490,000. Det finns övervärde om vi fick sälja den. Kanske bäst att göra nu är sänka priset.
Och då har ni 80-85% i belåning på 1.3 miljoner? så ca 1.1 miljon i belåning.
Nu är jag inte helt 100% på hur KFM räknar. Men jag skulle tro att dem kommer göra en värdering till kanske 1.4-1.5 miljoner och då har ni övervärde.
Sen ska KFM sälja, och då får ni kanske 1.3 vid deras auktion. Det är därför bättre att sälja själv för t.ex 1.5-1.6 då får du behålla lite pengar och din man kan minska sina skulder en del iaf.

Och då har ni 80-85% i belåning på 1.3 miljoner? så ca 1.1 miljon i belåning.
Nu är jag inte helt 100% på hur KFM räknar. Men jag skulle tro att dem kommer göra en värdering till kanske 1.4-1.5 miljoner och då har ni övervärde.
Sen ska KFM sälja, och då får ni kanske 1.3 vid deras auktion. Det är därför bättre att sälja själv för t.ex 1.5-1.6 då får du behålla lite pengar och din man kan minska sina skulder en del iaf.
Vi försöker att sälja den till 1.7 sen vi får se om vi kan sälja till mindre pris. Men om KFM värdera den till 1.5 miljon ock sålde bara för 1.2 eller 1.3 i en auktion är det inte gränsen med övervärde? Jag har läst att övervärde runt 200k med bostadsrätt är gränsen?

Vi försöker att sälja den till 1.7 sen vi får se om vi kan sälja till mindre pris. Men om KFM värdera den till 1.5 miljon ock sålde bara för 1.2 eller 1.3 i en auktion är det inte gränsen med övervärde? Jag har läst att övervärde runt 200k med bostadsrätt är gränsen?

Hur mycket har ni i bostadslån?

Vi har 1,028,000 i lån kvar.

lägg till ca 50,000 i försäljningskostnader så har du ett övervärde redan vid 1,080,000:-

KFM kommer få en värdering på ca 1.5-1.7 och därav bedöma att ni har ett övervärde i bostaden och den kommer därför mest troligen läggas ut till försäljning.

lägg till ca 50,000 i försäljningskostnader så har du ett övervärde redan vid 1,080,000:-

KFM kommer få en värdering på ca 1.5-1.7 och därav bedöma att ni har ett övervärde i bostaden och den kommer därför mest troligen läggas ut till försäljning.
Du svarar väldigt kategoriskt.

Då det rör sig om en andel av en lös egendom måste någon sökande yrka på hela egendomens försäljning för att detta ska ske.

Jag kan hoppas på en mirakel att bostad pris kommer ner mer, kanske vi kan rädda bostad :facejoy:

Du svarar väldigt kategoriskt.

Då det rör sig om en andel av en lös egendom måste någon sökande yrka på hela egendomens försäljning för att detta ska ske.
Risken är väl stor att så sker om det finns 3-400,000 i övervärde tänker jag? Men mirakel har väl skett förr..

Jag kan hoppas på en mirakel att bostad pris kommer ner mer, kanske vi kan rädda bostad :facejoy:

Problemet är ju att man bara skjuter oron på framtiden. Vad händer om 2 år? 5år? Hinner din man bli skuldfri? Annars kommer ju ”hotet” om försäljning ändå finnas där.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp